Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 194.000 km |
Eerste ervaringen electrisch rijden.....
- 23.000 km
Ivm nieuwe baan, opzoek naar nieuwe lease auto. "Gaan voor maximaal budget": audi A4, BMW X1, weer nieuwe Grand Scenic?, of meer rationeel: voor nog slechts 7% bijtelling op nog op voorraad zijnde Ford C max hybride plug in modellen?! Dat werd het dus en lekker 200-250€ per maand netto overhouden! Nu 23.000 km verder, onderstaande bevindingen:
- systeem bezine & electrisch werkt subliem: zoevend electrisch rijden ga je ook steeds meer waarderen. Afhankelijk van de ritlengte, uiteraard, tussen de 0-3 á 5,8 liter per 100 km.
- leren stoelen zitten niet super, zitvlak wat vlak; bijrijders stoel niet verstelbaar...
-ruitenwisser rechts zeemt slechts alleen lager deel...,
-(snel)wegrijden bij stoplichten is geweldig, door electrisch hoog koppel vanaf de start!;
- motor& electrisch systeem zijn erg geruisloos bij gewoon rijden, bij snel optrekken is wel, door variomatic versnellingssysteem, een "loei" hoorbaar, minder echter dan ik mij bij een proefrit in een eerdere Prius kon herinneren...;
-C max is ruim, ook achterin, koffer ruimte is kleiner door de accu, maar je kan er met enig passen toch (onverwacht) meer in kwijt dan ik eerder verwachtte.
-navigatie en bediening zijn duidelijk minder dan eerder de Tomtom in mijn eerdere Scenic's: druk/draaiknop op middenconsole is veel beter te bedienen, dan met gestrekte hand hard moeten drukken op een scherm, waar dan veel vette vingerafdrukken op achterblijven...; gehele opbouw en lay-out navigatie is minder dan bij oude Scenic. sync 3 is wel stukken beter, zag ik bij collega in een Kuga. Navigatie sync 2 in de Cmax is ook wat gedateerd: rotonde's die er al 3 jaar zijn, worden niet weergegeven...;
- wegligging is verder prima, hoger gewicht geeft gevoel van stevige, "zware" auto, ondanks beperkte buitenmaten.
- Dab radio geeft frisser, meer helder geluid vs oude fm radio, die er ook nog op zit. Betere Dab kwaliteit compenseert deels mindere speakers dan die eerder in de Scenic "Bose" uitvoering zaten.
Tot zover, meer nieuws over enkele duizenden km's verder?! Gegroet
Enkele km's verder
- 34.000 km
Ik kan mij nog steeds vinden in mijn eerdere beoordelingen over deze C-Max. Electrisch rijden blijft facsineren! Jammer in de praktijk is dat je er alleen wat aan hebt in/ rondom je eigen woonplaats; ga je de snelweg op dan is na ongeveer 15 minuten/ 30 km de "electrische tank" alweer leeg. Natuurlijk wordt deze bij afremmen/ snelheidsvermindering door regeneratie weer iets aan electrische energie terugewonnen, hetgeen tot een overall lager bezine verbruik leidt, maar een echt grotere, puur electrische actieradius, was nóg mooier/ beter geweest!
Vele km’s nu verder!
- 47.000 km
Ik maak genoeg km’s, dus nu alweer in 11 maanden bijna 47.000 km’s gereden. Ik vind mij nog volledig in mijn eerdere beschrijvingen: zoveel mogelijk electrisch rijden is geweldig! C max steekt goed in elkaar: nergens een opkomend kraakje of zo....!
Ruim 108.000 km al weer....
- 108.500 km
Nu al weer vele km’s verder, overheerst nog steeds het eerder beschreven beeld: electrisch rijden ga ik ook steeds meer waarderen, vooral wegrijden vanuit stilstand: dat hoge koppel!
Minder is wel steeds de ervaringen met de navigatie, stukken minder dan het eerdere oude systeem van Tom Tom in mijn eerdere Grand Scenic...
Ook zitten de stoelen minder, vooral de bijrijdersstoel en de achterbank.
Verder prima, geruisloze auto met de lage bijtelling.
Bijna 120.000 km op de teller...
- 119.780 km
De tijd vliegt.... Nog volledig eens met mijn eerdere beschrijvingen. Ik ben (het deel) electrisch rijden steeds meer gaan waarderen: stil en snel weg bij stoplichten op groen! Wel blijft dit concept van én motor én electrisch er een van “toen ze nog niet verder waren dan daar...”: zoals eerder omschreven, na 15 min op de snelweg en 125 km per uur, is de eletrische “tank” alweer leeg... In het najaar hoop ik weer een nieuwe (volledig?) electrische auto ui te mogen zoeken, echter: ik rij behoorlijke afstanden en het steeds weer langdurig moeten opladen van A naar B en terug, lijkt mij te gaan irriteren.... Verder: als je electrische auto voor je huis staat, staat hij, zeker ‘s zomers en ‘s nachts dan lekker te koelen/ joelen....dat kan ook gaan irriteren... Enfin allemaal luxe problemen, maar ik ben er dus nog niet uit. Gr
194.000 km en afscheid genomen..?
- 194.000 km
Vandaag mijn trouwe, elektrische plug-in hybride ingeleverd.
Na een verlening van mijn leasecontract, ruim 4 jaar in gereden.
De C max hybrides plug-ins komen nu volop vrij op de markt en ik kan ze iedere particulier zeker aanraden om “als 2e hands auto met het nieuwe elektrisch rijden mee te doen!”.. Auto steekt kwalitatief goed in elkaar!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford C-MAX 1.0 Titanium Panoramadak / Keyless entry / Elektrische achterklep / Clima / Cruise control /18 inch lichtmetalen velgen
- 2017
- 74.247 km

Ford C-MAX 1.5 Titanium 150pk AUT. | Trekhaak | Pano | Super Compleet |
- 2016
- 128.000 km

Ford C-MAX 1.5 Titanium | 150PK | Trekhaak | 1500KG Trekgewicht! | Navigatie | Parkeersensoren | Voorruitverwarming | Dealeronderhouden
- 2017
- 66.241 km