Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Futura (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 230.000 km |
KM-stand laatst | 304.000 km |
04-06-2014: Hallo, fijne wagen
- 230.000 km
Ik moest in juni 2014 een opvolger voor mijn afgekeurde Seat Cordoba Vario (6k2) TDI uit 2001 hebben. Ik wilde een iets jongere auto, met daarin de hoop iets minder snel last van hogere onderhoudskosten te krijgen. Wel nog steeds een diesel vanwege > 20.000 km per jaar (en geen budget voor jonge zuinige benzine/hybride).
Mijn oog viel op de Ford Focus Mk2 station; redelijk uiterlijk, vooral erg praktisch qua ruimte (2 kids en kampeervakanties), goede rijeigenschappen en schappelijk (beoogd) verbruik. In Futura trim standaard voorzien van nuttige opties (automatisch dimmende binnenspiegel, voorruitverwarming, cruise control en stuurwielbediening).
Mijn wagen bij een garage in Baarn gespot en na wat onderhandelen een nieuwe distributieset (riem+waterpomp) bij de prijs bedongen + 3 maanden garantie. De auto stond op dat punt op 230.000 km en was ook echt aan een nieuwe distro toe.
Blij met mijn aankoop, ondanks de relatief hoge km stand, toch een strak rijdende auto gekocht met niet al te vage historie die er ook qua koets en interieur echt heel mooi op staat. Ik ben erg benieuwd naar dit Ford avontuur!
07-06-2014: Frisse airco
- 231.022 km
De airco was toch wel wat lauw, bij proefrit niet direct opgevallen. Even laten verversen en spoelen bij de Kwik-Fit.
Weer lekker fris in de auto!
Kosten: € 75,00
21-06-2014: Schrikken, maar een met een sisser
- 232.000 km
Het is nooit leuk als je binnen 2 weken al met je 'nieuwe' auto al op de vluchtstrook staat. Ik had de auto bij groen licht even flink opengetrokken, maar bij 3300 rpm viel de gasrepons weg en leek de auto langzaam uit te vallen. Na het indrukken van het koppelingspedaal viel de motor compleet uit en was de foutmelding: "Stuurbekr. Storing" op het dashboard te lezen. Met panieklichten naar de vluchtstrook gekomen en de auto afgezet.
Na een herstart ging de auto weer aan en bleef het motorlampje branden, dat deed zeer, omdat ik de auto nog maar net had. De auto reed wel weer weg, maar begon bij 2500+ rpm te bokken (vooral in 3 t/m 5e versnelling). Rustig aan naar huis gereden en bij thuiskomst de auto uitgelezen. De software gaf terug:
P0087 - Fuel Rail/System Pressure - Too Low
P1180 - Fuel Delivery System - Low
Dat kan van alles zijn. De auto een paar dagen later bij een vader van een vriend van mij (die chef werkplaats bij een Ford dealer was) ingeleverd. Wat bleek, brandstoffilter moest gewoon even vervangen worden.
Direct de auto van een nieuw oliefilter en olie voorzien. Daarna reed de Focus weer als een zonnetje.
Hoop dat het nu eerst even rustig is.
Kosten: € 140,00
Totale kosten sinds aankoop: € 215,00
01-10-2014: Probleemloos de zomer door + 'nieuwe'
- 240.000 km
De auto bevalt tot op heden zeer goed. De zomer zijn we naar het midwesten van Frankrijk gereden voor 2 weken zon. De auto presteerde prima en gedroeg zich gedurende 2500km als een prettige reisgenoot. Geen vuiltje aan de lucht.
De bandjes waren bij aankoop al bijna aan vervanging toe, maar aangezien ik soms best een krent kan zijn heb ik er nog even mee doorgereden. Inmiddels bijna in de winter beland vond ik het wel welletjes en heb ik de auto eerst maar even een setje gebruikte zomerbanden gegeven. 2x Michelin Energy's voor en 2x Contintentals achter.
Kosten: € 130,00
Totale kosten sinds aankoop: € 345,00
Gemiddelde kosten per maand: € 115,00 (3 maanden in bezit)
01-11-2014: De eerste APK, spannend!
- 242.000 km
..maar toch niet echt spannend. Geen vuiltje aan de lucht en probleemloos door de APK. Fijn gevoel.
Kosten: € 30,00
Totale kosten sinds aanschaf: € 375,00
Gemiddelde kosten per maand: € 93,75 (4 maanden in bezit)
01-03-2015: Eerste beurt
- 250.000 km
We zijn inmiddels bijna 20.000 kilometer verder. Omdat dit type motor gevoelig is voor vervuilde olie (eigenlijk is turbo daar gevoelig voor), is het belangrijk om bij max 20.000 km de olie + filter te vervangen. Ook vind ik het tijd dat de interieurfilters even vervangen mogen worden.
De auto gedraagt zich tot op heden prima. Het valt mij echter op dat de auto kleine roestblaasjes bij alle wielkasten laat zien. Hoewel ik de auto ook altijd goed schoonmaak op die plekken, blijkt dit toch een zwak punt te zijn. Ik laat een zichtbare plek roest tevens even behandelen + spuiten.
De Focus kan er weer even tegen aan!
Kosten: € 175,00
Totale kosten sinds aanschaf: € 550,00
Gemiddelde kosten per maand: € 68,75 (8 maanden in bezit)
28-04-2015: Roetfilter en turboaanvoerslang
- 257.000 km
De auto begint bij 256.000 km steeds vaker wat in te houden bij 90-130 km/h. Bij flink doortrekken begint het lampje van de motormanagement zelfs te branden met melding "motor systeem storing" en schiet de auto in noodloop (geen turbo en max 3000 rpm). Wanneer je de auto uit en inschakeld blijft het motormanagement lampje branden, maar is de auto wel uit noodloop. Omdat ik niet direct bij mijn reparateur terecht kon, rustig aan doorgereden. Bij 257.000 km blijf de auto echter ook na opnieuw starten in noodloop draaien.
Na onderzoek blijkt het roetfilter verstopt te zitten en dat er ook een scheurtje in de aanvoerbuis van de turbo zit. Mijn garagist adviseert om eerst het roetfilter 'schoon te branden' en de turbobuis te vervangen. Tevens was de vloeistof van mijn roetfilter (dieselpartikelfilter) ook aan de lage kant, ook daar een liter van bijgevuld.
Kosten: € 65,00
Totale kosten sinds aanschaf: € 615,00
Gemiddelde kosten per maand: € 61,50 (10 maanden in bezit)
01-10-2015: Weer het roetfilter
- 262.000 km
De auto is prima door de zomer heen gekomen. Dit jaar geen 'verre' vakantie dus helaas geen mooie anekdotes van de Focus in de zomer. De auto is wel een superfijne pakezel gebleken.
In oktober 2015 begint de auto weer in noodloop te schieten bij steviger doorrijden. Ik vermoed dat het roetfilter weer de oorzaak is en vraag mijn garagist om advies. Een roetfilter vervangen is een kostbare aangelegenheid dus hij adviseert om het roetfilter een keer 'eruit' te halen en goed schoon te maken. Dat doen we dan ook maar.
Kosten: € 50,00
Totale kosten sinds aanschaf: € 665,00
Gemiddelde kosten per maand: € 44,33 (1 jaar en 3 maanden in bezit)
Het valt mij op dat de gemiddelde (onderhouds) kosten per maand eindelijk een beetje dalen, dat voelt goed. De auto gedraagt zich verder ook prima, dus ik hoop dat deze trend zich doorzet.
29-11-2015: APK.. en wéér dat roetfilter, maar wel
- 273.000 km
Het is weer november, en dat betekend dat de Focus weer aan een APK toe is. Maar met de APK ben ik niet echt bezig, want de Focus schiet weer om de haveklap in noodloop. Weer met de zelfde symptomen als 2 maanden geleden.
Ik vraag mijn garagist naar een definitieve oplossing; a) nieuw roetfilter, of b) het roetfilter eruit. Een nieuw roetfilter is een rip uit m'n lijf (€ 600-800) en roetfilter verwijderen kost 'maar' € 150. Hiermee wordt dan ook de software van de auto aangepast, dat hij weet dat hij niet meer op de waardes van het roetfiter hoeft te letten. Lijkt mij een prima oplossing, dus dat doen we ook.
Omdat ik inmiddels 20.000 kilometer op deze (al gebruikte) bandjes heb gereden, krijgt de auto een aantekening op de staat van de achterbandjes. Die mogen nog, maar moeten wel in de komende tijd vervangen gaan worden.
Voor de rest geen vuiltje aan de lucht. Het valt mij ook op hoe ontzettend fijn deze auto rijdt, in tegenstelling tot concurrenten uit diezelfde periode. De auto ligt echt nog steeds als een dijk op de weg en is zelfs leuk om 'gewoon' een stukje mee te sturen. Ik heb een poos terug een Seat Ibiza ST met Eibach sportveren en dempers als lease-auto gehad, maar die kon qua comfort en (sportief) rijgedrag niet tippen aan de Focus. Erg blij mee!
Kosten: € 175,00
Totale kosten sinds aanschaf: € 840,00
Gemiddelde kosten per maand: € 44,33 (1 jaar en 5 maanden in bezit)
01-03-2016: Motorkap palletje
- 277.000 km
Ik vind een hoop zaken aan deze auto gewoon fantastisch. Iets wat ik alleen echt bijzonder 'naar' vind, is het mechanisme waarmee de motorkap wordt geopend. Met je sleutel draai je een klein kunststoffen buisje rond, wat de motorkap ontgrendeld. Blijkbaar is de motorkap van deze Focus alleen tijdens de nodige beurtjes open geweest, maar veder niet, wat er voor zorgt dat het slot 'stroef' is geworden. Dit is an sich natuurlijk positief, het feit dat er niet zo vaak onder de motorkap gekeken hoeft te worden, maar het stroeve slot zorgt er wel door dat het palletje niet lekker ronddraait, en dat deze is geknapt. Resultaat, de motorkap kan niet meer open.
Bij de dealer nagevraagd wat het kost om te vervangen: onderdeeltje 10 euro en 1,5 manuren omdat het een rotklus is (bodemplaat verwijderen, lastig bij te komen, etc).
Ik ben de uitdaging aangegaan en het onderdeeltje los besteld en een poging gedaan om het palletje zelf te vervangen. Het was een bijzonder rotklus, maar het is gelukt. Bij de lokale hobbyclub kreeg ik de tip om het slot even helemaal schoon te maken en in te vetten, om verder drama te voorkomen. Dit heb ik gedaan en sindsdien opent en sluit de motorkap weer prima.
Kosten: € 10
Totale kosten sinds aanschaf: € 850,00
Gemiddelde kosten per maand: € 42,50 (1 jaar en 8 maanden in bezit)
09-03-2016: Kleine beurt
- 278.000 km
De reden waarom de motorkap open moest, was omdat ik de auto een kleine beurt wilde geven. We zijn namelijk 28.000 kilometer verder en de auto is dus *echt* aan verse olie en een nieuw filter toe.
Ik doe dit voor het eerst zelf. Het vervangen van het oliefilter is een eenvoudige handeling en na 45 minuten was de auto weer klaar voor de volgende 20.000 kilometer.
Kosten: € 50,00
Totale kosten sinds aanschaf: € 900,00
Gemiddelde kosten per maand: € 42,86 (1 jaar en 9 maanden in bezit)
02-06-2016: Verse airco, redelijk verbruik
- 283.000 km
Het is alweer 2 jaar geleden dat ik de auto kocht, dus is de airco aan een verversing toe. Het grappige is, dat na 2 jaar de airco merkbaar minder koud aan het worden is. Met name de laatste weken in de eerste warme dagen van het jaar merkte ik dat de airco meer moeite kreeg om het koel te krijgen in de auto.
Het viel de meneer van de garage op dat de hoeveelheid aircovloeistof wel aan de lage kant was. Hij heeft mijn aircosysteem volledig getest, maar geen lekkage kunnen vinden. De airco werkt en koelt perfect, dus het is onduidelijk of dit een 'echt' probleem is.
