Ford Focus Wagon 1.6 16V Ti-VCT Ghia (2006)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 16V Ti-VCT Ghia (2006)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 16V Ti-VCT Ghia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst36.400 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 36.400 km

Sinds afgelopen vrijdag ben ik de (tot zover) gelukkige berijder van deze auto. Hier is een kort rondje proefritten aan vooraf gegaan, welke de Focus gewonnen heeft op prijs/prestatie en rijeigenschappen. Omdat er nog geen reviews waren over deze specifieke uitvoering heb ik toch maar besloten om (ondanks de lage km-stand) de review alvast in te vullen. Wordt nog wel vervolgd!

Van alle auto’s die ik tot zover gehad heb is dit veruit de meest luxe. Op de Ghia uitvoering is weinig op te merken, want op ESP (optie van €800) na zit het hele verlanglijstje (en meer) erop. Ik heb nog wel nagedacht over xenon verlichting, maar na een aantal ritjes in het donker kan ik zeggen dat ik dat absoluut niet mis: de standaard verlichting voldoet prima, en kan eventueel aangevuld worden met mistlampen. Om de mooi heb ik gekozen voor de lichte binnenbekleding, waardoor het interieur er chique, licht en ruimtelijk uitziet. De praktijk gaat uitwijzen of deze ’gevaarlijke’ keuze echt zo besmettelijk is als je zou verwachten. Submarine lighting geeft ’s avonds een oranje gloed in het interieur, waardoor je de pook nog kunt zien. Geen wereldschokkende feature, maar het ziet er wel aardig uit. De regensensor en zelfdimmende binnenspiegel voldoen prima, net als de automatische verlichting. En we hebben weer cruise-control, het enige dat ik echt miste op de Corolla en zalig vond op de Astra! De lichtmetalen wielen staan de auto goed, net als de knipperlichten in de spiegels en de chromen accenten. De dakrails zijn wat overbodig, maar misstaan niet.

De stoelen zitten goed. De optionele elektrische stoelhoogteverstelling komt met ’gratis’ lendensteun en stoelhoogteverstelling op de passagiersstoel. Doordat de auto weinig overhangt in bochten mis je sportstoelen niet, totdat het echt hard gaat natuurlijk. Gezien het weer heb ik dat nog maar niet uitgeprobeerd.

Wat ik (in het bijzonder t.o.v. de Corolla) wel mis is bergruimte in het interieur. Wat dat betreft is het toch wonderlijk hoeveel vakjes ze in zo’n MPV weten te verstoppen. Toch heeft het (gekoelde) dashboardkastje een behoorlijk formaat en ook in de portiervakken, middenconsole en armleuningen kun je wel het een en ander kwijt. Onder de stoelen daarentegen is de ruimte nu nog onbruikbaar, want alles wat je daaronder neerlegt schuift vanzelf weer naar achteren. Hier ga ik nog wel wat op verzinnen. Waar weer wel over nagedacht is, is dat de ruimte onder de stoel aan de voorkant begrensd wordt door een forse drempel, waardoor grotere objecten niet zomaar onder de pedalen terecht kunnen komen. Verder zit er op het dashboard nog een afsluitbaar vak waarin nog wat klein grut past. In de bagageruimte is er nog wat ruimte bovenop het reservewiel en twee vakken in de zijkanten.

Qua prestaties en brandstofverbruik kan ik nog niet zo heel veel zeggen, want de auto zit nog in de inrij-periode. Omdat ik er nog wel een paar jaar probleemloos mee wil rijden, hou ik het nu dus nog even rustig. Wat je wel merkt is dat de auto vooral wat hoger in de toeren op z’n best is, duidelijk een motor met variabele kleppentiming dus. Met een warme motor richting de 5000 toeren levert een dieselachtige por in je rug en een racy motorgeluid op. Dit betekent overigens niet dat de motor bij lage toeren lui aanvoelt, want ook dan kun je mooi met het verkeer meerijden. Op de snelweg is de auto behoorlijk rustig, maar als er geaccelereerd wordt hoor je wel weer de duidelijke, enigszins sportieve brom, zonder dat het echt storend wordt. Volgens de boordcomputer is het verbruik nu 9,4 liter / 100 km, maar dat is vooral met veel kleine stukjes met niet al te warm weer. Op langere stukken zie je het verbruik nog teruglopen, dus zuiniger rijden moet geen probleem zijn. Schakelen verloopt vlotjes, al is het niet zo’n klik-klak bak zoals de Japanners ’m kunnen maken.

