Ford Fiesta 1.6 16V TDCi Futura (2005)

Ford Fiesta 1.6 16V TDCi Futura (2005)

UitvoeringFiesta 1.6 16V TDCi Futura
Bouwjaar2005

De Ford Fiesta is een echte rijdersauto. De directe besturing en stevige vering maken een zeer hoge bochtensnelheid mogelijk. Hierbij helt de auto nauwelijks over. Of de optionele 16 inch wielen (onderdeel van het Futura-pakket) met dunne banden hieraan bijdragen weet ik niet. Natuurlijk gaat de redelijk stugge vering enigszins ten koste van het comfort, maar ik ervaar dit geen moment als storend. Ook de heerlijke versnellingsbak (met korte slagen) draagt bij aan een sportief rijdgedrag.

Ik lease de Fiesta in een diesel uitvoering, namelijk de 1.6 TDCI. Aangezien ik heb proefgereden in de 1.4 TDCI, ben ik in staat deze motoren te vergelijken. In de 1.4 TDCI had ik geen moment het gevoel “te kort te komen”. In het normale Nederlandse verkeer kan deze auto goed meekomen. Op de snelweg is de fut er boven de 120 kilometer wel een beetje uit, al trekt de auto nog wel verder door. De 1.6 TDCI biedt net dat beetje extra dat autorijden zo leuk maakt: een lekker duwtje in de rug bij het optrekken, met name wanneer wat verder wordt doorgetrokken in de derde versnelling. Daar kan ik geen genoeg van krijgen! (Dit geldt ook voor andere mensen die in de auto hebben gereden). Verder is de 1.6 TDCI wat sneller in tussensprintjes op snelwegtempo.

De Fiesta heeft voor z’n klasse veel binnenruimte. Voorin doet de auto ruim aan. Het enige nadeel is de wat korte zittingen van de voorstoelen. Zelf (1,82 m) heb ik hier geen last van, maar ik kan me voorstellen dat langere mensen dit vervelend kunnen vinden. Ook achterin is de Fiesta niet krap. Het is goed mogelijk om “achter mezelf te zitten”, iets wat ik in een Peugeot 206 wel kan vergeten. Ook de bagageruimte is met 284 liter niet krap bemeten.

UPDATE 21 juni 2006
Inmiddels heb ik 12.000 km met de Fiesta gereden. Nog steeds tot volle tevredenheid! De motor is wat losser geworden, hij pakt nog iets sneller op wanneer gas wordt bijgegeven. Problemen hebben zich niet voorgedaan (behalve 2 inbraken en vandalisme in de vorm van krassen op de auto). Ook heb ik nog geen rammels kunnen ontdekken. Het verbruik van de auto is (bij gecombineerd gebruik) 1 liter diesel op 18 kilometer.

Grote problemen heb ik met de Fiesta niet gehad. Vlak na aflevering ging het lampje van de airbags branden. De dealer heeft dit probleem keurig verholpen door een ring achter het stuur te vervangen. Hierna is het probleem niet meer teruggekeerd. De Fiesta geeft mij een zeer degelijke indruk.

PRIVATE LEASE Ford Fiesta