en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Focus 1.8 16V Flexifuel Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 110.595 km |
KM-stand laatst | 197.886 km |
Hiervoor had ik een Ford Focus 1.6 TDCI 5 deurs futura. Hele fijne auto, helaas met de nodige problemen met de 1.6 PSA motor. Verder was de wegligging en het comfort heel goed.
Toen ik op een gegeven moment van baan ging wisselen ging ik veel minder kilometers rijden, waardoor de diesel niet meer interessant was. Omdat ik zo tevreden was met de Focus, ben ik op zoek gegaan naar een benzine variant.
Na wat zoeken en diverse auto's bekijken kwam ik bij een zilverkleurige 1.8 flexifuel uit 2007 met zeer veel opties. Deze kwam van de eerste eigenaar en had vrij weinig kilometers. Na een testritje was de deal rond!
APK en kleine beurt.
Naast de normale zaken (olie, andere vloeistoffen, filters e.d.) geen bijzonderheden. Ook sinds aankoop geen problemen gehad.
De Focus deed bij stevig accelereren een gek "klonk" geluid geven. Bij normaal rijden niks aan de hand. Dit aangegeven tijdens APK/grote beurt bezoek bij de garage. Bleek helaas de draagarmbussen van de draagarmen voor versleten te zijn. Geen idee bij welke kilometer stand dat normaal gebeurd, maar was wel een pittige rekening (€1200, wel inclusief grote beurt, ook nieuwe schijven en blokken).
Voor de rest geen andere problemen gehad met de auto. Doet het nog steeds erg goed.
Nu ik de auto ruim twee jaar in bezit heb, ben ik er nog altijd erg positief en tevreden over. Even een korte samenvatting:
Pluspunten:
+ Zeer betrouwbaar
+ Ruim genoeg van binnen (ook voor maxicosi en kinderwagen, hoewel de Wagon toch iets praktischer zou zijn).
+ Alle opties werken nog goed en sommige dingen als elektrische stoel, lendensteun, voorruitverwarming e.d. zijn écht wel heel fijn om te hebben.
+ Hele fijne motor, die toch vrij pittig kan zijn als je goed gas geeft (125pk).
+ Hele fijne versnellingsbak. Schakelt super, hoewel een 6e versnelling fijn zou zijn op de snelweg
Minpunten
- Redelijk hoog verbruik. Niet extreem, maar rijdt gemiddeld 1:12,5
- Door de 5 versnellingen draait de motor al +/-4000 rpm bij 130 km/u. Dit zorgt voor geluid in de cabine (niet echt storend maar wel aanwezig). Een 6e versnelling zou fijn zijn.
- Park Distance Control achter wilt al een tijdje niet meer werken.
- Licht olie verbruik (1L per 5000-6000km)
Ik ben erg tevreden over deze auto. Ondanks de paar minpuntjes is hij zeer betrouwbaar, lekker comfortabel, maar je kan er dankzij het onderstel ook lekker sportief mee rijden en erg vlot door de bochten vliegen. In mijn ogen een ideale gezinsauto. Zolang ik deze auto heb zal ik eens in de zoveel tijd een update plaatsen.
Even korte update. Niks te vermelden eigenlijk. Afgelopen zomer weer een beurt en APK gehad en ook daar geen bijzonderheden. Enige bijzondere is dat ze het gasklephuis hebben schoon gemaakt omdat de auto bij heel koud weer weleens moeilijk deed starten. Dat probleem is opgelost en ik rijdt nog altijd met alle tevredenheid met de Focus!
+ Alle genoemde pluspunten zijn nog steeds van toepassing. Ook een keer een midweek weg geweest met dakkoffer en twee kinderen, en dat gaat prima!
- Park Distance Control achter werkt nog steeds niet. Overigens vind ik dat geen probleem want ik parkeer toch altijd op het zicht.
- Hoog verbruik (1:12 gemiddeld), zoals al eerder vermeld, maar wel een zeer betrouwbaar en fijn motorblok!
Gezien ik deze Focus al 3,5 jaar heb, en daarvoor ook 3 jaar een Focus uit 2006 heb gereden, vond ik het wel tijd om eens kritisch te kijken naar de Focus 2 Fase 1.
Exterieur:
Nog steeds vind ik het een hele mooie auto. Oké, je begint langzaam te zien dat het geen hele jonge auto meer is, maar het design vind ik wel redelijk tijdloos.
Minpunten zijn voornamelijk de velgen en koplampen. De velgen worden na verloop van tijd minder mooi, omdat de verf hier en daar aan het loslaten is. Wellicht dat er een vorm van corrosie begint te ontstaan waardoor de verf los laat.
Daarnaast zit er een bepaalde laag op de koplampen die los aan het laten is. Was zowel bij mijn vorige als mijn huidige Focus. Doet niks af aan de werking, maar ziet er gewoon niet mooi uit.
Interieur:
Het spreekt voor zich dat de stoelen gewoon heel goed zitten, dit is ook al vaker geschreven/gezegd. De bestuurdersstoel is bij mij elektrisch verstelbaar en kan zo de ideale zitpositie makkelijk vinden. Kwa gebruiksgemak ben ik er ook over te spreken. Pook zit op een goede plek, ligt goed in de hand. Armsteun in het midden is ook wel heel fijn, maar heb begrepen dat de basis uitvoeringen deze niet hebben. Denk wel dat je deze dan gaat missen.
In mijn huidige Focus zit de Blaupunkt radio/navigatie unit. Hier komt veel beter geluid uit dan de standaard 6000CD radio. Navigatie heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt. Ik heb en CD van 2007 erbij zitten, maar deze is vanzelfsprekend extreem verouderd. Ik pak gewoon google maps als ik moet navigeren.
Achterbank is prima en groot genoeg voor 2 kinderstoelen. Kofferbak is ook groot zat, maar kan me voorstellen dat een Wagon praktischer is met kinderen i.v.m. de kinderwagen.
Minpunten is toch wel een beetje het materiaalgebruik. Vooral in de onderste helft van het interieur zit hard plastic wat snel krast, waar het dus niet echt mooier op wordt.
Techniek:
Motorisch ben ik heel tevreden met deze auto. Bijna 70.000 km gereden en nog geen enkel probleem gehad en hij heeft me nog nooit laten staan. Motor loopt lekker, trekt goed op en de versnellingen lopen mooi in elkaar over, zonder een dip na het overschakelen. Dit zorgt ervoor dat je lekker kan doortrekken, maar de keerzijde is dat het verbruik natuurlijk niet heel gunstig is. Gemiddeld zit ik nu op de 1:12.
Hoe fijn de versnellingsbak ook is, op lange afstanden mis ik toch de 6e versnelling. Bij 130 km/u draait hij redelijk wat toeren en dit is ook wel te horen in het interieur. Normaal gezien niet hinderlijk, maar bij lange afstanden soms wel wat vermoeiend.
Ook verbruikt de motor toch wel wat olie. Niet schrikbarend veel zoals je soms leest, maar wel genoeg dat je regelmatig de olie moet bijvullen.
Rijgedrag:
Tsja, het is een Focus. Op dit vak heeft deze auto het dus helemaal voor elkaar. Stuurt strak, ligt als een blok op de weg en helt amper over bij stevig bochtenwerk. Echt een heerlijke auto om in te rijden voor een lekker potje sturen. Ondanks dat het onderstel vrij sportief afgesteld is, heb ik het nooit als oncomfortabel ervaren. Ook bij slechte wegen wordt het meeste er uit gefilterd.
Even een korte update. Auto is nog steeds in mijn bezit. Afgelopen jaar 1 kapotte dynamo gehad (slijtage deel, geen ramp). Voor de rest geen enkel probleem gehad en de Focus rijdt nog altijd prima. Intussen de 190.000km gepasseerd en zie nog geen reden om hem weg te doen!
Hij rijdt iets minder dan normaal, want als we met het gezin weg gaan pakken we onze S-Max. Ik gebruik de Focus nog wel voor woon-werk verkeer, en gezien de betrouwbaarheid zal dat voorlopig nog zeker zo blijven!
Afgelopen jaar minder gereden dan normaal maar wederom geen bijzonderheden te melden. Auto rijdt nog altijd uitstekend en geen enkel probleem gehad.
Afgelopen week eindelijk eens een radio-upgrade geinstalleerd, namelijk een Touchscreen Android unit, met alles er op en er aan. Grote vooruitgang en eindelijk het ene punt aangepakt wat mij al langer stoorde... geen Bluetooth en/of USB aansluiting. Zeer tevreden nu!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.