De wegligging is prima. Drempels worden zonder morren genomen, paddestoelen voel je nauwelijks. Ook op de snelweg valt het geluid van het onderstel alles mee en is het nog vrij rustig aan boord. Van de ESP is alleen de tractie controle nog aan het werk geweest. Ik heb wel het idee dat het systeem flink op veilig afgesteld is, want ik ging niet harder die bocht in dan met alle andere auto’s die ik tot zover gehad heb. Mogelijk heb ik het licht doorspinnende wieltje daarmee niet eens gemerkt. Als het echt glad wordt gaan we nog wel merken wat het systeem echt waard is. De remmen zijn goed te doseren en grijpen vlot aan. ABS doet keurig z’n werk (met twee wielen door natte bladeren) en houdt de auto ook in die omstandigheden kaarsrecht. Een echte noodstop heb ik (gelukkig!) nog niet hoeven maken.

Al met al is m’n eerste ervaring met deze auto een zeer positieve, en ik hoop er nog vele veilige en probleemloze kilometers mee te kunnen maken.

Update 3 januari 2007: De teller staat op 2900 tevreden en probleemloze kilometers.

Het interieur bevalt nog steeds goed, al zie je wel dat er nodig gezogen moet worden. De besmettelijkheid valt me alles mee, blijkbaar heeft Ford voor bekleding gekozen die niet al te veel vuil aantrekt. De regensensor is prettig regelbaar. Vooral ’s avonds zet ik ’m net een tandje gevoeliger omdat je dan last hebt van de verlichting buitenaf. Voorruitverwarming is een hele mooie uitvinding. Werkt in tegenstelling tot airco altijd, ook als het vriest. Een voorruitje ontdooien lukt binnen een minuut, waarna je de ijsrestanten met de ruitenwissers kunt verwijderen. In die tijd heb je precies de zijruiten gekrabd. Verder werkt het ook als de voorruit beslagen is en worden tegelijkertijd ook je ruitensproeiers ontdooid.

De auto heeft de Ikea-proef doorstaan: er gaat met gemak dik 40 m2 laminaat met ondervloer in. Wel merk je dat de auto z’n liters laadruimte uit de breedte haalt. Zelfs met rond de 500kg aan belading is de auto niet gemeen laag op drempels. Na de eerste paar op wat lagere snelheid genomen te hebben bleek dat de normale snelheid nog prima te doen was. De optionele niveau regeling heb ik dus niet gemist, al merk je een dergelijk belading natuurlijk wel aan het weggedrag dat ineens een stuk zachter geveerd is.

Het verbruik begint nu wat normalere vormen aan te nemen: waar ik in het begin met moeite 1 op 11 haalde, gaat dat nu meer richting gemakkelijk 1 op 12, en 1 op 13 is zeker haalbaar. De prestaties zijn heel behoorlijk, en nu de auto los mag maak ik daar ook wel eens echt gebruik van door even door te trekken tot over de 6000 toeren. Het geluid daarbij blijft toch lekker klinken. De auto haalt net de 100 niet in z’n 2... ;-) Olieverbruik is tot zover verwaarloosbaar. In Duitsland de auto al even losgelaten, en helaas door de ’drukte’ niet heel veel verder gekomen dan 180km/u op de teller (ik vind het al gauw te druk voor die snelheden). Het gemak waarmee deze snelheid wordt gehaald spreekt wel boekdelen: er zit duidelijk nog meer in! Misschien nog eens een retourtje Hamburg plannen dit jaar...