Kosten: € 75,00
Totale kosten sinds aanschaf: € 975,00
Gemiddelde kosten per maand: € 42,39 (1 jaar en 11 maanden in bezit)
Vooralsnog tuffen we gewoon rustig verder. De Focus snort nog heerlijk en rijd nog als een nieuwe wagen. Het verbruik valt mij wel wat tegen: 1 op 17,5 gemiddeld, terwijl ik toch echt geen zware rechtervoet heb. Ik rijd dagelijks 90 km, waarvan 80% snelweg en dan cruise control op 120 km/h. Ik lees veel positievere ervaring qua verbruik met vergelijkbare auto's. Wie weet draait dit nog bij.
Over de onderhoudskosten ben ik, gezien de kilometerstand die vlot oploopt, tot op heden aardig tevreden.
14-06-2016: Nieuwe voorbandjes
- 284.000 km
Bij de laatste APK hadden de achterbandjes een aantekening gekregen. Inmiddels zijn we een half jaar verder en mogen ze echt vervangen worden. Ik vervang de achterbandjes door Goodyear EfficientGrip Performance's (91H, 205/55R16) en verplaats deze naar de voorkant. De Michelin's mogen naar achteren. Ik gok dat de Michelins nog een jaartje mee kunnen gezien deze alweer uit 2010 dateren en in 2017 dus 7 jaar oud zijn. Hoewel ze er nog keurig uitzien (geen scheurtjes) vind ik het wel een prettig gevoel om deze bandjes volgend voorjaar te gaan vervangen.
Kosten: € 167,56
Totale kosten sinds aanschaf: € 1142,56
Gemiddelde kosten per maand: € 47,61 (2 jaar in bezit)
02-11-2016: APK + inlaatspruitstuk
- 292.000 km
In de aanloop naar de APK toe merk ik dat de Focus af en toe wat vermogen verliest bij optrekken. Bij het tussen accelereren in met name de hogere versnellingen (4 en 5) is daarbij ook een hard geblaas hoorbaar wat in het midden onder de voorruit vandaan lijkt te komen.
Eerst dacht ik dat het iets met de blower te maken zou hebben, maar toen ik het kon linken aan het verliezen van vermogen wist ik niet zeker wat het kon zijn.
Omdat de auto aan een APK toe was, heb ik de garage direct gevraagd of ze kunnen kijken wat er aan de hand was. Wat bleek: er zat een gigantische scheur in het inlaatspruitstuk. Blijkbaar is dat een stuk kunststof wat op een gegeven moment z'n beste tijd heeft gehad. Een nieuw spruitstuk kost 450 euro en ze zouden er best een poosje mee bezig zijn. Een gebruikt exemplaar kost minder. Aangezien de Focus inmiddels bijna 11 jaar is, ga ik voor een gebruikt exemplaar.
Qua APK is er wederom niets aan te merken, slechts een roestige uitlaatsteun welke weer even wordt gelast, verder staat alles er keurig voor en dat verbaasd mij ook niets; de Focus rijd nog steeds als nieuw. Heerlijk.
Kosten: € 419,00
Totale kosten sinds aanschaf: € 1561,56
Gemiddelde kosten per maand: € 55,77 (2 jaar en 4 maanden in bezit)
04-01-2017: Winterbandjes
- 294.000 km
We zijn dit jaar voor het eerst met het gezin richting de sneeuw gegaan. Omdat winterbanden verplicht zijn, tik ik via Marktplaats een zeer goed setje Vredestein Snowtrac's op de kop bij een Volvo V50 eigenaar. Uiteraard zelfde steek en naafdiameter dus de 15" stalen velgjes passen perfect.
Zonder problemen door het toch wel flink besneeuwde wintersportgebied genavigeerd. Wat gedraagt de Focus zich dan ook heerlijk. Hoewel de Focus geen traction control heeft, heb je wel maximaal gevoel van controle en veiligheid. Het is gewoon een geweldig stabiele wagen.
Kosten: € 150,00
Totale kosten sinds aanschaf: € 1711,56
Gemiddelde kosten per maand: € 55,21 (2 jaar en 7 maanden in bezit)
01-02-2017: Kleine beurt + ervaring tot nu toe
- 297.000 km
We zijn alweer 20.000 km verder dus mag de Focus weer een verse scheut olie en een nieuw oliefilter.
Ik heb echter een paar dagen geleden weer op de vluchtstrook gestaan met een uitvallende auto. Gelukkig herkende ik de symptomen als die van een aan vervanging toe zijnde brandstoffilter, en toen ik mijn onderhoudshistorie er op nasloeg zag ik dat het inderdaad alweer bijna 65.000 kilometer sinds het laatste brandstoffilter was.
Omdat ik het wat tricky vond om het brandstoffilter ook zelf te vervangen heb ik mijn garage gevraagd om dit + een oliebeurtje te doen. De olie + oliefilter had ik zelf al staan.
Kosten: € 180,00
Totale kosten sinds aanschaf: € 1891,56
Gemiddelde kosten per maand: € 61,02 (2 jaar en 7 maanden in bezit)
Tot nu toe is mijn Focus echt het werkpaard van ons gezin gebleken. Niet bijzonder onbetrouwbaar, maar wel met wat kleine dingen die toch soms voor wat fronsende wenkbrauwen zorgen. Waarom moet de motor direct in noodloop als het roetfilter verstopt zit? Waarom gaat de auto nog steeds een uitlaatregeneratiefslag doen terwijl er geen roetfilter meer in de auto zit? Waarom is dat motorkapslot zo'n draak van een systeem? Waarom moet ik elke keer weer de cruise control aanzetten als ik de auto weer opnieuw start? (in mijn VAG's kan ik de CC altijd aan laten staan).
Allemaal geen punten om wakker van te liggen, gelukkig. Met bijna 3 ton op de klok ben ik echt tevreden over de Focus. Ja, ik zie dat de gemiddelde maandelijkse kosten weer wat oplopen, maar dat gaat natuurlijk hard met een reparatie van het inlaatspruitstuk.
Het vebruik is mij de afgelopen paar maanden overigens wel weer wat meegevallen. Ik ben iets bewuster op mijn rijstijl gaan letten en merk dat als ik echt 'vroeg' opschakel (2000 rpm), niet te vlot doortrek dat dat een aanzienlijk verschil in verbruik maakt. Ik heb de afgelopen weken ruim 1:19 gereden.
Ik heb absoluut het idee dat de Focus nog met gemak er een tonnetje of 2 bij gaat draaien. Helaas ga ik door minder kantoordagen + vaker reizen met OV zelf wel steeds minder kilometers rijden (op dit moment max 20.000 per jaar), waardoor het steeds interessanter wordt om een wat jongere benzine/LPG auto te gaan rijden. Dat, in combinatie met de totale kosten per maand (wegenbelasting, verzekering, verbruik, onderhoud) maakt dat ik af en toe wel aan het overwegen ben of een kleinere benzine auto niet inmiddels bij ons gezin gaat passen.
Vooralsnog is dat vooral oriënteren en rijd ik met veel plezier in mijn Focus rond. Ik weet dat ik niet snel weer een dergelijke combinatie van rij-eigenschappen en ruimte ga vinden in een volgende auto, dus dat maakt mij momenteel extra blij met m'n Fordje. Op naar de volgende beurt!
07-06-2017: 3 jaar in bezit en over de 3 ton
- 304.000 km
We zijn weer 4 maanden verder en ik heb de Focus inmiddels alweer een poosje over de magische grens van 300.000 kilometers gereden. Dit voelt toch wel gaaf hoor. De auto rijd namelijk nog zo goed, dat ik inmiddels toch heb besloten niet direct voor een vervanger te gaan zoeken, maar te kijken of ik de auto nog 2 jaar door kan rijden.
Is er dan helemaal niets aan de hand? Nou, een klein fluitje als je flink doortrekt in de 3e, 4e en 5e versnelling. Het lijkt alsof er een klein gaatje in de turboslang zit, dus dat ga ik binnenkort even uitzoeken. De auto houdt verder niet in, dus het lijk niet direct iets ernstigs.
De auto ook weer even van nieuwe Valeo ruitenwissers voorzien.
Kosten: € 50,00
Totale kosten sinds aanschaf: € 2.178,56
Gemiddelde kosten per maand: € 60,52 (deze maand 3 jaar in bezit)
Kosten per kilometer: €0,08 (onderhoud + vaste lasten)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.