Ford Focus 1.6 TDCi 109pk Futura (2006)

autoreview

Ford Focus
Ford FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus 1.6 TDCi 109pk Futura
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf92.000 km
KM-stand laatst250.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 250.000 km

17-06-2008

Begin juni kon ik de Focus afhalen. Het gaat om een occasion uit jan 2006 met 92000 km. Ik heb deze auto gekocht als vervanging van mijn vorige auto, deze beviel mij zo dat ik weer een focus wilde.

Motor:
Er zit een 1.6 tdci 109 pk in. De motor is redelijk vlot vooral bij tussensprints. Wat ik wel heb gemerkt is dat de auto behoorlijk zuinig is, heb de laatste weken veel stad gereden maar kom niet onder de 1 op 18,3. Iets opvallends is daar bij dat je juist niet te langzaam moet optrekken, gewoon redelijk wat gas en schakelen bij 2800 toeren. In de files daalt het verbruik als je de auto een beetje in beweging houdt. Deze week heb ik weer veel snelweg gereden kom ik uit op een verbruik van 1 op 20. Als het koud is maakt de motor wel een behoorlijk tractor geluid, als de motor warm is hoor je hem wel bij het optrekken (niet storend) eenmaal op snelheid is de motor best stil.
De versnellingbak is zeer trefzeker en nog beter dan de vorige, ik vind hem alleen af en toe wat zwaar van 1 naar 2 schakelen. De motor draait ongeveer 2000t/m bij 100km/h.
Turbo gat: onder de 1800 toeren is de auto niet erg levendig, het beste is die boven de 2500 toeren. Dit betekent ook als je bij het stoplicht snel wil weg zijn dat je veel koppeling moet geven in zijn 1. Dit vind ik één van de nadelen van de motor maar het kan ook nog gewenning zijn natuurlijk.

Wegligging:
Als eerste kan je de stuurbekrachtiging in drie standen zetten ik vind “sport” verreweg het prettigst, de auto is dan ook totaal niet windgevoelig op deze stand. Op “comfort” stond hij toen ik hem kocht (toen wist ik niet dat je het kon instellen) ik vond toen zelfs dat hij niet erg fijn stuurde elk wissewasje zorgde ervoor dat je uit je baan ging, dit is geen stand voor mij.
Verder vooral als ik het vergelijk met de focus I dempt deze beter, hij is minder stuiterig ondanks het sportonderstel. Ook in snelle bochten met kuiltjes kan het onderstel nog dempen, dit was anders bij het vorige model focus.
Als ik mijn mening moet geven ben ik positief en negatief:
-Het onderstel is beter in die zin je kan nog harder door bochten en hij is comfortabeler.
-Doordat die meer dempt is die ook onvoorspelbaarder, niet dat je slippen niet voelt aankomen, maar als ik het vergelijk met het vorige model is die minder vergevingsgezind.
Voor de rest doet dit niks af aan het plezier bij normaal sportief rijden heb je nooit last van slippen. Bij nat weer heb ik ook nog geen last gehad (wat sommige suggeren) tuurlijk je hebt minder grip maar dat is logisch.
Het onderstel is niet echt stil te noemen je hoort het afrolgeluid duidelijk, maar ik vind het niet storend hard.

Uiterlijk:
Ik vind het persoonlijk een erg mooie auto die robuust overkomt. Het is wel belangrijk de futura te nemen qua uiterlijk. De trend en ambient hebben geen chroom om de gril en geen getinte koplampglazen, in die uitvoering vind ik de auto erg suf overkomen. Mijn auto is Aquarius Blue in de futura uitvoering.
De lm-velgen zijn best mooi bij de auto, ik begrijp alleen niet waarom de banden zo groot zijn bij de focus II de vorige reed toch ook goed, ik vind 205/55 16” beetje overdreven. Maar het ziet er wel mooi uit het kost alleen weer zoveel.

Interieur:
-Het dashboard ziet er niet echt spannend uit maar het is wel functioneel. Ook is in tegenstelling tot het vorige model zacht materiaal gebruikt. Eerlijk gezegd geef ik niet zo om een uitmuntend dashboard. Ik heb hier ook niet echt oog voor, als ik in een golf stap heb ik ook niet het idee van wat is dit een stuk beter. Ik vind belangrijk dat het niet trilt daar word ik wel gek van, maar dat is niet het geval.
-De ruimte voor is royaal soms vind ik alleen dat ze de middenconsole wel iets minder breed hadden mogen maken zodat je iets meer zijdelingse ruimte hebt met je rechter been. Ik heb er niet echt last van maar het is net aan qua breedte.
Ik ben 1,85 en zit prima in de sportstoelen, ik denk wel dat als je wat dikker bent dat de stoelen aan de smalle kant zijn.
De ruimte achter: deze is een stuk groter dan het vorige model ik kan aardig achter mijzelf zitten vooral omdat de achterbank erg hoog is. Ook is de bank veel breder.
De achterbak is voor een model als dit erg groot. Er passen aardig wat kratten bier in.

Werking:
Deze auto heeft nogal wat electra als je het vergelijkt met het vorige model:
-De aut. ruitenwisser werkt erg goed ik heb nog niet het idee gehad dat ik moest ingrijpen. Enige wat je moet doen is hem aanzetten als het regent en bij het uitzetten van de motor ook de ruitenwisser weer uitzetten. In deze stand gaat ook de achterruitenwisser aan als je hem in ze achteruit zet, opzich wel grappig.
-De aut. verlichting werkt prima alleen gaat hij te laat aan, pas bij echte schemering gaat het in werking, ik begrijp niet waarom Ford dit zo heeft ingesteld.
-De boordcomputer werkt goed. Het gemiddeld verbruik wijkt meestal zo 0,2 liter af dat is dus acceptabel. Vaak geeft hij een hoger verbruik aan dan werkelijk waar is. Dat maakt je toch een beetje blij aan de pomp.
De elektrisch verwarmbare voorruit heb ik nog niet kunnen gebruiken, maar het schijnt erg handig te zijn.
-Iets wat ik als irritant ervaar is dat als je de lucht volledig op ruit zet dat de airco automatisch aan gaat. Ik wil dat soort dingen zelf regelen en niet zelf uit moeten zetten.
-De aut dimmende achteruitspiegel werkt erg goed en is ook handig. Ik vind alleen dat hij een beetje in de weg zit voor het zicht vooruit in het begin moest ik hier wel aan wennen als ik voorrang moest geven. Nu kijk ik gewoon er omheen is niet echt een probleem.

Zelf heb ik nog een parrot carkit ingebouwd en achteruitrij sensoren voor 30 euro van conrad deze werken prima.

Conclusie:
Ik rijd met veel plezier in deze auto en hoop er niet veel problemen mee te krijgen. Al schijnt het niet te voorkomen dat de verstuivers kapot gaan (uit andere reviews). Maar dat neem ik dan maar voor lief.

22-06-2009:
De auto rijdt vooral op de snelweg lekker. Als ik lange stukken 150 of harder rijdt zou er volgens mij best een langere 5de versnelling in kunnen, de auto heeft nog genoeg kracht.
Verder zoals bij de problemen genoemd, de nokkenaskeerring lekte. Ik vind eigenlijk dat dit niet mag bij deze km-stand, gelukkig was het garantie. Verder nog geen rare of opmerkelijke zaken tegen gekomen.

15-06-2010:
Na de reparatie van de nokkenaskering is er een verstuiver olie gaan lekken. Er was een keerring tussen de verstuiver en kleppendeksel niet goed. Dit is na twee keer eindelijk goed gerepareerd.
Ook is de achterwiellager vervangen, die scheen aan vervanging toe. Ik merkte er zelf niks van.
Verder geen problemen gehad. Wel is de ruit deze winter 2x gebroken door vliegende stenen, dit is door Carglass zover ik kan zien prima gedaan.

Het verbruik schommelt tussen de 1 op 19 en 1 op 20 (5 - 5,2l/100 km). Met veel vorst 1 keer 1 op 18. De auto start altijd in 1 keer, ook is fijn dat je nooit hoeft voor te gloeien bij deze motor.

24-05-10
Auto heeft weer een onderhoudsbeurt gehad, geen bijzonderheden. Paar weken later heeft de dynamo het begeven. Voor de rest geen op of aanmerkingen. De auto rijdt nog steeds prima, tijdens de vorst periode weer geen problemen gehad met starten oid.

18-12-14
Lang geen update, auto rijdt nog steeds goed. Er zijn wel wat kosten geweest buiten regulier onderhoud om, zie het kopje problemen. Op advies van een monteur ben ik om de 15.000km olie gaan verversen (3,8l). De auto heeft me nog nooit in de steek gelaten gelukkig en ik hoef nooit olie bij te vullen.

PROBLEMEN

  • 250.000 km

Vooralsnog geen.
Bij mij waardering kan ik ook de betrouwbaarheid en kosten niet echt beoordelen maar nu is deze nog goed.

Bij 113.000km:
grote beurt a 400 euro. Tevens is na veel gezoek de nokkenaskeerring vervangen omdat deze olie lekte (dit was gelukkig garantie).
Ook heb ik zelf de kraak in de rechter achterdeur maar opgelost omdat de dealer hier niks aan kon doen (oplossing haal de de haak waar de deur inval los. Knip een stuk fietsbinnenband en doe het tussen de haak en het frame van de auto).

140.000:
- Verstuiver lekte olie (garantie)
- Achterwiellager kapot 140 euro
- Twee keer gebroken voorruit door opvliegende steentjes (twee keer eigen risico 50 euro).

165.000:
Dynamo kapot, na het starten en een paar meter gereden te hebben, kwam er een jankend geluid rechtvoor uit de motor. Gelijk naar de dealer gereden, bleek de Dynamo te zijn (van Denso), kosten waren 300 euro.

180.000:
Uit voorzorg de turbo laten vervangen, was nog niet echt versleten, maar gezien de ramp die zou ontstaan bij het kapot lopen heb ik hem laten vervangen. Kosten vielen relatief mee, de turbo zit voorop het blok en het daardoor niet heel veel werk (1000euro). Ook was er een turbobuis lek (50 euro).

200.000:
Krukaspoulie versleten (veel roest bij multiriem), kosten 300 euro.

220.000:
verstuiverafdichting lekkage kosten 170 euro.

245.000
Accu is vervangen (100 euro), deze werd merkbaar minder. Bij het starten ging het dimlicht aan, maar dit mag ook wel na ruim 8 jaar en 245.000km. Verder is er een stabilisatorstang achter vervangen (50 euro).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.