Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Limited (2011)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Limited (2011)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 109pk Limited
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst50.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 500 km

Na een paar keer te hebben kunnen oefenen in het schrijven van een review heb ik besloten bij mijn huidige auto een uitgebreide review te maken vanaf het moment dat ik de auto heb gekregen.

4 januari 2010
We mochten bij de dealer de auto gaan ophalen. Het betreft een leaseauto die ik welliswaar niet zelf uit mocht kiezen, maar daardoor is de pret van deze nieuwe auto er niet minder om.

Omdat ik natuurlijk feitelijk nog niet veel heb te vertellen over de auto, gezien de km-stand van 500 km hierbij gewoon mijn eerste indruk:

Comfort

zitpositie
Het eerste dat je merkt aan comfort zijn natuurlijk de stoelen. Met mijn 1,92m lengte heb ik ook in deze auto geen probleemloze zit, maar met een stoel waarvan het zitvlak omhoog en omlaag (in mijn geval dus omlaag) en een stoelr die zowel in hoogte als in diepte te verstellen is kan ik toch de perfecte zit enigzins benaderen, alhoewel ik nog steeds niet geheel met mijn bovenbeen op de zetel rust. Jammer...., want daarmee laat gelijk de ruimte op de achterbank ook te wensen over. De rugleuning houden je daarentegen wel weer heel goed vast, veel zijdelingse steun. De bestuurdersstoel is voorzien van lendensteun.
Qua rijgedrag heeft Ford het volgens mij al jaen goed voor elkaar, en in de eerste 500 km kan ik al wel zeggen dat ik het weggedrag wel erg goed vind. Beter in ieder geval dan de Skoda Fabia die ik voor mijn vorige auto reed. Over de Hyundai i30 had ik eveneens niet te klagen, maar de Ford voelt toch beter aan in de bochten.

opties
Omdat het hier een limited-editie betreft is dit exemplaar rijkelijk bezaaid met leuke "opties":
- verwarmde voorruit (niet meer krabben dus)
- automatische klimaatregeling
- gescheiden klimaatregeling (alleen links-recht)
- automatisch dimmende binnenspiegel
- Cruise-control
- radiobediening aan het stuur
- (4) elektrische ramen
- Elektrische spiegels
- park-distance-control (achter)
- automatische verlichting
- navigatiesysteem (zowel full-map in het midden als pijltjes in het display tussen de meters)
- lendensteun (bestuurdersstoel)
- aux-aansluiting voor mp3-speler
- ESP
- ABS
- in ongelijke delen neerklapbare achterbank
- bt-telefoon (ook via de radio nummers te kiezen etc.)

Extra opties waar mijn werkgever voor heeft gekozen zijn:
- trekhaak
- winterbanden op lm-velgen

Het hondenrek ad € 280,- ben ik zelf toch van af gezien. In plaats daarvan heb ik het bijgeleverde boodschappen-net aan de haken voor het hondenrek bevestigd (boven) en aan de beugels die de achterbank vasthouden (onder). Hierdoor kan onze hond ook niet door de auto heen vliegen. Wel zo prettig voor haar en voor ons in geval van een ongeluk.


Gebruikskosten
Omdat het een lease-auto betreft heb ik hier niet echt veel notie van. Waar ik natuurlijk wel wat van merk is de bijtelling.

We hebben het hier over de 109pk (80 kW) sterke versie van de 1.6 diesel. Met een uitstoot van 115 gr per km valt deze in de 20% bijtelling-regeling. Het scheelt met de i30 toch een € 43,- in de maand (netto bijtelling), terwijl de fiscale waarde van bijde auto's nagenoeg gelijk is. Dat komt dus neer op €516,-. Mooi meegenomen lijkt me zo.

Prestaties
Over de prestaties kan ik nog niet al te veel kwijt. We zijn hem nog aan het inrijden. Hierover dus later meer.

Betrouwbaarheid
Ook hierover nog niet veel te vertellen. Uiteraard is er nog niks stuk gegaan.

"Minpunten" te noemen?
Ja dus.
1: Waar is de USB-aansluiting??? Zo'n beetje alles is standaard op deze uitvoering, maar de USB.....die is optie. Ik wist het niet, anders had ik er absoluut voor willen betalen (hoe duur kan dat nou zijn??). Ik had dus een mooie harde schijf in de i30, met al mijn muziek, nu toch maar snel een mp3-speler(tje) gekocht. Het werkt ook wel, maar net wat minder prettig.
2: afwerking van sommige onderdelen zoals de voeding van de dimmende binnenspiegel (loopt onderd de voorruit door en de kappen sluiten niet op de voorruit aan), het tapijt ligt absoluut niet strak in de auto (voor de voorstoelen) en het klepje van het vakje onder de radio sluit niet mooi af (en aan) bij de middenconsole (er zit gewoon een gat van bijna een halve cm). Stoort dat? nee, niet echt, maar opvallend genoeg is de i30 veel netter afgewerkt dan deze Ford Focus.