De wegligging is fenomenaal! Korte doordraaiers kun je zonder problemen met hoge snelheid nemen, tot groot ongenoegen van andere ’sportieve’ weggebruikers die vinden dat ze een stationbakkie makkelijk voor zouden moeten kunnen blijven in dit soort bochten. De ESP grijpt al in voordat je het gevoel hebt op het randje te rijden, zoals al eerder aangegeven behoorlijk veilig afgesteld dus. Maar goed, als je met 70 door een adviessnelheid 30 bocht jakkert mag het ook onderhand wel.

Update 21 augustus 2007: dik 13000 km

Het interieur ziet er nog steeds goed uit. Kwestie van blubber gelijk eruit vegen, en de originele kleur blijft behouden. Valt mij alles mee! Moet alleen nog even el cheapo vloermatten kopen voor achter, want de passagiers hebben die dingen niet. Valt er ook niks uit te kloppen, dus da’s niet handig. Binnenkort de auto eens uitzuigen, scheelt ook weer.

Ik ben tot de voor mij schokkende conclusie gekomen dat de Focus harder de bocht om kan dan ik durf. ;-) Na 90 te rijden in een krappe adviessnelheid 50 bocht vond ik het welletjes. Auto gaf nog steeds het gevoel harder te kunnen, maar als je dan in zo’n bocht iets tegenkomt... Die 5 sterren probeer ik toch liever niet uit. Misschien eens ergens een goed overzichtelijke adviessnelheid 50 bocht opzoeken. Of een circuit, natuurlijk!

Remmen even uitgebreid getest en goedgekeurd bevonden: stevig doorremmen van 150 km/u naar 0 op de vluchtstrook nadat een vriend besloten had z’n auto daar even te parkeren. Ik dacht aan motorproblemen bij hem, hij aan de mobiele telefoon die achterin de auto lag. Auto gaf geen krimp en stond ruim op tijd stil (laatste 100 meter de rem maar wat gelost, omdat we anders zo’n eind over de vluchtstrook moesten lopen). Maar ik heb al wel met mezelf afgesproken hier geen gewoonte van te maken.

Bergruimte is er bij nader inzien toch ruim voldoende. Kwestie van de aloude wet van behoud van ellende: hoe meer ruimte je hebt, hoe meer je verzamelt om die ruimte te vullen. De meeste noodzakelijkheden hebben een plekje naar behoren gevonden. Alleen de life-hammer ben ik nog niet uit, want het portiervak is toch niet de ideale plek. Zal eens met de garage (en eventueel met de leasemij) overleggen. Die life-hammer mogen ze eventueel houden...

Update 23 juli 2008 (32500 km):
Het verbruik gaat nog steeds naar beneden. Op de snelweg zit-ie tussen de 1:13 en 1:14, gemiddeld kom ik zo rond de 1:12 uit met relatief veel stadskilometers. Verder nog steeds spinnend tevreden, maar wel heel blij met m’n baas met deze brandstofprijzen... Voor de life-hamer heb ik ondertussen een oplossing verzonnen: met dubbelzijdig plakband in het portiervak vastplakken. Ik moet er nog wel een bijkopen voor de passagierszijde voor het geval dat. Voor een tientje wil je immers geen armoe lijden... Interieur ziet er nog netjes uit, blijft een kwestie van eventuele viezigheid gelijk even met de hand wegvegen.

Update 17 september 2008 (36400 km):
HNR werkt goed bij deze auto, want hij rijdt nu beter dan de fabriekscijfers in de stad. Rond de 8 l/100km is goed haalbaar, en als de verkeerslichten een beetje meezitten kom je daar nog onder. Enige punt is wel dat het Ti-VCT systeem wat kuren krijgt als je het een tijd niet gebruikt (motor houdt heel even in bij het overschakelen, alsof er even iets blijft hangen). Goed excuus dus om bij tijd en wijle eens goed door te trekken, want na een paar keer over de 4500 toeren is het weer zoals vanouds. :-)

Tijdens de vakantietocht door Duitsland naar Polen de topsnelheid nog eens uitgeprobeerd, en hij loopt iets over de 200km/u op de teller (dik 190 volgens de GPS). Ontdekt dat Focussen ook kunnen aquaplanen, en dat de TC daarop reageert. Gelukkig ging de snelweg daar gewoon rechtuit en gebeurde er verder niks. Auto uit het met water gevulde spoor trekken en een baantje opschuiven was voldoende om het lampje weer tot rust te brengen. Met de banden is niks mis (dik 6mm profiel zou voldoende moeten zijn), het was gewoon echt heel erg nat.

De MP3-speler aan de aux bevalt goed: je hoeft alleen je telefoon en het kabeltje maar mee te nemen. :-) Scheelt weer een stapel CD\'s...

PROBLEMEN

  • 36.400 km

Update 3 januari 2007:
Ik kan tot zover maar 1 klein dingetje verzinnen. Het afdekzeil valt van onderaf in twee uitsparingen, welke nu al wat gebruikssporen beginnen te vertonen. Blijkbaar gaat hard-plastic op hard-plastic niet zo heel goed. Ga binnenkort eens even experimenteren met wat plakband om de schade te beperken.

Update 21 augustus 2007:
De versnelling in de achteruit zetten gaat zo af en toe erg slecht, alsof de koppeling niet helemaal ingedrukt is. Na even draaien in z’n vrij gaat het met licht tandenknarsen, en met het proberen van wat versnellingen (2 of 3 geeft meestal succes) gaat het zonder knarsen. Wel vaag dat dit probleem ’ineens’ op komt, want het ging allemaal altijd probleemloos. Nou ja, heb ik nog wat te melden voor de beurt...

Update 23 juli 2008:
Ik dacht dat er een afdekklepje ontbrak, maar dat blijkt zo te horen. Daarachter zit de knop om de brandstoftoevoer te herstellen als die uitgevallen is door een harde klapper. Hopelijk hoef ik ’m nooit te gebruiken... De achteruit blijft bij tijd en wijle weigeren, maar is uiteindelijk toch altijd te overtuigen. De dealer kan weinig met de klacht, omdat het niet standaard fout gaat. Lijkt er dus op dat we daar maar mee moeten leren leven. De CD-speler van de radio heeft wel kuren, dus binnenkort even langs de dealer daarvoor. Ik luister bijna altijd naar de radio, maar tijdens vakanties in het buitenland ligt dat lastiger en is een zelfgekozen muziekje soms toch prettiger.

En dan nog de dingetjes in de categorie ’eigen schuld’. Een stoeprand geraakt met 50km/u terwijl ik dacht dat ik er al langs was, met als gevolg twee kapotte banden aan de bestuurderszijde. De velgen en het onderstel hebben de klap probleemloos overleefd, en met twee nieuwe banden rijdt de auto weer als vanouds. Was wel even leuk om de auto eens van de andere kant te bekijken. Verder is de achterkant van de auto versus een smal boompje getest, en dat viel zeker niet tegen. M’n vrouw reed haastig achteruit met de koppeling helemaal los. De boom stond precies in lijn met de B-, C- en D-stijl van de auto en was dus onzichtbaar, met als gevolg een stevige klap. De bumper was niet helemaal heel meer en m’n vrouw had behoorlijk last van haar nek omdat ze achteruit keek. Gelukkig heeft ze er, behalve een gedeukt ego, niks aan overgehouden. Ook de boom heeft de klap overleefd. De auto had geen onderhuidse schade, dus de carrosserie is best solide.

Update 17 september 2008 (36400 km):
CD-speler verslikt zich nog steeds zo af en toe in een CD. De CD in kwestie kwam nieuw uit de winkel, maar is niet helemaal mijn muziek (m\'n vrouw had \'m gekocht). Maar eens een andere CD in de speler doen en richting de dealer als ik het kan reproduceren. De test-CD daar deed het (uiteraard) helemaal goed, dus aan mij om de boel te reproduceren...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.