Ford Fiesta 1.4 TDCi Ghia (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.4 TDCi Ghia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 72.000 km |
Fiesta Fever
- 72.000 km
Even voorstellen..
Hallo mijn naam is Stefan Rab. Ik woon in Oudeschild op Texel. Ik volg een piloten opleiding voor de burgerluchtvaart. En ik ben een enorme liefhebber van auto´s(en motoren). Ik ben er al heel mijn leven gek van.
Mijn eerste auto..
Ik ben in oktober begonnen met een pilotenopleiding. Hiervoor moet ik elke week rond de 1000 km rijden. Ik moest dus sowieso een diesel hebben en een kleine auto.
Mijn ouders waren in de vakantie van 2008 in duitsland en ik ging bij hun op bezoek. Mijn vader en ik zijn toen 1 dag naar Koblenz gegaan om daar eventueel een auto te kopen. Na een lange middag kwamen als laatste aan bij de Ford dealer. Hier stond in een kelder een vracht Fiesta's. Onze ogen vielen op een mooie fiesta met een kleine diesel motor. Hij was 3 cm verlaagd door Ford en dat stond wel lekker sportief. Met maar 55.000 km op de teller was de kmstand ook lekker laag. Na wat onderhandelen hadden we het Fordje gekocht. Na een aantal weken en een bezoekje aan de rdw, had de Fiesta een Nederlands kenteken.
Net voordat mijn opleiding begon had ik nog een spoiler gekocht, laten spuiten en laten monteren. Dit maakte de Fiesta af. De bumpers zijn ook meegespoten(waren ze al), en het is een leuk ogend wagentje.
Review..
Terug rijden naar Nederland was de eerste trip die we hadden. En omdat mijn ouders terug reden met de caravan reden we gemiddeld 100 km/h op de snelweg. Ik hield de kmstand bij en na een tankbeurt het verbruik uitgerekent: 1 op 23 ! Dat was wel een knap verbruik. Maar tegenwoordig met lekker doorrijden zit ik op de 1 op 18 gemiddeld.
Met 68 pk is de motor niet bepaald krachtig te noemen, maar komt wel mee met het verkeer. Ik ben een vrij sportieve rijder, en moet daarom meestal het gas, vooral op de snelweg, flink intrappen. Het geluid van de diesel is echt het typische Ford diesel geluid. Vooral als het koud is klinkt ie echt als een zware diesel en dat is wel grappig. 1 van de belangrijkste dingen van auto´s en motoren vind ik motorgeluid. Ik ben helemaal gek van mooie uitlaat geluiden. Bij een diesel is dat niet zo. Voor mooie geluiden moet je toch echt bij een benzine motor zijn, vind ik. Al klinkt de 6-in-lijn diesel(Beemer) van me vader toch wel gaaf.
Van buiten lijkt het Fordje een kleine wagen. Ik ben zelf 1,86, maar kan prima achterin zitten. Dit was iets wat ik niet verwachte. De kofferbak biedt ook genoeg ruimte voor een aantal flinke tassen. De bijrijders stoel vind ik wel erg hoog zitten, en deze is niet in hoogte te verstellen. Even de rugleuning naar achter en dan is dat weer gefixt.
Het rijden is fantastisch. Ten eerste laat de Fiesta zich erg gemakkelijk bedienen en vooral het schakelen(typisch Ford)gaat super soepel. De zitpositie is erg fijn en comfortabel. De Ford Focus en Fiesta werden altijd al geprezen voor hun weggedrag. Jeremy Clarkson gebruikte de Focus altijd als meetpunt met andere hatchbacks. Vanwege de 3 cm verlaging is ie lekker stug en houd van bochtenwerk. Het maakt het rijden erg leuk.
Ik heb nu al bijna 20.000 km met het Fordje gereden en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Hij staat altijd klaar voor me en start altijd.
De uitrusting is erg goed. Ghia staat bij Ford voor het luxemodel. Ik heb een hoop opties erin zitten en dat is erg fijn. Het hebben van een schuifdak en airco is erg lekker.
Het is een waardige eerste auto en ik ben er super blij mee.
Update als ik richting de ton zit.
Update 17-02-10:
Fiesta heeft nu meer dan een ton op de teller. Nog steeds een erg goeie auto en gebruik hem elke dag. Deze winter met veel sneeuw en ijzel was een goeie test. Ik heb all-season banden van Vredestein, de Quatrac 3 om precies te zijn. Een goede combinatie, hij ligt als een blok op de weg. Rijden op sneeuw en ijzel was geen probleem, al moet je niet te hard door de bocht. Heel soms met ijzel gaat ie wel eens zoeken. Ik reed laatst op de A1 met ijzel. Deed wat rustiger aan dan normaal, ongeveer 120 km/h. Opeens ging ie heel kort even 'kwispelen', was even schrikken. Toen met 100 km/h was er niks aan de hand.
Ben van plan de fiesta te chiptunen. Hij gaat dan van 68 pk naar 92 pk en van 160 nm naar 210 nm koppel. Dat ga je wel merken bij zo'n licht wagentje. En dat voor 300 euro, in mijn ogen best goedkoop. Zeker vergeleken met de concurenten. Als het zover is komt er weer een nieuwe update.
Betrouwbaarheid heeft een 4/5 gekregen ipv 5/5. Zie problemen hieronder.
Problemen:
Tijdens het remmen ging mijn stuur trillen. Dit werd steeds erger. Schijnt een Ford probleem te zijn. Na een bezoekje aan de Ford dealer was dit weer verholpen.
Update 17-02-10:
Aantal maanden terug starte de Fiesta niet meer en er lag wat diesel op de grond. Even contact gezocht met de ford dealer en die zei dat ik in een soort pomp moest knijpen, om weer wat diesel in het blok te krijgen. Hij starte daarna weer maar het probleem bleef. Na een bezoek bij de dealer bleek er iets mis te zijn met de verstuivers, ze zaten niet goed geloof ik. Dat was gemaakt en sindsdien geen problemen meer gehad daarmee.
Remlicht linksachter was kapot gegaan, maar dat kan gebeuren. Nieuw lampje er in gedaan and it works again:)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.