Ford Fiesta (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 112.000 km |
KM-stand laatst | 114.000 km |
- 114.000 km
Aangezien ik de lease Fiesta moest inleveren was ik op zoek naar een andere, al dan niet tijdelijke auto. Met een budget in gedachten vroeg ik de Ford dealer die de lease-Fiesta had geleverd of hij 'iets' had staan. Een minuut later stonden we oog in oog met een Fiesta uit 2000, model Century met een RS pakket (spoiler, bredere bandjes, airco, witte wijzerplaten). Het is even slikken om terug te gaan van een nieuwe Fiesta, de feiten en vraagprijs van dit beestje waren aantrekkelijk genoeg om een goede deal te sluiten.
Motor.
Betreft het 1.25 Zetec SE, later weer Duratec vernoemde blok met 16 kleppen, absoluut niet te verwarren met de 1.3. Dit blok loopt bijzonder fraai, zeker met inachtneming van het gewicht van de auto, zo'n 900 kg. Op papier een blok dat pas bij hogere toeren iets wil doen, in de praktijk kan je schakellui rijden met een extra por in de rug vanaf 4000 toeren, alsof het een blok met variabele kleptiming betreft. Bij constant 120 km/uur roffelt het blokje tevreden alsof het een V6 betreft dat zich verveelt op de cruise control...
Comfort.
Wat er niet op zit kan ook niet stuk, dat is iets dat me meteen te binnen schoot om in beginsel positief te zijn op de zaken die ik miste bij de overstap van model 2009. De handbediende airco doet goed z'n werk. Verwarming is goed te regelen en geeft ook met koud weer vrij snel warmte. Alle bedieningsknoppen zijn degelijk en trefzeker te bedienen. Stuurbekrachtiging is duidelijk van de oude stempel, waarbij ik besef dat ik verwend was door model 2009. Bediening van gas, rem en koppeling zijn erg goed, niet te licht maar net zwaar genoeg om contact te hebben met de dingen die je doet/ wilt. De stoelzittingen zijn erg kort, eigenlijk te kort voor een ideale positie voor lange ritten. Hierbij merk ik graag op dat de zitpositie altijd bijzonder persoonlijk is. Bij lange ritten heb ik geen last of een beklemmend gevoel, ik mis wel de ondersteuning.
Vering is goed, zacht genoeg voor comfort, hard genoeg voor het weggevoel. Het geluid bij 120 km/uur is comfortabel. Uitzicht rondom is fenomenaal bij de nieuwere auto's, je ziet echt kop en kont goed in beeld bij parkeren en een dode hoek heb ik nog niet kunnen ontdekken (let wel: is 3 deurs!).
Verbruik.
Doorgaans rijd ik nooit korte ritten en veelal snelweg. Bij een net rijgedrag (niet harder dan toegestaan) maar wel vlot optrekken is het verbruik 1:16. Bij uitspattingen boven 120 km/uur valt op dat meteen de benzinemeter flauw lijkt te vallen en het verbruik echt drastisch toeneemt.
Problemen.
Auto is gekocht incl. vervangen van distributieriem en multiriem, een grote beurt en het verhelpen van mankementen die ik voor de aanschaf al had gezien. Aangezien ik snel wilde rijden, volgde de beurt en reparaties 2 weken later. De distributieriem moest vervangen worden op de levensduur (10 jaar) en niet op gereden kilometers. Mij viel op dat ná het vervangen het motorblok veel beheerster liep, zonder enige inhouding, waar dáárvoor wel enige sprake was. Remolie is ook vervangen, op de een of andere manier is de sensor/ vlotter nu defect en brandt het waarschuwingslampje. Dealer heeft meteen de vlotter gereinigd maar euvel bleef. Onder garantie wordt een nieuwe besteld en gemonteerd.
Spiegelbehuizing aan passagierszijde rammelt vanaf 80 km/uur door de rijwind, dit is ook door dealer verholpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren