Ford Focus 1.6 TDCi 90pk Futura (2006)

autoreview

Ford Focus 1.6 TDCi 90pk Futura (2006)

Signalement

UitvoeringFocus 1.6 TDCi 90pk Futura
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf99.000 km
KM-stand laatst145.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aflevering

  • 99.000 km

Mijn Fiesta TDCi stond geparkeerd en ik zat in alle onschuld op de bank tv te kijken. Minder onschuldig is de idioot die op dat moment met een rotvaart achter in mijn Fiesta knalde en de benen nam. Fiesta total-loss, dus dringende behoefte aan een andere auto.

Dat werd uiteindelijk een "jeansblauwe" Focus TDCi Futura. Voorzien van 1.6 liter turbodiesel met 90 pk, allerlei prettige opties (cruisecontrol, regen- en lichtsensor etc.)De prijs was redelijk, de kilometerstand ook en de Focus is een mooie auto. Dat gecombineerd met de noodzaak maakt dat de knoop snel was doorgehakt.

Vandaag is de auto afgeleverd. Na 100 kilometer heb ik nog niet veel ervaringen, maar een paar wil ik er wel delen. De Focus voelt een stuk groter dan de Fiesta. Betere geluidsisolatie, mooiere materialen en fijnere stoelen. Nu rij ik snel wat te hard, omdat ik bij pak 'm beet 90 km/u in de Fiesta veel meer herrie gewend was. De audio is ook prima in orde, altijd fijn.

Qua bediening lijken de koppeling en versnellingsbak erg op die in de Fiesta. Trefzeker schakelend en goed te doseren dus. De besturing in de Focus is prima, maar de Fiesta had iets meer weerstand en dus ook net iets meer gevoel in het stuur. De motor voelt prima aan. Aanmerkelijk beter bij de les dan de 68 pk's in de Fiesta, maar ook weer niet bloedsnel. Hoeft ook niet in een auto als deze, vind ik. Bovendien maakt 'ie op snelwegsnelheid lekker weinig toeren, dat is niet alleen goed voor de rust maar ook voor de portemonnee.

En wat een kofferbak zeg. Enorm...

Meer ervaringen volgen!

Ervaringen na 3000 kilometer

  • 102.000 km

Het is alweer drie weken geleden dat ik de Focus afhaalde bij de dealer. De teller is inmiddels ook bijna precies drieduizend kilometer verder, de Focus heeft dus gewerkt voor z´n geld en dat levert mij weer wat ervaringen op die ik hier graag even deel.

Allereerst moet me van het hart dat ik erg blij ben met de stoelen in de Focus. Goede zit, meer dan voldoende zijdelingse steun en lange zittingen. Na een lange rit stap je nog fit uit, terwijl ik in mijn vorige auto na een uurtje of anderhalf nog wel eens getrakteerd werd op een pijnlijk achterste. In deze auto niks van dat alles. De sportstoelen van de Futura-uitvoering zitten gewoon prima. Dat wordt ondersteund door de middenarmsteun en het gemak van de cruisecontrol, zodat je zelfs je rechterbeen nog eens kunt bewegen, erg lekker voor de doorstroming. Van het bloed, in dit geval.

Verder verrast het verbruik van de Focus me ook. Tot nu toe scoor ik gemiddeld 1 op 18, en alhoewel het aardig wat verschilt van de 1 op 21,7 die de boordcomputer beweert is het toch een nette waarde voor een auto van dit formaat. De motor bevalt goed. Soepel, stil en een heerlijk koppel. Je zou geneigd zijn te denken dat er meer dan 90 pk onder de kap huist, en wie beweert dan 90 pk te weinig is in het hedendaagse verkeer kent duidelijk deze motor niet. Bij 130 km/h op de cruisecontrol draait de motor nog net geen 2500 toeren, erg netjes!

De besturing is over het algemeen goed en direct, al vind ik die niet zo goed als sommige tests doen geloven. Zoals ik in mijn vorige entry al meldde vind ik mijn vorige auto – Fiesta TDCi, 2004 – beter sturen, met meer gevoel. Zeker in lange bochten op de snelweg zou ik het fijn vinden als er wat meer weerstand in het stuur zat, maar zelfs in de “stugste” setting van de stuurbekrachtiging vind ik dat niet terug. Ook lijkt er een punt, net na de middenstand te zijn, waarop de besturing iets harder bijt dan over de rest van de stuuruitslag, waardoor de auto soms even wat verder de bocht in leunt dan je bedoeld had. Dat is niks dramatisch, maar ik vind het niet passen bij een auto waarvan de besturing als één van de grootste pluspunten genoemd wordt. Ik weet uit ervaring met de Fiesta dat Ford beter kan. Verder vind ik de knoppen van de airco en recirculatiestand van waardeloze kwaliteit. Dat staat in schril contrast met het materiaalgebruik in de rest van het interieur. Waarom die twee kleine knopjes zo pielig, goedkoop en breekbaar moeten aanvoelen terwijl de hele auto hoogwaardig, bijna premium aandoet is me echt een raadsel. Wie het weet mag het zeggen! Dit zijn trouwens wel mijn enige klachten, of ik moet het gaan hebben over de regensensor, die af en toe een beetje hysterisch reageert op een druppeltje hier of daar. Gelukkig kun je ‘m uitzetten.

Wel ben ik zeer te spreken over de – overigens gewoon standaard – radio met zes speakers. Wat een herrie kan die produceren! Dat ligt overigens aan mijn muziekkeuze, want het geluid en de akoestiek zijn echt dik voor elkaar en dat is erg fijn op lange ritten. Na 3000 kilometer kan ik concluderen dat de Focus een fijne reisgenoot is. Als de betrouwbaarheid op peil blijft en ‘m hetzelfde lot als mijn Fiesta bespaard blijft ga ik er nog veel plezier van hebben!

Foto toegevoegd, inmiddels 105.000 km

  • 105.500 km

Vandaag een foto toegevoegd.

Sinds de vorige update weer enkele duizenden kilometers met de Focus gereden. Problemen zijn er niet geweest, ik ben nog steeds tevreden. Als enig puntje van kritiek kan ik een detail toevoegen dat meerdere Focusbezitters hier al genoemd hebben. De knoppen op het stuur zijn niet verlicht, dus de cruisecontrol inschakelen bij nachtelijke ritten kan wel eens avontuurlijk zijn. Het brandstofverbruik wisselt sterk, tussen 1:20,5 bij veel snelwegritten tot 1:16,5 bij veel korte ritjes.

Het valt me trouwens ook op dat de afmetingen auto, ondanks zijn wigvorm en sterk aflopende daklijn, toch heel goed in te schatten zijn. Parkeersensors heb ik nog geen seconde gemist. Over enkele weken neem ik de Focus mee naar Oostenrijk. Benieuwd hoe hij zich houdt op de Autobahn. Daarna post ik weer een update.

  • 115.000 km

De laatste update is alweer een tijdje geleden. Zo'n 10.000 kilometer om precies te zijn. In die tijd is er eigenlijks niks veranderd, de Focus bevalt onverkort prima.

In de tussentijd een retourtje Oostenrijk gedaan, waar ik in ieder geval ontdekt heb dan een Focus een fijne reisgezel is. De stoelen zijn zeker op zo'n rit oneindig veel beter dan die in de Fiesta. In de bergen heb ik ondanks de "maar" 90 pk geen ademnood bespeurd, en de leukste verrassing kwam op de terugweg: Met volle bepakking over de Autobahn, de cruisecontrol urenlang op 140 km/h en dan toch nog een verbruik van 1 op 20,9.

Sinds de aflevering was de achterruitverwarming al defect. Na een inspectie onder garantie blijkt dit nu aan een beschadiging in de achterruit te liggen. De afleverende dealer is tot nu toe zeer terughoudend als het om oplossen van dat probleem gaat. Valt me een beetje tegen, ik hoop op coulance van de Delftse Ford-dealer...

  • 122.000 km

122.000 kilometer op de klok, dus tijd voor een kleine update.
De afgelopen maanden heeft de Focus vooral probleemloos gefunctioneerd. Het probleem met de achterruitverwarming is uiteindelijk op een nette manier via de verzekering opgelost. Met het dalen van de buitentemperatuur is het verbruik iets toegenomen, naar nu ongeveer 1 op 18 gemiddeld.

Gisteren (30 november) heeft zich voor de eerste keer een echt probleem voorgedaan. Begin van de avond was ik, in het donker, vanuit Utrecht op weg naar huis. Ik reed op de lichtsensor en ineens ging het licht uit. Op mijn dashboard ging de waarschuwingslamp van het remsysteem branden. Ik was meteen op mijn hoede, maar de remmen functioneerden nog prima. Wel deden mijn richtingaanwijzers en blower het niet meer. Het dimlicht deed het gelukkig nog wel, zolang je de lichtsensor maar niet gebruikte. Op mijn hoede heb ik de terugreis vervolgd. Thuis aangekomen ontdekte ik dat ook de centrale vergrendeling dienst weigerde. Elektronisch probleem? Computerstoring? Wist ik veel.

