Ford Focus 2.0 TDCi Futura (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 2.0 TDCi Futura |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik ben een rijschoolhouder, en na veel problemen met mijn andere Focus gehad te hebben (brandstofsysteem, dus veel inhouden en nog wat anderen problemen zoals een afgebroken koppelingspedaal, een afgebroken deurvanger op de lasnaad in de deur, doorgezakte stoelen en tot 2 keer toe een kapot vliegwiel), heb ik besloten om nog een keer een Focus te proberen, en als ik hier weer een hoop problemen mee krijg is dit de laatste.
Wat ook voor mij meetelde om nog een keer een Focus te proberen zijn ondanks de problemen met mijn vorige auto de rijeigenschappen van de Focus.
Ik had hiervoor een Astra, maar dat is wel een verschil in rijden.
Mijn huidige Focus is afgeleverd op 19 augustus 2005 en ik heb nu in een kleine 9 maanden 62500 km gereden, en ik moet zeggen dat het me niet is tegengevallen.
In het begin vond ik de vorige generatie fijner rijden, maar aan deze ben ik snel gewend want het is net als de vorige een makkelijke auto (ook voor de leerlingen) om in te rijden.
Omdat ik zelf ook veel prive met mijn auto rijd heb ik gekozen voor de 2.0 TDCI, en ik heb hier zeker geen spijt van.
Het verbruik valt best wel mee, ik haal met lessen een verbruik van 1:14.5 dus dat valt wel mee,en als ik zelf rijd is het verbruik ongeveer 1:17.5, en de prestaties van de motor zijn ook top.
Verder heb ik de auto laten voorzien van een sony radio met 6 cd wisselaar en 8 speakers(geluid is echt top),een automatische airco en electrische ramen voor en achter, leeslampjes voor (niet standaard en kost dik 70 euro!) en 17’ velgen.
De afwerking van de nieuwe focus is op het eerste gezicht wel goed voor elkaar, zeker aan de buitenkant, alleen vind ik de deurpanelen en het onderste gedeelte van het dash board wel kras gevoelig, en kraken de stoelen, en de leuning van de achterbank.
Verder rammelt ook het stuk kunstof dat tegen de achterklep aanzit.
Bij de vorige auto, waarmee ik 180000 km voornamelijk in de stad,(dus veel drempels) heb afgelegd rammelde of kraakte niks.
Wat me wel opvalt nu ik al wat meer kilometers heb gereden(130000)is dat het onderstel en dan met name de vering op slecht wegdek wel veel herrie maakt.
Ik ben wel tevreden over de auto want hij rijdt nog steeds prima.
Even een update.
De auto is inmiddels een jaar oud, en ik moet zeggen dat ik er nog steeds heel tevreden over ben.
Het kraken van de stoelen is vanzelf verdwenen, en is er verder niks meer gaan rammelen.
Ik heb er wel een nieuwe linker buitenspiegel op moeten zetten die er door een busje werd afgereden, maar dat werd mooi betaald. Kost toch nog 255 euro zo’n spiegel.
Als de auto gewoon probleemloos blijft wil ik er toch wel 3 jaar mee rijden, dat is ongeveer 255.000 km.
Weer een update.
De auto is inmiddels 2 jaar oud, en heeft nu 161.376km gelopen. De auto rijd nog steeds prima. Wat wel vervelend is, is dat de rubbers van de achterdeuren kraken als je over een drempel of iets dergelijks rijdt.Ik heb de rubbers ingevet met rubber spray en toen was het kraken weg. De auto heeft nu 216000 km gelopen en ik ben er nog steeds heel tevreden. De auto rijdt nog steeds prima en de wegligging is nog steeds helemaal top. Omdat ik tevreden ben over de auto ben gaan kijken voor een nieuwe focus, een 2.0 TDCI titanium met een business pack en wat andere opties, maar ik wacht nog op antwoord wan de dealer.Wordt vervolgd.
Ik heb een nieuwe focus besteld. Een 2.0 TDCI titanium met x-pack maar dan zonder privacy glass(dus alles los moeten bestellen), een business pack met 6 cd-wisselaar, een 4 weg verstelbare passagierstoel, zonneschermen in achterportieren en een sportonderstel(dan is de auto ook een stukje verlaagd, en dat ziet er beter uit als standaard). De auto wordt waarschijnlijk in juni afgeleverd.
De nieuwe auto is binnen en wordt vrijdag 18 juli afgeleverd. Iets later dan verwacht.
PROBLEMEN
Bij km stand 20.000 heb ik last gehad van een schavend geluid bij het sturen, en dat lag aan het bevestigingspunt van de voorveren. Dit is ingevet en toen was het verholpen.
Verder is bij 35.000 km een motorsteun, die het kantelen van de motor tegen moet gaan, gebroken(auto slaat veel af met rijlessen).
