Ford Focus 1.8 TDDi 90pk Ghia (2002)

autoreview

Ford Focus 1.8 TDDi 90pk Ghia (2002)

Signalement

UitvoeringFocus 1.8 TDDi 90pk Ghia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf49.465 km
KM-stand laatst207.532 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 196.250 km

Eerste keer dat ik een Focus sedan heb. De stoelzittingen zijn wat aan de korte kant, maar het went. Hij rijdt voortreffelijk en is zeer zuinig, gemiddeld 1:19,5 De motorkap- en de kofferbak sluiting is even wennen maar ook dat went. Voorruitverwarming is een genot, zou iedere auto moeten hebben. Ik heb 60 serie banden eronder maar het had van mij 65 serie mogen zijn, rijdt net even fijner. Ik heb nu winterbanden eronder van 65 serie vandaar. De eeste indruk; Dit is een geweldige auto en ben zeer tevreden. Ben nu bezig met evt aanschaf van een roetfilter, maar wacht eerst nog wat informatie af. De laatste informatie is dat een retro roetfilter een autoleven lang mee zou moeten gaan. Bij de Ford dealer informatie ingewonnen of er voor deze motor een roetfilter beschikbaar is. Het onderhoud doe ik zelf en een 60000 km beurt heeft voor mij € 170,00 gekost. Onderdelen komen bij een plaatselijke garage vandaan.

update 31 maart 2007,
Roetfilter volgens het vakblad wel beschikbaar maar het is nog niet leverbaar.
Brandstof verbruik was ietsje meer tussen 1 op 18 á 19, volgens de boordcomputer zou het veel meer moeten zijn. Voor de rest uitermate tevreden op de voorwielophanging na.

update 4 sept. 2008,
Roetfilter is nog steeds niet leverbaar en is nog steeds bij de Ford dealer in bestelling. Wat is er zoal gebeurt,'
1. eind 2007 de EGR klep uitgeschakeld(klep werkt nog wel, is elektronisch aangestuurd) dmv een plaatje tussen de EGR en de EGR koeler te monteren, waardoor het roken met de helft is verminderd.
2. 4 kant uitgelijnd en hoop dat het kammen probleem linker achterwiel is opgelost, er zat een afwijking bij de achteras.( de eerste 20.000km geen probleem waargenomen)
3. Nieuwe 4 seizoenen Vredestein banden gemonteerd(65 serie) Voldoen uitstekend, ook bij hoosbuien geen last van aquaplanning ( had ik bij Hi trac wel)
4. Vorige maand de 120.000 km beurt uitgevoerd, de distributie riem + vernieuwen van remvloeistof bij het dorpsgarage laten doen.

update 1 november 2010,
Sinds de vorige update zijn er geen schokkende dingen gebeurd. Na het uitlijnen geen last meer gehad van cuppen. Bij km.stand 185.000 zijn voor de eerste keer de remblokjes en de remschijven vernieuwd. De banden gaan gemiddeld 85.000 km mee en heb nu Quatrac 3 van Vredestein er om liggen, die rijden beter als de 2. Onderhoud doe ik elke 20.000 km en van olieverbruik is geen sprake. Kleppenstellen gebeurt met plaatjes, maar heb tot nu toe nog geen andere plaatjes er in hoeven te doen. Een geweldige auto.

PROBLEMEN

  • 196.250 km

Linker achterwiel had last van kammen op het profiel. Ik ga in het voorjaar andere achterbanden proberen. Er zaten Good Year Eagle NCT 5 onder en ik ben van plan om Vredestein Hi-trac te monteren, volgens de site autobandenmarkt.nl zijn die vrij goed.

update 31 maart 2007,
Ook de winterband L.A. had last van kammen in het profiel, waardoor het op den duur lawaaiig wordt. Heb nu nieuwe zomer achterbanden gemonteerd (vredestein) en zal om de 5000 km verwisselen met de voorbanden om de kammen te willen voorkomen.

Ik heb een probleem in de voorwielophanging. Het lawaai klinkt metaalachtig en de stabalisatorubbers zijn al vernieuwd, maar het geluid blijft. Het doet alleen voor bij korte oneffenheden in het wegdek. De ophanging is al uitvoerig nagekeken maar er is niets te zien. Wie herkend dit en wat is er loos.

update 17 mei 2007,
Het probleem van de voorwielophanging is opgelost. Het probleem zat in de verbindingsstangetjes van de stabalisator, die versleten waren.

update 1 november 2010,
Heb last gehad van roest op de voordeuren maar dit is onder garantie verholpen, terwijl ik geen jaarlijkse controle deed. Had gedacht dat onderhoud bij een onafhankelijke garage(ik krijg tenminste de stempels ervan)voldoende was, heb dus geluk gehad.
De kachelventilator is vernieuwd(was bij de ford garage niet op voorraad dus maar naar de sloop)gelijk ook maar het weerstandblokje vernieuwd.

laatste update

  • 207.532 km

Na de roestproblemen bij de deuren is ook de achterklep roestvrij gemaakt. Ik moet zeggen alles is keurig verholpen en een leenauto was ook gratis. Op km stand 201.100 zijn de gloeibougies vernieuwd, was maar een 15 minuten werk. Deze auto gaat binnenkort weg. Ik heb deze Focus ongeveer 4,5 jaar gehad, iets meer dan 150.000 km er mee gereden en weinig problemen gehad. Een probleemloze auto dus. En nu. We wilden wat kleiner gaan rijden en dachten gelijk aan een Fiesta LPG/diesel of een ander merk, in dit geval een Fiat Punto. De advertenties zijn aanlokkend dus erop af voor een 1.3 multijet diesel maar dan kom je na een proefrit op gesprek en dan sla je stijl achterover wat er allemaal nog bij komt, reken maar op een duizendje of 4 en dan heb je niets bijzonders. Dus naar Ford voor een Fiesta LPG, maar daar mocht geen trekhaak onder en een diesel was ons te duur. En dus hebben we weer een Focus gekocht, van 2006. Nu een 1.6 TDCI, dus een heel andere motor dan die ik nu heb. Zodra ik die heb zal ik een nieuwe review schrijven.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.