Dit was het voorlopig even. Als we wat meer gereden hebben vul ik deze review aan met prestaties en betrouwbaarheid.

Eerste 10.000 km

  • 10.000 km

Na 6 weken zitten de eerste 10.000km erop,. Tijd voor een update:

Comfort
Hoewel het zitvlak net niet voldoende steun geeft, geeft de rugleuning wel geode steun, vooral zijdelings. Echt een positief punt.
Verder blijkt het dat we zelf de mate van stuurbekrachtiging in kunnen stellen. Zelf zet ik hem geregeld op “sportief” waarbij je minder bekrachtiging hebt. Mijn vrouw zet het liefst de comfortstand aan, waarbij je dus veel bekrachtiging hebt.
Veder blijkt het dat er ESP op zit. Ik zie hem af en toe knipperen, wat betekend dat het systeem aan het werk is, maar dat gebeurd niet heel snel. Wel prettig dat het er op zit, mocht je het een keer nodig hebben.
Verder zitten er op het navigatiesysteem een aantal aardige opties. Zo kan je via de knop “traffic” een lijst krijgen van alle files in het land waar je rijd, of, indien een route is ingesteld welke files je op je route tegen gaat komen. Verder lijdt het systeem je langs de file, indien dit tijdwinst oplevert. Ook kan je een route uitstippelen met meerdere adressen die je gaat aandoen. Af en toe best handig. Als laatste compleet nutteloos, maar wel leuk voor als je andere mensen (vrienden of familie) in de auto hebt, is de spraakbesturing van bijvoorbeeld de radio, telefoon of de klimaatregeling. Met de hand bedienen is altijd sneller, maar het is wel leuk om een showtje weg te kunnen geven. Het werkt tot nu toe bij iedereen op zijn of haar lachspieren. De moeite waard in ieder geval om wat commando’s te leren.

Kosten
Kosten van de auto weet ik natuurlijk niet, maar brandstofgebruik wel. Volgens Autoweek moet je 1:22 kunnen halen gemengd gebruik. Een volle tank is meestal rond de 45 liter, en daar rijd ik ongeveer 800 km mee. Dat is meer 1: 17,7 dan 1:22. En dan rijdt ik 50% van de tijd in steden als Rotterdam en Dordrecht.

Prestaties
Nu ik klaar ben met inrijden kan ik hier iets meer over vertellen. Ik weet dat er verschillende verhalen gaan over wel of niet inrijden, maar onder de noemer baat het niet dan schaadt het niet toch de eerste 2000 km netjes het door het systeem aanbevolen schakelschema aangehouden. Dat betekend dat net onder de 2000 tpm er een pijltje in beeld komt (in je toerenteller) dat je vertelt een versnelling hoger te pakken.
Als je dat schema onder normale omstandigheden aanhoudt is het wel lastig je vlot door het verkeer te begeven. Daarom ben ik het vanaf 2000 km kompleet gaan negeren. Als je dat doet kom je met 109 pk buitengewoon goed met het verkeer mee op de snelweg en in de stad.

Betrouwbaarheid
Tot nu toe geen problemen meergemaakt, maar dat lijkt me sterk met slechts 10.000km op de teller. Wl ben i k toe aan de tweede voorruit. Wat ’s-Middags een klein steentje op de ruit was (halve cm van de rand of) was de volgende dag een scheur van 10 cm. Inmiddels loopt de scheur tot over de helft (10 cm vanaf de onderkant van de ruit) en begint hij me aardig te storen. Toch maar eens bellen met het leasebedrijf om te kijken of er iets aan gedaan kan worden.
Desondanks blijft de voorruitverwarming gewoon dienst doen, als sluit ik niet uit dat daardoor de scheur steeds groter is geworden.
Tot zover de 10.000km update.

Halve ton

  • 50.000 km

Kleine update. Nu alweer 50.000 km verder sinds januari. Geen mankementen tot dusver.

Op weg naar de zomervakantie in italië door Duitsland even gekeken hoe ver de naald van de snelheidsmeter wil. We zijn tot de over de 190 km/u op de teller gekomen. Daarna duurt het lang, maar zal de 200 km/u wel net aantikken denk ik (was geen ruitme meer voor op de weg)

nog een pluspunt gevonden
- tank ruitenwisservloeistof lijkt eindeloos groot. De garage zal hem wel bijgevuld hebben tijdens een beurt, maar zelf nog niet nodig geweest bij te vullen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.