Ford Focus Wagon 1.8 16V Flexifuel Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.8 16V Flexifuel Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 24.000 km |
- 1.600 km
Heb de auto sinds een week of twee en de auto bevalt erg goed. Ik kom zoals je kan zien vanaf het vorige model Focus en ondanks dat het geen echt nieuw model is kan je goed zien dat Ford veel gedaan heeft om de Focus te verbeteren.
Zo is het interieur verbeterd, er zijn mooiere materialen gebruikt en de afwerking is beter waardoor het interieur erg chique aan doet. Dit merk je aan het complete plaatje, zoals het nieuwe klokkenspel, maar ook aan dingen zoals het stuur welke met een beter soort rubber is bekleed. Verder zijn er een hoop opbergvakjes bij gekomen.
Ook het exterieur is flink opgeknapt met de Mondeo neus als eye-catcher. De nieuwe neus zorgt ervoor dat de Focus weer als een moderne auto toont. Ook de flanken zijn mijn inziens mooier geworden.
Ik heb zoals je kan lezen nog niet veel gereden waardoor ik nog niets kan zeggen over de betrouwbaarheid en de gebruikskosten. Wel over de rest natuurlijk en ik zal de review vaak updaten.
Mijn vorige Focus was een Futura model met daarbij een sport onderstel. Gelukkig heb ik in de nieuwe geen sport onderstel meer genomen. De Focus is daardoor veel comfortabeler terwijl de scherpte niet minder geworden is. De auto rijd echt heerlijk, net alsof je in een klasse hoger rijdt. De motor (ook al is deze nog niet ingereden) pakt heerlijk soepel op, maakt weinig geluid en de bak schakelt soepel en doeltreffend. Dit terwijl de auto nog niet eens ingereden is.
Ook qua uitrusting is de nieuwe Focus uitgebreider dan de vorige. Zo is ESP nu standaard (iets waar ik al veel aan gehad heb tijdens de periode dat het in Brabant zo hard heeft gevroren). Verder kan ik nu in de boordcomputer opgeven welke mate van stuurbekrachtiging ik wil hebben (staat nu op comfort) en ik kan eindelijk zien wat mijn huidige verbruik is. Dit ontbrak in de vorige versie, daar kon je alleen het gemiddelde zien.
Een verdere verbetering zit in de automatische ruitenwisser. Als je deze in de vorige Focus aan liet staan en je starte de motor, gingen de wissers standaard 1 keer op en neer. Irritant als het niet regent. Als je in de nieuwe de auto start met ingeschakelde ruitenwissers gebeurt er niets en gaan ze pas werken als het nodig is. Erg fijn.
Omdat ik er een business pack erbij genomen heb, is de auto uitgerust met kleurennavigatie, Bluetooth en parkeersensoren. Ook deze zaken zijn erg fijn in het gebruik, zeker ook omdat de auto uitgerust is met USB ingang waar ik nu een 16GB USB stick op aangesloten heb. Op deze manier kan je lekker naar mp3's luisteren en wel zo veel dat je nooit dezelfde muziek 2x hoeft te horen ;-)
De navigatie is verder in 2D en doet zijn werk goed, duidelijke stem met aanduiding voor welk wegnummer je nodig hebt, met rijbaanaan wijzingen, en met snelle verkeersinfo verwerking zodat een eventuele andere route zo berekend is. Helaas is het niet mogelijk om zelf POI in te laden, dus flitspalen en dergelijke kan je er niet inzetten. Bluetooth werkt gewoon zoals het hoort, eventueel met spraakbediening. Hiermee kan je ook andere functies bedienen, zoals de temperatuur regeling. Waarom je dat zou doen is echter een raadsel, je hebt sneller het met de hand gedaan dan via de computer. En je moet Engels praten tegen je auto.
De motor voldoet ook goed, nog geen ethanol getankt maar dat komt nog wel. De motor heeft 125PK i.p.v. de 100PK die mijn oude auto had en dat merk je. Je gaat automatisch een stuk relaxter rijden omdat je geen hoge toerentallen nodig hebt om een beetje vooruit te komen.
Echter is dit geen turbomotor waardoor je een minder hoog koppel hebt als bijvoorbeeld een Golf met een 1.4TSI of vergelijkbare auto. Je zult daardoor meer toeren moeten maken om even snel weg te rijden als auto met een turbo motor. Ook mis ik een 6de versnelling op de snelweg.
Verdere updates volgen.
Ervaringen tot nu toe
- 24.000 km
Nu ik de 24.000KM grens bereikt heb lijkt het me tijd en zinvol om mijn ervaringen tot nu toe te melden;
Er is de vraag gesteld hoe de auto start wanneer het koud is. Mijn ervaringen in het eerste jaar, toen ik de auto net had, waren vergelijkbaar met ThomasD plus daarbij de ervaring dat het toetental, ook bij warme motor, af en toe beneden de 800 toeren zakte waardoor de motor afsloeg. Dit vooral na belasting. Dit is netjes door de dealer (Van de Ven Oirschot) opgelost door het motor management systeem te updaten. Blijkbaar zat hier nog een foutje in?
Verder heb ik wel wat kleine problemen gekend, zo ging de deur rechtsachter wel dicht, maar af en toe met een metalig geluid. Dit bleek het slot te zijn wat ook netjes opgelost is. Ook de achterdeur aan de andere kant gaf problemen, ditmaal met het deurrubber wat los kwam te zitten.
Voor de rest heb ik geen problemen, het navigatiesysteem is erg fijn in gebruik (alleen jammer dat de kaarten zo duur zijn, nieuwe 2010 kaarten voor Europa kost bijna 200 Euro). Wat wel weer fijn is, is de USB poort waar een 16GB stick in zit. Zo kan je altijd de muziek opzetten waar je zin in hebt.
Ook het rijden gaat nog steeds heerlijk. Ik heb het stuur op comfort gezet omdat ik van een licht stuur hou, gelukkig behoudt je daarbij wel het gevoel. Wel merk je dat je met een station onderweg bent, de achterkant heeft in snel genomen bochten net wat langer nodig dan mijn oude 3-deurs Focus met sportonderstel, wat deze niet heeft. Wel is het zo dat deze door het ontbreken van een sportonderstel daardoor heerlijk comfortabel is, het is een auto om zonder problemen 100'den kilometers mee te rijden.
Dan het verbruik; ik rijdt doordeweeks maar 14KM per dag naar mijn werk, wat inhoudt dat de motor pas warm is als ik er al ben. Hierdoor zit het verbruik rond de 1:10, wat niet tegen valt. Als ik naar Frankrijk rijdt, waarbij ik in België en Frankrijk veelal in de heuvels rijdt met 130-140KM per uur, zit het verbruik rond de 1:13.
Ik heb recent voor het eerst E85 getankt, maar dat is geen succes, het is net zo duur als benzine, maar je rijdt er veel minder ver mee, het scheelt op een volle tank bijna 100KM! Daarom is het pas een optie als een liter, net zoals in Frankrijk en Duitsland, rond de 0.90 Euro gaat kosten.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Uitgelicht aanbod

Ford Focus Wagon 1.8-16V Ambiente Flexifuel Airco, Trekhaak, Stuurbekrachtiging
- 2008
- 236.808 km

Ford Focus Wagon 1.8 Titanium (125 PK)
- 2010
- 156.266 km

Ford Focus Wagon 1.8 Titanium Flexi Fuel, LPG G3, NL, 2e Eig. UNIEKE auto .. WAT een SCHOONHEID is dit .. KEURING toegestaan
- 2009
- 149.951 km
Lees ook

Ford Focus Wagon vs. Volvo V50 - Occasion Dubbeltest

Ford Focus (2007) - Test

Max Verstappen in Barcelona oppermachtig naar 40e F1-zege

Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto

100 jaar stroomlijn: zo lang bestaan er al gladde auto's
