Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Ford
  • Focus

Ford Focus 1.6 16V First Edition (2005)

autoreview

5
Ford Focus 1.6 16V First Edition (2005)
TVS
  • TVS3
  • Gebruikersreview
10 februari 2021 om 22:20
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringFocus 1.6 16V First Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf230.000 km
KM-stand laatst242.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Perfecte auto voor een beginner

  • 242.000 km
  • 10 februari 2021

Hi allen,

ik ben een 20 jarige student met een prachtige lichtblauwe 2005 Ford Focus voor de deur.

Nadat ik in december 2019 mijn rijbewijs haalde mocht ik een lange tijd in de 2001 Opel Zafira, de tweede auto van mijn vader, rijden, totdat het op een bepaald moment tijd werd om mijn eigen auto aan te schaffen omdat mijn vader de auto nog wel eens nodig had als ik er mee weg was. Helaas, maar was niet anders.

Wensen waren:
- Airco
- Cruise control (in de auto van mijn vader ervaren, wat een genot)

Rustig ben ik om me heen gaan kijken. Bij de plaatselijke autohandelaar stond diverse auto's, waaronder een Ford Focus 1.4. Door eerdere goede ervaringen van mijn vader met de Ford Focus MK1 (vorige model) en andere Fords viel mijn oog gelijk op deze auto en was ik qua model gelijk al verkocht. Dat sportieve uiterlijk met dat lekkere kontje sprak mij aan. Na een proefrit wist ik het zeker, het werd een Focus. Wat reed en voornamelijk schakelde hij lekker. Helaas zag het model er esthetisch niet uit, veel schade aan de lak, dus dat werd hem niet. Erg balen en ik was niet meer te genieten, mijn droomauto werd hem niet.

Maar niet opgegeven en verder gezocht op internet. Uiteindelijk ben ik tegen mijn huidige auto aangelopen: een lichtblauwe Ford Focus 1.6 101PK sterke First Edition. Ik ben de tweede eigenaar van dit beestje. Onderhoud is altijd gedaan bij een dealer gedaan. Zeker geen slechte koop op het eerste gezicht. Maar hoe was dat in de praktijk?

De eerste ervaringen zijn zeer goed. Op het moment van schrijven mag hij bijna voor de APK, en ik heb er vertrouwen in. Helaas kwam ik er na een aantal kilometers achter dat de airco toch stuk was. Ik had hem tijdens de proefrit geprobeerd en er leek wat kou uit te komen, maar blijkbaar tijdelijk. Gelijk op het lijstje genoteerd voor de volgende APK. (Nadat ik met 35 graden op vakantie ging werd dat punt nog even gemarkeerd). Voor de rest heb ik nog geen motorische zaken die de moeite waard zijn om te noemen. Ik heb in de tussentijd een keer de ruitenwissers vervangen, meer niet. Door de aanschaf en de daarbij behorende grote uitgave ben ik niet in staat geweest de auto een beurt te geven, dus ook dat staat op de lijst voor deze maand.

Na meer dan 12 duizend kilometers gereden te hebben met deze auto merk je toch wel dat de stoelen niet zo enorm comfortabel zitten. Voor woon-werk (25 KM enkele reis) is hij prima, maar als ik elke dag een langere rit zou maken, dan zou dat op termijn gaan storen. Ook valt op dat het zicht rondom een stuk minder is dat in de Zafira. Het is niet slecht, maar ik snap het als mensen liever een MPV prefereren. De Zafira lijkt meer op een soort ruimteschip, je zit een stuk hoger en je kan een stuk beter om je heen kijken. Ook het motorvermogen had beter gekund. Ik ben achteraf heel blij dat het niet de Focus 1.4 is geworden. Ik vind de 1.6 soms al aan de trage kant. Met het verkeer meekomen is echter geen probleem voor de meeste mensen vermoed ik. Mogelijk komt dit ook omdat ik geleerd ben tijdens mijn rijlessen de auto zo zuinig mogelijk te gebruiken waardoor ik (te) snel doorschakel. Ik rijd gemiddeld 8L op 100 KM, 1L op 12,5KM en dat lijkt me niet verkeerd (maar correct me if I'm wrong). Echt vergelijkingsmateriaal heb ik echter niet, dus ik kan het niet inschatten. Met de kennis van nu wordt de volgende auto een iets vlugger wagentje. Misschien ligt het ook aan mijn leeftijd en rijstijl haha. Opvallend is ook dat als je een Focus MK2 rijdt, je ze ineens overal ziet. Ik zie het echter als een voordeel als ik ooit een onderdeel nodig heb. Ook heb ik een aantal beginnende roestplekken in de wielkasten en bij de deuren. Ook deze wil ik te zijner tijd aanpakken, zodat de auto nog wat langer mee kan. Ik ben heel benieuwd hoe de staat van de auto van onder is, voornamelijk qua roest. Zo jong is ze natuurlijk ook niet meer. Klein puntje waar ik wel tegenaan ben gelopen is dat de auto soms niet in één keer wilde starten. De startmotor bleef draaien maar de auto wilde niet aanslaan. Ik ben toen langs de plaatselijke garage gereden om de staat van mijn accu te beoordelen, en deze was in orde. Volgens de garage was het iets met een sensor. Het is uiteindelijk misschien 2 of 3 keer voorgekomen en sindsdien niet meer. Tot op de dag van vandaag nog steeds geen idee wat de exacte reden van dit probleem was.

