Ford Focus 1.6i 16V Ghia (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus 1.6i 16V Ghia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 164.000 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
Aanschaf en eerste ervaringen
- 164.000 km
Doorgaans maak ik de meeste kilometers met de motorfiets. Echter wanneer het herfst wordt, koop ik graag een goedkope auto om mee te "overwinteren". Na een aantal echt goedkope brikken gehad te hebben, was ik dit jaar op zoek naar iets "meer" auto.
Ik was op zoek naar een auto uit het zogenaamde compacte middensegment, zeg maar formaatje Golf. Budget: €2000. De Golfjes 4, Astra's G, Meganes en 306jes vond ik allemaal niets. De eerste 2 te anoniem, de laatste 2 te Frans. (slechte ervaringen).
Dus een Focus. Een auto die in mijn ogen nog steeds met de tijd mee kan en bovendien bij zijn lancering werd geroemd om zijn wegligging.
In eerste instantie wilde ik een 1.4 benzine aanschaffen. Lekker zuinig motortje en, afhankelijk van bouwjaar en uitvoering, nog net 1 klasse goedkoper in de wegenbelasting. Na een proefrit in een 1.4 te hebben gemaakt, ben ik toch voor een 1.6 gaan kijken.
Inmiddels ben ik nu een week of 2 eigenaar van een "State Blue" donkerblauw metallic 5-deurs Focus uit 1999. Betreft de luxe Ghia uitvoering, dus met airco, elektrische ramen en spiegels, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, voorruitverwarming, 15" lichtmetalen velgen en het beige (stoffen) interieur. Alles bij elkaar maakt dit de Focus tot een nette en best chique auto, ondanks dat hij inmiddels dus al 16 jaar oud is.
De auto heeft 164.000 gelopen en dat is nog betrekkelijk weinig, als je de rest van het occasion aanbod ziet. Qua lakwerk heeft de auto een aantal schoonheidsfoutjes, maar niets wat met een lakstift, een polijstbeurt en wat geduld niet op te lossen is. Belangrijker vond ik dat het onderhoud keurig in orde was: de distributieriem kan nog 5 jaar of 80.000 km, de complete uitlaat is 2 jaar geleden vervangen en de bandjes en remmen zijn nog zo goed als nieuw. Slechts 2 puntjes vergen aandacht: de voortrein klappert op klinkerweggetjes en de koppeling zal binnen een kilometer of 20.000 vervangen moeten worden. Zelf ben ik werkzaam bij een groothandel in automaterialen dus dat soort dingetjes daar lig ik niet wakker van: was een mooi punt voor de onderhandeling dus. De APK verloopt over een maand of 2 maar daar verwacht ik geen enkel probleem.
Deze auto ligt zoals verwacht inderdaad uitstekend op de weg. Een goede mix van comfort en strakke wegligging. De motor draait heerlijk soepel, zowel in hoge als lage toeren en aan boord heb je ook met 120 km/h alle rust. Een hele fijne rijdersauto! Het zou zomaar kunnen dat ik deze auto na de winter gewoon nog een tijd blijf rijden.
Ik zal deze review met enige regelmaat bijwerken en een overzicht geven van de gemaakte kosten.
Kleine spulletjes
- 165.000 km
Wellicht niet heel interessant, maar toch even melden:
Inmiddels de Focus voorzien van een nieuw naafdopje (was er 1 kwijt), een nieuw Focus logo op de kofferbak, een mooie Bluetooth radio en de oranje knipperlichten aan de voor- en zijkant vervangen door witte exemplaren. De auto ziet er weer wat frisser uit zo. Alles bij elkaar zo'n €130, waarvan het grootste gedeelte voor de radio. Onderdelen zijn een lachertje voor deze auto.
Inmiddels ook een afspraak gemaakt met een bevriende garage, voor €100 arbeid legt hij de nieuwe koppeling erin die ik zelf via mijn werkgever voor een habbekrats aanlever. Stabilisatorstangetjes neemt hij ook gelijk mee. Wat mij betreft een goede deal!
Nog meer klein spul
- 165.500 km
Zelf de stabilisator stangetjes vervangen. Inclusief het opkrikken van de auto, velgen eraf, assteunen plaatsen (en dat alles weer in omgekeerde volgorde) een klein uurtje bezig geweest in totaal. De auto klappert niet meer.
Kosten: €22 en vieze handen.
Tevens de beide mistlampen vervangen, de linker zat een barst in. Met het oog op de APK maar gelijk vervangen en voor de symmetrie ook aan de rechterkant een nieuwe geplaatst: Kosten: €15 voor een set!
Koppeling vervangen
- 165.800 km
Heb de koppeling laten vervangen. Gelijk de versnellingsbakolie ook laten verversen. Is officieel niet nodig, maar als de bak er toch af ligt.. de kosten zijn het niet.
Met het voordeel van mijn werk en een bevriende garage heeft het alles bij elkaar slechts €195 gekost. De auto rijdt weer een stuk lekkerder!
Over 2 weken gaat hij voor de APK, ik verwacht daar eigenlijk geen enkel probleem. Vanaf dan doe ik er voorlopig helemaal niks meer aan, behalve lekker rijden. Nog steeds een onwijs fijne auto!
APK
- 166.800 km
In eerste instantie de Focus bij de Ford dealer gebracht voor een APK. Mooie actie: €19,95.
Zij keurden de auto af op een niet functionerend mistachterlicht en versleten silent blocks in de achterwielophanging. Reparatie: plusminus €240. Oei!
Bij een andere garage geweest voor een second opinion. Mistachterlicht is verholpen met wat contactspray en de silent blocks zitten er inderdaad wel aan te komen, maar nog geen reden tot afkeur.
Kortom: goedgekeurd in de herhaling. Voor mij gelijk een wijze les; niet meer naar de dealer want blijkbaar proberen ze je gelijk te strikken voor een reparatie.
De silent blocks komen volgend jaar wel!
Verkocht!
- 175.000 km
Ineens begon er toch van alles te mankeren aan de Focus. Regelmatig bleef het toerental te hoog draaien, zowel bij warme of koude motor. Verwachtig was een kapotte luchtmassameter of lambdasonde. Prijzige dingetjes.
De rubbers van de achteras die eerder al waren aangemerkt als versleten, zijn toch heel hard gegaan. De achteras bonkte er lustig op los en als resultaat een lekke schokdemper rechtsachter. Stom, maarja. Dit werd me echt te duur om te laten repareren.
De einddemper was al vervangen, de middendemper begon nu te protesteren. Lek. Grr.
Daarnaast bleven de remmen maar piepen (ook na meerdere keren grondig gereinigd te zijn), had ik nog steeds lekkage in de kofferbak en begon het druklager van de 8.000km oude koppelingsset te rammelen als de auto in z'n vrij stond.
Dus, ik was er klaar mee. Ding te koop gezet en binnen een week voor een acceptabel bedrag aan een handelaar meegegeven.
Op zoek naar een nieuwe! Of het weer een Focus wordt weet ik niet.. ze rijden voortreffelijk maar mijn ervaring is gemiddeld gezien niet heel geweldig geweest. Misschien als ik tegen een uitmundende Focus aanloop.. maar misschien koop ik wel iets jongers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.