Ford Escort Wagon 1.6i Business Edition (1998)

autoreview

Ford Escort Wagon 1.6i Business Edition (1998)

Signalement

UitvoeringEscort Wagon 1.6i Business Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf93.254 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een Swift te hebben gehad wilde ik graag een grotere en snellere auto. Ik rij veel lange afstanden en dan is een reisauto erg plezierig.

2 dagen voordat ik op vakantie ben gegaan heb ik de Escort opgehaald bij een dealer vandaan (in Veendam). De Escort heeft hier een daar een paar krassen en plekjes maar ziet er prima uit. Ook nog totaal geen roest (gelukkig!). Roest schijnt het probleem te zijn van de Escort-serie, in de gaten houden dus.

Het blokje is erg plezierig, de 1.6i zetec is super comfortabel en heeft voldoende power om goed mee te komen met het verkeer. Het blok maakt handig gebruik van de Zetec techniek. Onderin zuinig en koppel en na de 3500rpm volledige inspuiting en hij gaat alle 16 kleppen gebruiken. Dit geeft een erg prettig gevoel bij normaal rijden rij je laag in toeren en mocht er zich iets voordoen gooi je hem een versnelling terug en krijg je een extra hoop power. Een fijn gevoel om nog iets achter de hand te hebben. Vooral bij 100km/h wegen met vrachtwagens.

De bak schakelt erg scherp en kort, terug naar de 2e versnelling schakelen gaat soepel en snel. Prima! Koppeling is goed, en dosseert prima.

De stuurbekrachting laat de auto scherp hoeken (handig bij haartspeltbochten) en stuurt erg direct. Licht bij stilstand en stroever bij hoge snelheden. Rembekrachtiging is goed.

Uitrusting van de Business edition is prima te noemen, luxe rijdersstoel, mistlampen, airback, electronische ramen voor,Ford radio, in hoogte verstelbare koplampen, middenarmsteun, cvs, etc. etc.

De vorige eigenaar heeft er een startblokkering in laten zetten met afstandbediening aangesloten op de centrale deurvergrendeling.

Helaas geen airco, maarja ... wel arko .. Alle ramen kunnen open.

Het verbruik ben ik nog een beetje aan het uitzoeken heb nu 1:14,4 gehaald maar ook 1:13,9. Bij lange afstanden haal je makkelijk 1:14, op korte stukjes stijgt het verbruik enorm(1:12). Maarja, het is een hoop metaal wat warm moet worden natuurlijk ;).

PROBLEMEN

Nog geen onderhoud hoeven plegen, al zitten er wel voor de volgende apk nieuwe remschijven aan te komen...


Ik zal proberen om hier een log bij te houden van het onderhoud.

Log1:
Aan gezien ik op skivakantie wil, heb ik gesloten een set winterbanden te kopen voor de Escort. Via marktplaats heb ik 4 x Vredestein Snowtrack 185/60R14 gevonden. Morgen maar even ophalen. Ik hoorde dat de combinatie tussen Escort en Snowtrack erg goed schijnt te zijn. Nouja, dat wordt uit proberen! De banden hebben nog 8mm profiel, en kosten incl. stalenvelgen 150 euro. Ik zal ze binnenkort even testen, en mijn ervaringen hier posten.
Log2: Winterbanden bevallen goed, iets meer lawaai, maar ze blijven comfortabeler dan de normale banden, en veel meer grip!
Log3: De auto maakte water... het was vochtig onder de bijrijders stoel. Ai! Dat moeten we niet hebben! De auto heeft ooit een andere achterbumper gekregen bij een aanrijding, het bleek na veel zoeken dat 1 bout niet goed vast zat, en dat daarlangs een straal water binnen kwam. De bout zit nu weer goed vast, en met ring afgedicht. Nu is er veel minder condens en hij is weer droog van binnen! Ik ben blij dat ik erop tijd achter kwam.
Log4: De standaard speakers en radio 5000 rds zijn toch een beetje karig... Binnenkort maar eens kijken wat een oplossing kan bieden...
Log5: Auto is echt goed. Ik gebruik hem nu dagelijks, en rij in de weekenden vaak lange afstanden - na 185km sturen stap je er nog fris uit! Hitteschild maakt een beetje lawaai, misschien achterkant een keertje uitlaten rijden- achterbanden slijten beetje scheef af. Voor de rest geniet ik van een super wel willende auto die me nog nooit heeft laten staan. Ik geniet nog steeds, meestal rij ik onder de 3.000 rpm behalve op de snelweg(120 km/h is iets van 3175 rpm). Alleen als ik hem echt nodig heb, trek ik hem door tot de 4800 rpm en dan ontstaat er een glimlach ;).
Log6: Ik was in een auto-onderdelenzaak en kom me niet inhouden. Ik heb voor 10 euro 2 halogeen koplampen gekocht die wat witter licht geven, en eigenlijk bevallen die erg goed. Het contrast is allemaal wat scherper en hoger. Voor een tientje kun je niet stuk gaan, al moest de verkoper goed zoeken om het (E) keurmerk te vinden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.