Het schavend geluid is weer terug en de dealer heeft bij de beurt van 41.223 km de stabilisatorstang vervangen, en de vloermatten daar was ook niks meer van over dus daar heb ik ook nieuwe voor gekregen.
De auto is voorzien van magneetplaten met reclame en aan een kant is de laklaag onder de blanke lak op een of andere manier aangetast door de magneet, en moest het portier opnieuw worden gespoten. De schade expert had dit nog nooit eerder gezien.
En bij 48.235 zijn de velgen vervangen want de blanke laklaag liet los.
Al deze punten zijn netjes door de dealer opgelost onder garantie.
Sinds de stabilisatorstang vervangen is maakt de auto bij een bocht naar rechts op een slecht wegdek een klapperend geluid. Bij de beurt met km stand van 63.575 is er opnieuw naar gekeken maar zonder succes. Bij 84.850 is het even goed geweest, maar nu is het weer gewoon terug.
Als ik de auto nu alleen prive zou gebruiken nam ik hem niet mee voor het gemaakt was, maar ik verdien mijn geld ermee dus er moet gereden worden.
Bij km stand 82.000 heeft de sony radio de geest gegeven en draaide geen cd’s meer.
Ik heb toen een leentoestel gekregen van de garage, en bij de laatste beurt(84.850) Hebben ze er een nieuw toestel ingezet.
Verder zat er volgens de dealer speling op een lager van de aandrijf as. Die hebben ze besteld en daar moet ik nog voor terug.
Bij km stand 90.279 is het lager vervangen,en voor de eerste keer!! de remblokken voor en achter. Het rammelend geluid is nog niet weg.
Op naar de volgende beurt.
De auto heeft inmiddels de 4e beurt gehad bij 104.989km. De voorvering is weer losgehaald en opnieuw vastgezet, maar het klapperen is nog niet weg. Ik heb gemerkt dat als de auto af staat en je snel het stuur op en neer draait, je hetzelfde geluid hoort.
Ik denk dus dat het aan de stuurinrichting ligt. Daar moeten ze de volgende beurt maar naar kijken.
Verder is er bij de beurt niks aparts gevonden.
De kunststof hendel voor het in de hoogte verstellen van de stoel is afgebroken en die moet vervangen worden, verder is bij 109.000 km is het kraken van de stoel weer terug. Nu is het een knakkend geluid, en niet een krakend geluid. Verder zijn er geen problemen.
Voor het kraken van de stoel moest ik terugkomen en dat is nu verholpen.
Ze hebben een compleet nieuw onderstel onder de stoel gezet. Verder heeft de dealer weer aan de voorvering iets vervangen, maar het klapperend geluid is nog steeds niet weg.
Bij de 5e beurt, bij km stand 123876 was niks bijzonders, alleen is het gerammel nog steeds niet opgelost. Ik word er nu onderhand wel een beetje moe van.
De garage is er eindelijk achter waar het geklapper vandaan komt,een bus van het stuurhuis is door de garage verkeert gemonteerd en nu zit er zo veel speling op dat deze wordt vervangen door een nieuwe. Verder weigerde het bedienings paneel van de automatische airco bij km stand 132.000 dienst.
Bij de beurt van km stand 145.000 is het stuurhuis vervangen en het bedieningspaneel van de automatische airco. De airco werkt weer maar het geklapper is nog steeds niet opgelost.
Sinds kort hoor ik bij een koude motor als ik de koppeling half in trap als de auto in z’n vrij staat een rammelend geluid uit de bak, dit is of de drukgroep of het vliegwiel. Bij de volgende beurt wordt het gemaakt.
Bij km stand 164.000 is het vliegwiel en de koppeling vervangen.Het was dus het vliegwiel.
Ik ben inmiddels van dealer veranderd omdat ik niet tevreden ben over de vorige. Geen van mijn punten die ik aangaf werden meteen in een keer opgelost.
Het klapperend geluid is nog niet opgelost, maar ik laat het er maar bij.
Omdat bij 200.000 km de distributie riem vervangen moet worden en de garantie toch verlopen is sla ik de beurt van 180.000 km over.
Bij km stand 198.879 heeft de auto weer een beurt gehad waarbij de distributie riem is vervangen. Verder waren er geen bijzonderheden.
Even weer een update. De auto heeft nu 225000 km gelopen en plotseling op een ochtend startte de auto niet meer. na 10 min. proberen startte die weer, dus meteen naar ford gereden. Die hebben de auto uitgelezen en de egr klep bleek vast te zitten. Nadat ze er een nieuwe hadden ingezet startte hij nog niet, dus verder zoeken. Wat bleek nou,de brandstof leiding die terug komt van de verstuivers was gescheurd en zoog valse lucht aan. Nadat deze vervangen was startte de auto meteen.
Verder geen problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.