Nu ik bijna een jaar met deze auto rij heb ik de volgende wensen voor een eventuele opvolger van de Focus:
- automatische airco: handmatige verwarming is oké, maar het kan beter. Het ene moment voelt je auto aan alsof hij uit Siberië komt, een moment later rijd je door de Sahara. Geef mij maar (automatische) climate control
- meer power: hij mag van mij iets krachtiger. Of ik moet mijn rijstijl aanpassen, dat kan ook :)
- trekhaak: het laten monteren van een losse trekhaak is nu de moeite niet meer. De kosten wegen niet op tegen die een of twee keer per jaar dat ik de fietsendrager achterop zou hebben. Nu heb ik die keuze echter niet, ik zou deze keuze wel graag hebben.

De auto is gekocht om een aantal jaar in te kunnen rijden zonder problemen. Tot op heden lijkt dat aardig te gaan lukken. Met een gerepareerde airco, een beurt, hier en daar wat roest verwijderen en hopelijk een APK zonder problemen hoef ik dat plan niet bij te stellen.

Kort samengevat: Niet de meest comfortabele auto, maar voor een beginnend bestuurder die airco en cruise control wenst een aanrader!

Update volgt na de APK :)

Tren

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Ford Focus? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Ford Focus
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Ford Focus

INFO
Athlon
Athlon
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 449
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Connected (5D/6H)
€ 479
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Trend Edition (5D/6H)
€ 369
 
Arval
Arval
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 439
 
Ford Focus in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Ford Focus 1.8-16V Ambiente Flexifuel | Navi | Airco | Elektrische ramen | BJ 2007 | APK 11-2022

    Ford Focus 1.8-16V Ambiente Flexifuel | Navi | Airco | Elektrische ramen | BJ 2007 | APK 11-2022

    • 2007
    • 168.986 km

    € 3.950

    Ford Focus 2.0-16V Rally Ed.

    Ford Focus 2.0-16V Rally Ed.

    • 2007
    • 258.800 km

    € 2.450

    Ford Focus Wagon 1.6-16V Futura

    Ford Focus Wagon 1.6-16V Futura

    • 2004
    • 335.877 km

    € 999

Meer Ford Focus occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Focus | Facelift 2022

    433
    • 15 maart 2022

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Focus specificaties
  • Ford Focus occasions
  • Ford Focus video's
Advies en informatie
  • Ford Focus tests
  • Ford Focus gebruikersreviews
  • Ford Focus index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
 

Ford Focus reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 16V First Edition (2005)

    Ford Focus 1.6 16V First Edition (2005)

    5
    • 10 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 2.0 16V Titanium (2005)

    Ford Focus 2.0 16V Titanium (2005)

    • 9 september 2020
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 2.0 16V Rally Edition (2007)

    Ford Focus 2.0 16V Rally Edition (2007)

    2
    • 16 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.8 16V Flexifuel Ambiente (2007)

    Ford Focus 1.8 16V Flexifuel Ambiente (2007)

    4
    • 2 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 TDCi 109pk Titanium (2007)

    Ford Focus 1.6 TDCi 109pk Titanium (2007)

    6
    • 2 september 2017
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 TDCi 90pk Futura (2007)

    Ford Focus 1.6 TDCi 90pk Futura (2007)

    1
    • 17 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 2.0 TDCi Titanium (2004)

    Ford Focus 2.0 TDCi Titanium (2004)

    3
    • 12 juli 2015
meer reviews
Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

23

We kunnen geen auto bedenken die je in Nederland zo weinig ziet, maar die evengoed zo alom...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    2
    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    • 28 maart 2022
  • Ford Focus - Eerste rijtest

    Ford Focus - Eerste rijtest

    63
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport (2011)

    Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport...

    4
    • 5 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2015)

    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium...

    7
    • 28 februari 2022
  • Ford Focus Wagon ST-3 - Op de rollenbank

    Ford Focus Wagon ST-3 - Op de rollenbank

    60
    • 27 februari 2022
  • Nieuws
    Ford Focus - Back to Basics

    Ford Focus - Back to Basics

    59
    • 26 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Mustang Mach-E tot €4.000 duurder

    Ford Mustang Mach-E tot €4.000 duurder

    69
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Ford test met automatische snelheidsvermindering

    Ford test met automatische snelheidsvermindering

    113
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    34
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    15
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    23
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden