Ford Focus 1.8 TDCi Futura (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.8 TDCi Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na eerst lang te hebben moeten wachten met bestellen (vanwege nieuwe leasecontracten voor 2006) en vervolgens nog een tijdje op de levering moeten wachten, kon ik afgelopen dinsdag eindelijk mijn Ford Focus ophalen.
Wouw, wat stond ie daar te glimmen. Het is een Futura uitvoering met een 1.8 TDCI (116 pk, 280 Nm) motor in de kleur Aquarius. Deze heb ik laten pimpen met een ST design pakket, Sony R/CD MP3 speler met 8 speakers, climate control, een elektrisch in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met lendensteunverstelling en parkeersensor achter.
Tot nu toe heb ik er iets meer dan 700 km mee gereden, en die bevielen me goed. Op dit moment rij ik ongeveer 1:16,5... Maar dat heeft te maken met files in de spits en het feit dat ik toch af en toe het gaspedaal helemaal indruk om die acceleratie te voelen (omdat het leuk is) en vervolgens dan weer moet remmen. Hiervoor heb ik auto’s gereden met een 1.1 of 1.2 bezine en een Astra Station met 80 pk diesel... Die waren niet zo vlot als deze Focus.
Ik had testritjes gemaakt in een 1.6 TDCI met 109 pk, maar ik heb ik het gevoel dat deze 116 pk toch beduiden
PROBLEMEN
Tot nu toe heb ik een klein probleempje ontdenkt. Als je op de snelweg rijdt, dan kan de rechter ruitewisser door de wind een beetje gaat trillen. Je hoort het niet, maar het is wel duidelijk zichtbaar.
Ik moet daar zelf nog wel even naar kijken, anders rij ik binnenkort weer even langs bij de dealer.
Update 12 juni 2006 (4020 km):
Dat van die ruitenwisser was blijkbaar eenmalig... Nooit meer iets van gezien (misschien lag het net aan de windrichting of zo?).
Het enige wat me nog opvalt is dat het verbruik wat aan de hogere kant ligt. Ik rij ongeveer 5,5 liter/100 km (volgens boekje moet dat 4,3 liter zijn op de snelweg). En dat terwijl is voornamelijk op de snelweg de km’s rij.
Verder is de auto nog steeds top! Binnenkort moet ik nog maar even bellen met de dealer over een carkit uitbouw die besteld was...
Update 3 juli:
De carkit uitbouw is binnen en was snel geplaatst.
Op 16 juni was mijn vriendin met de auto naar Zwolle, waar ze ’s avonds toen ze weg wilde, de auto niet kon starten. De ANWB kwam. Per toeval heeft de ANWB de motor draaiende gekregen. Want afgelopen donderdag had ik zelf ook dat probleem. Maar kreeg de motor niet meer aan de praat. Wat bleek? Het snoertje naar het contactslot zal niet goed vast en valideerde de sleutel dus niet. Hij start nu weer goed. Hopelijk was dat inderdaad het probleem, want ik hoop niet dat ik over 6 weken met vakantie hiermee te maken ga krijgen.
Over het verbruik nog: die 4,3 is natuurlijk buiten bebouwde kom, dus ik denk dat 5,5 ltr/100km in de spits niet een onaardig verbruik is.
Update 8 september (18000 km):
Vorige week ben ik terug gekomen van vakantie. Van te voren de bandenspanning netjes gecheked en het oliepijl nog gecontrolleerd, maar dat laatste was nog prima. We waren met de auto naar Kroatie gegaan. De auto heeft de gehele 4950 km in die 2 weken het prima gedaan. We hebben over de gehele vakantie gezien een gemiddelde gereden van 5,7 liter per 100 km (1 liter op 17,54 km). En dat terwijl we in Kroatie en Oostenrijk over de snelweg rond de 140 reden. In Duitsland probeerden we vaak rond de 160 / 170 te rijden, maar dat lukte toch lang niet altijd. In Nederland reden we rond de 120 / 130. De auto blijft bij deze hogere snelheden nog steeds goed op de weg liggen.
De hobbelige binnenwegen van Kroatie zijn ook absoluut geen probleem. Ondanks het sportievere onderstel is het nog steeds erg comfortabel. Waar we op vakantie ook achter kwamen is dat wanneer de auto uit staat, de 12V stekkers nog steeds stroom kunnen leveren. Onze elektrische coolbox deed het dus ook als we waren geparkeerd. Ik weet niet of dit nu een goed of een slecht punt is (handig, maar lullig als je vergeet de coolbox uit te zetten als je langer stil staat).
Over 2000 km moet de auto naar de garage voor een kleine beurt. Ik hou jullie ook dan weer op de hoogte.
Update 18 september:
Afgelopen dinsdag reed ik met de auto over de snelweg en opeens leek er iets aan te lopen. Ik reed nog een stuk verder, maar naarmate ik verder reed, begon het stuur steeds meer te trillen. Het lag aan de aandrijving. Nadat de ANWB de auto op de brug had gechecked, bleek dat het linker voorwiel LOS ZAT! Ofwel: de 5 moeren die de velg aan de ophanging moest houden, kon je met je vingers heel simpel eraf draaien. Waarschijnlijk is bij aflevering nooit gecontroleerd of de velgen goed vast zaten. Oei.
De auto moest vrijdag ook meteen voor een kleine beurt. Verder was alles goed. De wielen zijn opnieuw gebalanceerd. Betrouwbaarheid heb ik nu maar even van 5 naar 4 sterren bijgesteld.
Update 18 oktober (21300 km):
Gisteravond heb ik het verbruik getest bij droog weer: 4,9 ltr/100 km @ 120 km/u op de cruise-control, gemeten over zo’n 30 km afstand.
Update 3 mei 2007 (38000 km):
Afgelopen tijd helemaal geen problemen gehad. Vorige week is ie naar de garage geweest voor een onderhoudsbeurt. Ik had aangegeven dat mijn koppelingspedaal vaak piept als ik het op laat komen. Dit blijkt een bekend probleem te zijn en er is een nieuw veertje besteld. Deze wordt - als het goed is - deze week nog geplaatst.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.