Ford Focus 2.0 TDCi Titanium (2006)

autoreview

Ford Focus
Ford FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus 2.0 TDCi Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst66.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

**************************************
*** 15.8.2008 Update bij 47.000 Km ***
**************************************
Geen onderhoud en/of problemen. Wel VAKANTIE! In Frankrijk oa de bergen in. Wat een feest zeg! Sowieso is vakantie natuurlijk al feest, maar het rijden in de bergen met een 2.0 TDCi helemaal. Met volgeladen auto rij je gewoon in de 6de versnelling van Nederland naar Frankrijk, tot onderaan de voet van de bergen. Bij de vorige auto (Nissan Almera 1.5) moest ik op de route du soleil al terug van de 5de naar de 4de versnelling...
Dat is natuurlijk leuk, maar de fun begint pas echt zodra je de eerste slingerweg omhoog pakt. (Overigens wel met bemensing maar dan al zonder bagage...). Wat een power en een koppel zeg. Zonder enige moet omhoog (en naar beneden...).

Eigenlijk alleen wat luxe probleempjes:
1. De weg hield te snel weer op.
2. Voorgangers op de weg.
3. Misselijke pasagiers door de "hoge" bochtensnelheid.
4. Verbruik tijdelijk naar 7.0/100km (over bijna volle tank gerekend)
5. Vakantie is ook alweer voorbij

****************************************
*** 30.5.2008 Servicebeurt 41.000 Km ***
****************************************
FF doet het nog prima, geen vreemde zaken.
Winterbanden zijn er onderuit. Verbruik is nu stabiel op 5.9 l/100Km.
Zie problemen.

***************************************
*** 25.3.2008: Update bij 36.500 Km ***
***************************************
Winter is weer bijna voorbij (hoewel...) Geen klachten over de Focus tot op heden, anders dat het ontvangst van de radio nog steeds belabberd is, ondanks de ’reparaties’.
Na de servicebeurt en het monteren van de winterbanden is het verbruik flink gestegen tot ongeveer 6.6 l/100KM. Na ongeveer 10.000 KM is dit weer teruggezakt naar 5.9/6.0. Dacht eerst dat dit door de winterbanden kwam, maar heb nu eigenlijk geen idee...
Tijdje geleden in Duitsland gekeken of de gespecificeerde > 200 km/u gehaald kon worden. ’Helaas’ was de snelweg te kort en te druk, want de FF had de 200 km/u zeker kunnen aantippen. Ik heb overigens op de heenweg dit geprobeerd in de 6de versnelling en op de terugweg in de 5de versnelling. Dit leek weinig uit te maken. Verder merkte ik weining verschil qua rijden bij 120, 130 of 190 (ging alleen een stuk sneller :-) Nog steeds lekker ontspannen rijden, prima wegligging, remmen werken uitstekend (je bent zo terug van 190 naar 100, waarbij je nek pijn doet van het vertraging ;-)

Kortom de Focus bevalt nog steeds prima op korte stukken, lange stukken, in de file en bij bijna 200 km/u.

Servicebeurt over +- 5.000Km + Winterbanden er onder vandaan.

***************************************
*** 14.9.2007: Update bij 20.000 Km ***
***************************************
Binnenkort op voor de eerste service beurt. behalve de standaard dingen en het oplossen van wat kleine irritatie puntje geen echt issues. Zie ook problemen tot nu toe.
Verder valt er niet veel anders te melden dat de focus nog steeds enorm goed bevalt. Rijdt soepel op de snelweg, rustig in de file en vlotjes als het kan, hoewel wat mij betreft de turbo al veel eerder mag ingrijpen (nu pas rond 1750 toeren?)
Verbruik blijft steken op 6.0l/100Km (volgens de tankbonnen 5.8). Dit zal niet verder dalen, gezien de winter er aankomt en de files blijven groeien :-(
Einde oktober richting Duitsland, dan eens bekijken hoe wat langere ritten bevallen.

****************************************************************
*** 2.5.2007: Update na 10.000 Km ***
*** Tevens even de taalfoutjes uit de vorige reviews gehaald ***
****************************************************************
De Focus blijft goed bevallen. Normaliter rijd ik de A1 (Amersfoort-Amsterdam) op en neer. Dus veel file en bij tijd en wijle doorrijden. De Focus houdt zich prima. Het file rijden gaat comfortabel en als er dan weer wat ruimte is weer vlug op de maximum snelheid. Ondanks het dagelijkse ongemak van het file rijden is het gebruik (volgens de boardcomputer) gedaald van 6.4ltr/100km naar 6.0ltr/100km, zeg maar 1l op 16.5km. Niet slecht voor file en de 2 ltr motor!
Intussen ook de gelegenheid gehad om wat langere stukken te rijden. Ook dit gaat comfortabel, stil, rustig of snel. Er is nauwelijks verschil of je met drie personen incl. bagage, of als je alleen in de auto zit. Het rijdt gewoon weg heerlijk. Nu het zeg maar al drie weken zomer is ook de Climate control goed kunnen uitproberen. Werkt echt prima. Binnen in de auto daalt de temperatuur snel en blijft constant. Op koude ochtenden is de temperatuur binnen 5 minuten lekker warm. Overigens merk ik eigenlijk geen verschil in bezine, ehh diesel verbruik of ik de Airco nu wel of niet aan heb.

Verder is de wegligging nog steeds super en de motor steeds losser. Het lijkt dus alleen maar leuker te worden de komende tijd.

Nog even voor de kritische noot.
Ontvangst van de radio (RS6000) is belabberd.
Ik mis echt opbergvakjes in de auto.
Armsteun heb je alleen wat aan als je stoel tegen de achterbak staat.
Schakelen gaat erg strak, maar niet soepel. Al een aantal keren van 4 terug naar 3 ipv 5.

Een paar kleine puntjes, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Ik ben echt super tevreden...

***************************************************
*** 13.1.2007: Update bij 650 Km en 1 tankbeurt ***
***************************************************
Tja, wat kan ik zeggen. De eerste week is goed bevallen. Rijgedrag is tot op heden uitsteken en weinig last van de zijwind (van de week zeer weinig last van windkracht 9). De ritjes, ook op de langere afstanden gaan sportief edoch erg comfortabel. Nog geen rammels of andere narigheden. Motor komt al wat los, maar het lukt mij nog redelijk/goed om de toeren laag te houden tijdens de inrijdperiode. Af en toe wel even flink gas voor de fun ;-)
Verbruik loopt rap terug volgens de boordcomputer. Bij de eerste tankbeurt bij 650 Km beland op 6.4/100 (1:15.6) (volgens eigen berekening op 6.55/100). Niet slecht voor een eerste tank! (Ongeveer 600 snelwegkilometer)

Waarderingen bijgewerkt naar de laatste inzichten.

******************************************
*** 9.1.2007: Eerste review bij 200 Km ***
******************************************
Gisteren mijn Nissan Almere ingeleverd en mijn nieuwe Focus 2.0 TDCI Titanium opgehaald. Een dagje later en 200 Km verder een eerste indruk.

Eerder dan verwacht is mijn FF al gemaakt op 11 dec 2006 en nu dus geleverd op 8 jan 2007. En dat terwijl ik pas op 15 nov 2006 akkoord heb gegeven voor bestelling. De Focus is Ocean Blue. Erg blauw maar ook erg mooi. Bij aflevering geen problemen en thuis ook nog geen problemen of gekke dingen aan de FF geconstateerd.

Pluspunten (tov de Almera):
+ Looks, hoewel de Almera ook best smoelt;
+ 46 Pk meer en drie maal zoveel koppel. Enorme vooruitgang (letterlijk) tov de Almera. Geen trage tractordiesel zoals ik deze van 10 jaar terug gewend was. Kan niet wachten tot ik de inrijdperiode heb voltooid (1500 Km ) en ik eens echt flink kan gas geven.
+ uitrusting: Meer dan voldoende en zeker in alles overtreffend aan de Almera;
+ In het bijzonder Cruise Control: wat een gemak! Wel wennen want ik had tijdens de proefrit op een paar knopjes gedruk tijdens het inhalen op de snelweg. Later bleek dat ik de CC rond de 160 km/h had ’geset’. Toen ik later weer tufte met 120 en op CC drukt, accelereerde de Focus straf naar 160, waarbij ik nipt een voorligger kon ontwijken. Oefenen dus. (blijk als de CC uit staat en je op de RES knop drukt de CC aanslaat op de laatst ingestelde snelheid).
+ 6de versnelling. Bij 100 kmpu in de 6 rijdt lekker stil. Ik had verwacht dat de FF geen reactie mee zou geven op het gaspedaal, maar dit vind ik erg meevallen. Acceleratie is nog altijd beter dan de Almera in de 5de versnelling.
+ Stuurt lekker strak en veel contact met de weg (stuurbekrachtiging in de SPORT stand gezet)
+ Motor leent zich goed voor comfortabel en sportief rijden. Soepel bij rustig gas en fel als je het gaspedaal vloert.
+ Automatische dimverlichting werkt echt!

Minpunten tov de Almera:
- Handleiding sucks! Volgens mij van Engels --> Chinees --> Nederlands vertaald. Niet te lezen dus! (niet dat ik dat echt doe, maar toch)
- Automatisch dimmende binnenspiegel is erg wennen;
- Pendalen en versnelling zijn nog stroef;
- Voicecontrol in het engels;
- Bluetooth icm met Nokia 6230i werkt prima, maar ik kom niet in de contactpersonenlijst van de telefoon (hoewel dit zou moeten kunnen volgens de handleiding van Ford, suggesties?)
- Ik rijd dagelijks de A1 af. Ik word vast snel hoofdsponsor van het CJIB;
- Boeven van Ford hebben de uitrusting veranderd, dus geen MP3 radio en halflederen bekleding. Wel wat andere optische goodies.
- Bij schakelen van de 3e naar 4e versnelling vind ik de 4e versnelling wat dood. Acceleratie lijkt minder.
- Geen verlichting in de knopjes van cruise control.
- Spiegels vertekenen erg en zijn klein, zeker vergeleken met de Almera.
- Opbergruimte in de auto had beter gekund.
- Turbo mag wat eerder ’ingrijpen’

PROBLEMEN

*** 30.5.2008 - Reguliere servicebeurt bij 41.000 Km ***
Geen bijzonderheden. Wel een fabrieksservice uitgevoerd: klepje in het rembekrachtigingssysteem vervangen vanwege problemen in het verleden (bij het remmen leek de FF voor het gevoel niet te remmen) Ik heb overigens zelf dit probleem nooit gehad, hoewel ik af en toe het idee had dat de remmen soms flink happen, ik zal eens opletten of dat nu niet meer voorkomt.

*** 17.10.2007 - Eerste servicebeurt ***
Naast de gebruikelijke zaken en de punten genoemd bij 14.9.2007. de volgende Highlights:
- Benzinetank vervangen: ontluchting werkte niet goed, waardoor vacuum getrokken en geimplodeerd;
- Eea vervangen aan de radio ivm slechte ontvangst;
- Raamrubbers bestuurderszijde vervangen.

*** 14.9.2007 - 20.000 Km ***
Geen echte issues, wel kleine irritaties:
- Cruise Control houdt niet altijd de snelheid exact vast
- 3x gezien dat de snelheidmeter bij 120 Km/p op 0 stond (enkele seconden)
- Raam bestuurderszijde kraakt bij vochtig weer
- Bezinemeter werkt niet geheel lekker (volgens de meter maar tot 75% vullen bij tanken, maar soms moet ik 40ltr tanken, de ander keer maar 30ltr )
- Wat schokkerig rond 2.100 - 2.200 toeren
- Ontvangst Radio bij tijd en wijlen erg slecht
- trek wat naar rechts op de snelweg

*** 2.5.2007 - 10.000 Km ***
Radio ontvangst is belabberd.
Na 1.000 Km zat er nog geen 2.0 bar in de bandjes. Aangevuld tot 2.3. Bij de laatste check rond 10.000 Km nog steeds 2.2-2.3 Bar. Ik heb het idee dat de garage mij dus op veel te zachte bandje op weg heeft gestuurd.

*** 13.1.2007 - 650 Km ***
Trekhaak in de kentekenplaat voor. Verder geen schade.

*** 9.1.2007 - 200 Km ***
Geen

62.000 KM beurt

  • 62.000 km

Geen grote verrassende dingen. Dus enkel regulier onderhoud. Als extra de ruiterwisserbladen voor en achter vervangen. Beide lampen voor stadlicht waren de week daarvoor reeds vervangen. (overigens zijn deze niet zelf met de hand te vervangen als je geen idee hebt waar je het moet zoeken).
Lijkt ook of de motor weer wat strakker/beter is afgesteld. Zeker als de turbo inschakelt is de power weer enorm.
Verder geen bijzonderheden. Op naar de 80.000KM

Laatste update

  • 66.000 km

Inmiddels heb ik de FF met pijn in het hart moeten in leveren bij mijn werkgever ivm uit dienst treding. Erg jammer want ik heb er echt met erg veel plezier in gereden. Helaas als prive auto te duur. Binnenkort komt er weer een goedkopere Nissan voor de deur.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.