Ford Capri 2.0 GL (1983)

autoreview

Ford Capri 2.0 GL (1983)

Signalement

UitvoeringCapri 2.0 GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1983
Jaar van aanschaf1989
KM-stand bij aanschaf71.598 km
KM-stand laatst201.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 201.000 km

Deze donkergrijze Ford Capri gekocht in eind 1988, vlak voordat ik met de onderzeeër HMS Zeehond op trip ging naar Noorwegen. De Ford dealer Bruyn in Den Helder had tijdens mijn korte afwezigheid de auto nog even een goede onderhoudsbeurt geven en wat kleine roestplekjes weggewerkt, alvorens de auto af te leveren medio december. Ik kocht de auto nagenoeg op emotionele gronden, ik had nl. al eerder een Ford Capri gehad. Deze was alleen wat nieuwer en luxer.

Zoals gewoonlijk bij een sportauto, ga je hem 'persoonlijk' maken. Dat kan met lichtmetalen velgen, sideskirts/ spoilers e.d. maar ik wilde deze Capri juist zo origineel mogelijk laten. En aangezien na twee jaar de roest aan de voorkant van de auto echt druk bezig was om erdoor te komen, besloten om hem te laten restaureren. Uiteindelijk uitgekomen bij een Alfa Romeo garage in Winkel (NH), Betty Goedhart. Ik was er super blij mee dat ze mij konden helpen, want een Alfa garage heeft nu eenmaal veel ervaring met roest (grapje). Zij hebben de Capri daar helemaal weer nieuw gemaakt voor een bedrag van 2300 gulden (heb deze foto's nog ergens liggen en worden misschien later toegevoegd).
Het opknappen kostte mij destijds een rib uit m'n lijf (al mijn spaarcenten waren gelijk op), maar na het zien van het resultaat, maalde ik daar niet meer om. Ik had volgens mijn idee, nu de mooiste Ford Capri III van de kop van Noord Holland! Op de Ford Capri meetingen kwam ik dan ook graag, kreeg vooral bekijks omdat hij klokgaaf en origineel was.

Helaas; Ik heb mijn Capri 7 maanden na de restauratie helemaal total loss gereden bij afslag Julianadorp (zag een auto die geen dimverlichting aanhad maar stadsverlichting voerde, maar was gewoon mijn eigen schuld) compleet over het hoofd. Toen ik daarna met licht nekletsel uitstapte (de ander had gelukkig niets) en de ravage zag aan de voorkant van de Ford Capri, daar heb ik best wel even om getreurd. Maar goed, ik was er zelf redelijk ongeschonden vanaf gekomen en daar gaat het om.

De sloper in Den Helder gaf er nog 500 gulden voor, ik heb toen besloten om de onderdelen los te verkopen en heb er uiteindelijk toch nog 1250 gulden voor weten te bemachtigen. Totaal niet in verhouding van wat ik ervoor betaalt en gerestaureerd had, maar alles beter dan niets.

Ondanks dat deze Capri niet lang in mijn bezit is geweest, heb ik er goede herinneringen aan. Ik heb er altijd veel bekijks mee gehad, niet alleen op de meetings, maar ook naar mijn werk in Amsterdam had ik veel koppendraaiers. Kortom, inderdaad zware nostalgie en daarom wordt deze review gesloten.

PROBLEMEN

  • 201.000 km

Voor een auto van die tijd heb ik er relatief gezien weinig problemen mee gehad. Het gewone onderhoud reken ik dan ook niet mee. Een simpele techniek met dito onderhoud bij de Ford garage was voldoende om de Capri (waar best veel kilometers mee gereden werd) in puike conditie te houden. Op zich vielen de kosten wel mee, maar ik reed nagenoeg elke dag op en neer vanuit Den Helder naar Schiphol, dus de kilometers vlogen eraan. Veel kilometers = veel onderhoud, maar voor die tijd viel het best mee. Een uitlaat vervangen was niet goedkoop en een grote beurt met vervangen van de distributie-snaar evenmin, echter dat is heden ten dagen nog steeds zo het geval.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.