Ford C-MAX 1.8 16V Ghia (2007)

autoreview

Ford C-Max
Ford C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-Max

Signalement

UitvoeringC-MAX 1.8 16V Ghia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst130.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 24.000 km

Sinds november 2007 ben ik in het bezit van een heerlijk rijdende Ford C-max 1.8 Ghia. De auto bevalt goed, ligt superstrak op de weg en net als mijn vorige Ford (Focus) is er geen kraakje/rammeltje te horen. De kwaliteit van de gebruikte materialen is ook goed, al mogen de stoelen wel wat meer zijdelingse steun bieden.
Maar ja, dan had ik misschien de Titanium uitvoering moeten kiezen met als optie sportstoelen...

Na ruim 9.000 km. op de teller valt toch weer op dat Ford fijne auto’s bouwt, wegligging is top, ESP (in mijn geval nog een optie, nu standaard... dat heb ik weer) werkt goed en de xenon koplampen zorgen voor een zee aan goed gedoseerd licht.
De achterstoelen kunnen diagonaal schuin naar achteren worden geschoven, doe je dit, dan hebben de achterpassagiers beenruimte waar je U tegen zegt.
Kortom, ik ben tot nu toe bijna geheel tevreden met mijn Ford.

En dat bijna geheel tevreden komt door de motor, deze loopt lekker rond, maar aangezien de motor (te) veel toeren maakt, lust de motor graag benzine. Op de snelweg gaat dat op den duur een beetje vervelen.

Ideetje voor Ford: net als bij de zwaarste dieseluitvoering, ook bij de benzineuitvoeringen een 6e versnelling aanbieden?

Update 9 maart 2009
Na ± 24.000 km. is het tijd voor een kleine update.

Nog steeds een heerlijk rijdende auto. Eind vorig jaar had ik een probleem met de achterlichten. Een van de leds had de geest gegeven, volgens mijn dealer een vaker voorkomend probleem bij de C max. Ondanks dat verlichting schijnbaar niet onder de garantie valt, heeft mijn dealer echter keurig (en gratis) een compleet nieuwe led verlichtingsbalk gemonteerd. Verder wordt ik nu een beetje moe van de hoge toeren die de motor al bij snelheden vanaf 100 km.p.u. maakt, op de snelweg bij 120 gaat het zelfs richting 4.000 toeren. Het wordt dus echt tijd voor een 6e verzet.
Dit is ook veeeeeel beter voor het verbruik/milieu, dames en heren bij Ford.

Ook nu nog steeds geen rammels/kraakjes, wegligging en kwaliteitsgevoel zijn ook goed tot zeer goed.

Voor het openmaken van de motorkap heeft Ford bedacht dat je hiervoor de contactsleutel moet gebruiken. De logica ontgaat me even, want makkelijk is anders. Maar goed, alles went.........

Afrondend kan ik nog steeds stellen dat ik (bijna) geheel tevreden ben met mijn C max. Ik hoop er nog vele km. mee te maken.
Ik hou u op de hoogte van mijn ervaringen.

PROBLEMEN

Geen

update

  • 80.000 km

Na bijna vier jaar ervaring met mijn C-Max is het tijd voor een update.
De auto rijdt nog steeds geweldig, geen rammeltje of kraakje te bekennen. Volgende week de eerste APK keuring en de winterbanden eronder.

Wat is me opgevallen de afgelopen vier jaar:
positief
* wegligging;
* schakelgedrag, klik-klak, nooit hakerig;
* zitpostitie als bestuurder, hoger dan bij een gewone auto, echter nooit het op "de bok" gevoel. Versnellingspook lekker onder handbereik;
* kwaliteit van de auto, zoals eerder al genoemd is er geen rammeltje of kraakje te bekennen. Tot nu toe ook geen enkele elektrische storing gehad, alles werkt perfect.

negatief
* ik heb een 1.8i motor met 125pk. Nog een "oude" atmosferische motor met 5 versnellingen. En daar heeft Ford de plank mee misgeslagen. Ze hadden gewoon een 6-bak moeten aanbieden, het hoge toerental met name op de snelweg is af en toe om moe van te worden;
* en dat betekent dus ook een benzineverbruik waar je niet altijd vrolijk van wordt..........
* de af-fabriek ingebouwde Sony radio heeft de laatste tijd moeite om de ingestelde zenders te onthouden, volgende week maar 's met de dealer bespreken;

Meer negatieve punten kan ik echter niet bedenken.

Kortom, ik ben tevreden met mijn Ford.

Ps. ik heb onlangs in het nieuwe type C-max mogen rijden. Eerlijk is eerlijk, dan stuurt mijn C-max uit 2007 toch wel fijner!

Nieuwe update

  • 130.000 km

Update (130.000 km).

Intussen is het december 2013, de auto is nu ruim zes jaar oud.

De kwaliteit van de auto is nog steeds 'geen rammeltje / geen kraakje'. Dus zeer tevreden daarover. Het rijden blijft een belevenis, wat stuurt mijn Ford lekker. Ik heb de stuurbekrachtiging (via het menu) standaard op 'sport' staan, dat geeft de meeste weerstand in het stuur en dat is de fijnste stand.

Zowel de positieve- als negatieve punten van mijn eerdere reviews blijven staan, waarbij ik nog maar een keer mijn lichte ergernis over het ontbreken van een zesde verzet uitspreek.........zucht. Onlangs op uitnodiging van een dealer in de buurt (niet mijn vaste dealer trouwens) in een nieuwe C-max met 1.0 turbo gereden. Tja, dat is niet verkeerd. En toch blijf ik erbij dat de mijne een natuurlijker gevoel in het stuur heeft dan het nieuwe model en daarom beter bevalt. Ik zou echter graag mijn 1.8 ongeblazen motor inruilen voor de 1.0 turbo (of liever de 1.6 150 pk ivm caravan), want tjonge, wat een souplesse heeft dat motortje.

Voor de rest geniet ik deze winterse dagen van het gemak van xenon verlichting en voorruitverwarming. Werkt nog steeds allemaal perfect. Tot op heden nog geen enkele storing gehad, m.u.v. de eerdere melding over het achterlicht.

Momenteel denk ik er toch over medio volgend jaar een nieuwe C-max te kopen, ben benieuwd of Ford de 1.6 ecoboost gaat aanbieden in combinatie met de alom geprezen powershift automaat....!?!?

Ik hou u op de hoogte.

Voor nu alvast de beste wensen voor 2014 !!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.