Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic 109pk Trend (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic 109pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 159.976 km |
Tot nu toe niks slechts te melden
- 121.000 km
Heb de wagen binnenkort 4 jaar als firmawagen ter beschikking. Is full option (excl. leer want dat kon je er niet op krijgen). Tot dusver heel tevreden. Verbruik krijg ik met gemak onder de 5L/100km. Problemen : elk jaar heb ik elke koplamp al vervangen. Verder nog nooit in de steek gelaten. Ruime wagen. Hebben hem naast een V40 (werd op hetzelfde platform gebouwd) van een vriend gezet en die delft het onderspit ruimschoots qua interieurruimte. Niet qua afwerking en luxegevoel. Redelijk veel plastic en de "chroomafwerking" op het dashboard is gewoon gelakt plastic. Wat onderhoud betreft allen maar regulier onderhuod om de 15000 km.
Weg ermee
- 159.976 km
De auto krijgt nu toch wel kuren:
1. schokdempers zijn versleten : dit lijkt mij snel na 160 000 km, want ik heb nog niemand in mijn kennissenkring horen zeggen dat ie de amortisseurs bij die km-stand heeft moeten vervangen.
2. EGR-storing : 3 weken voor aflevering van mijn nieuwe wagen viel het vermogen telkens weg. Na bezoek bij de garage bleek het om een storing in de EGR-klep te zijn. Blijkbaar een dure reparatie (zo'n 450 €) die mijn werkgever niet meer wilde bekostigen.
3. Grootste probleem van alle = vochtprobleem : sinds september 2014 is de vloer van de wagen binnenin aan de rechterkant kletsnat. Wagen is 3 keer bij de dealer binnen geweest, maar ze vinden het probleem niet. Airco is het ook niet. Feit is dat de wagen nu na 7 maanden onder de matten stillekesaan begint te schimmelen. Nieuwe wagen komt dus geen moment te vroeg.
Positieve zaken die ik mis nu ie weg is:
- de zitpositie : stoelen die je letterlijk vastgrijpen en waarbij je in bochten geen enkele kant opschuift => schitterend. Tevens zit de armsteun in de deur op een betere hoogte zodat ik mijn elleboog erop kan leggen en dan nog op een aangename manier mijn stuur kan vasthouden.
- De pookknop ligt beter in de hand dan die van mijn huidige A3.
- De gordel die strak blijft zitten als je hem aantrekt. Die van mijn A3 schuift uit zichzelf terug los en ik zit liever strak in de stoel en in de gordel. Geeft een veilige en zeker gevoel.
- De bediening van de cruise control en de radiobediening op het stuur die naar mijn gevoel op een logischer plek zit (links aan/op het stuur i.p.v. rechts).
- De handling in bochten. Wat heb ik daarvan genoten, dag na dag na dag na dag... Ik reed zelfs dagelijks speciaal langs een bochtige weg tussen de velden i.p.v. over de hoofdbaan die een paar honderd meter daar vandaan parallel liep. En dat ondanks de break-versie. Euh, misschien daarom dat mijn schokdempers versleten waren?
Zaken die ik niet mis:
- de afwerkingskwaliteit of het gebrek eraan. Tussen de panelen en knoppen kon je overal met gemak een euro-muntstuk steken
- de tube tandpasta als herstelkit voor een platte band.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Uitgelicht aanbod

Ford Focus Wagon 1.8-16V Ambiente Flexifuel Airco, Trekhaak, Stuurbekrachtiging
- 2008
- 236.808 km

Ford Focus Wagon 1.8 Titanium (125 PK)
- 2010
- 156.266 km

Ford Focus Wagon 1.8 Titanium Flexi Fuel, LPG G3, NL, 2e Eig. UNIEKE auto .. WAT een SCHOONHEID is dit .. KEURING toegestaan
- 2009
- 149.951 km
Lees ook

Ford Focus Wagon vs. Volvo V50 - Occasion Dubbeltest

Ford Focus (2007) - Test

Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto

100 jaar stroomlijn: zo lang bestaan er al gladde auto's

Test: Alfa Romeo Tonale - Hard zoeken naar Alfa DNA