Stiekem had ik hoop dat een nachtje slaap het probleem naar het verleden zou verwijzen. Ik had goede hoop dat er een computerprobleem zou zijn dat zich zou resetten, maar helaas. De volgende ochtend deden zowel centrale vergrendeling, richtingaanwijzers en blower nog altijd niks. Ook het controlelampje van het remsysteem bleef branden. Zekeringen gecheckt, maar die waren allemaal intact. Auto dus afgeleverd bij de Ford-dealer in de hoop dat die konden helpen. Ik werd al gewaarschuwd voor een kapotte regelunit, die me in het ergste geval ongeveer 400 euro zou gaan kosten. Slik, dacht ik.

Maar wat schetst mijn verbazing! Toen de monteur alle stekkerverbindingen had nagekeken en tot de conclusie was gekomen dat alle verbindingen intact waren startte hij de auto en was het probleem verdwenen, even snel als het weer gekomen was. Ik hoefde slechts twee tientjes diagnosekosten af te tikken, en da's altijd beter dan 400 euro! Volgende week staat de eerste grote beurt van de Focus op de planning, ik hoop dat 'ie me dan weer aangenaam verrast!

  • 123.000 km

Helaas, trouble in paradise.
Het als-sneeuw-voor-de-zon-verdwenen elektronische probleem keerde doodleuk terug. De GEM-module bleek toch kapot te zijn, inclusief de grote beurt was ik 1000 euro lichter. Een hele smak geld, zeker voor een auto van deze leeftijd, maar vooruit. Ik kan er weer even probleemloos tegen. Dacht ik.

Gisteren voelde ik een vreemde vibratie in de auto. Alsof ik een lekke band had, maar die had ik niet. De vibratie werd steeds erger, dus ik ben nog maar een gestopt. Onder de auto gekeken, maar ook daar was niks te zien. Motorkap open, ook daar geen onregelmatigheden. Zelfs de schokbrekers gecheckt, die bleken ook in orde. Dus de weg maar vervolgd. De vibratie werd zo erg dat ik mijn normale route maar heb aangepast, de snelweg durfde ik niet meer op. Met een slakkengang naar huis gesukkeld en pas thuis vond ik het probleem. Eerder had ik het niet bespeurd omdat ik het niet voor mogelijk hield, maar 3 van de 5 wielmoeren van mijn linkervoorwiel waren los. Kon ik er zo afdraaien.

De volgende morgen meteen terug naar de dealer, en daar sprak een monteur - die een beetje bleek werd om zijn neus - de legendarische woorden: "O, dat hebben we misschien niet goed nagekeken!" Hij was blij dat ik er achter was gekomen. Ik ook. En ik ben vooral blij dat ik de snelweg heb gemeden, ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik met 120 - of meer - op de klok mijn linkervoorwiel was verloren. Tip: Controleer na een beurt altijd even je wielmoeren!

  • 130.000 km

De eerste APK zit erop en ik ben tevreden. Zonder problemen goedgekeurd, alleen een adviespuntje wat de profieldiepte van de rechtervoorband betreft. Ik was hoe dan ook van plan die voor de zomer te vervangen, dus dat zit goed. Verder geen bijzonderheden, de auto functioneert en bevalt nog altijd goed.

  • 145.000 km

We zijn weer 15.000 kilometer verder, dus het wordt weer tijd voor een update. Waar ik nog steeds heel erg tevreden ben met de rijeigenschappen van de Focus heeft het vertrouwen in de betrouwbaarheid wel een deukje opgelopen. Eerder had ik het al over de reparatie aan de GEM-module die me een bak geld kostte, begin augustus ging - één dag na de kleine beurt - de dynamo eraan. En dat kostte me nog eens 550 euro. Natuurlijk besef ik dat zulke dingen kunnen gebeuren, maar dik 1000 euro aan reparaties buiten de servicebeurten om binnen een jaar tijd vind ik toch wat overdreven voor een auto van deze leeftijd. Ik troost me maar met de gedachte dat er ook een kans is dat ik nu 50.000 kilometer probleemloos kan doorrijden, maar als dat niet zo is ga ik serieus nadenken over een opvolger.

Aan het begin van de zomer zijn er 2 nieuwe voorbanden gemonteerd, Continental ContiSport ZO Premium SSR (dus runflats). De leverancier waarschuwde me dat deze banden erg stijf zijn en afbreuk zouden doen aan het comfort. Dat ben ik niet met hem eens. Ik vind zelf dat met deze banden op de voorwielen het stuurgevoel iets is verbeterd, en vlak na aanschaf had ik juist klachten over het gebrek aan stuurgevoel dat ik bemerkte t.o.v. de Fiesta. Nadien met de Focus een retourtje Zuid-Frankrijk gedaan en daar heeft hij zich prima gedragen. Het brandstofverbruik schommelt in alle omstandigheden zo rond de 1 op 18 tot 1 op 19 en daarover hoor je me ook niet klagen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.