Ford Focus 1.8i 16V Trend (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.8i 16V Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 56.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Eindelijk worden we volwassen en migreren van de sportieve Ford Escort Formule 1 naar een potentiele gezinsauto (5 dueren dus). Ik heb gekozen voor de Focus omdat:
- Hij sportief en eigenwijs oogt
- Betrouwbaar is
- Al mijn eerdere auto’s waren Ford’s
Wegligging is prima, zoniet uitstekend; zowel in de stad (lekker wendbaar) als op de snelweg (zelfs bij 190 in Duitsland, reed het nog ontspannen). Het meubilair zit ook goed, ook voor langere tochten.
Voor een 1.8 vind ik ’m niet echt pittig; mijn vorige Escort was ook 1.8 en die kwam toch echt een stuk rapper weg. Daarnaast valt de benzineverbruik naar mijn smaakt tegen 1:12.5, hoewel als mijn vrouw rijdt dit meteen naar 1:13(.5) schiet. Misschien toch eens opletten bij de commercials van Het Nieuwe Rijden.
Uitvoering is compleet maar niet overdreven, alhoewel wij Cruise Control misten. Die hebben we er voor E700,- inlaten zetten. Best duur, maar was het ons wel waard. Daarnaast hebben we de originele radio er uit gehaald en vervangen door eentje die wel MP3 kan spelen. De audioboxen zijn wel fantastisch.
De airco is niet superkoud, maar na een onderhoudsbeurt (kleine beurt) was die een stuk beter.
Eén ding waar ik mij wel aan erger is de pennenhouder op het middenconsole. Die zit strak tussen zitting en handrem. Ik kan er moeilijk bij, dus heb ik rammelende pennen in het dashboardkastje. Klink petieterig; maar ik erger me er gewoon aan. Een aantal keer is de pen al onder de stoelen geschoten.
PROBLEMEN
Alleen minieme probleempjes:
- Accu vervangen, die had zijn beste tijd gehad -> 65 Euro
- Steen tegen de contactdoos van de trekhaak -> 50 Euro
- Ruitenwissers (alle 3) -> plm. 35 Euro
- Gisteren moest ik een lampje van de nummerplaat verlichting vervangen.
- Afst.bediening werkt niet altijd, maar volgens mij moet ik gewoon een nieuwe batterij kopen. Vervelende bijkomst: soms reageert de centrale deurvergrendeling niet op de bestuurderszijde (dit zou 80 Euro kosten, maar heb ik toch maar niet gedaan).
- Het grootste probleem is eigenlijk dat de service beurten van Ford duur zijn. De laatste (kleine) was 350 Euro (incl. contactdoos en airco onderhoud). Je kunt beter naar een onafhankelijke garage gaan. De bougies voor de 1.8 (Platinum) zijn gewoon duur.
- Na de zomer moet ik 2 banden gaan wisselen á 180 Euro per band.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren