Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ford
  • C-MAX

Ford C-MAX 1.8 Flexifuel Titanium (2008)

Brave borst

16
Ford C-MAX 1.8 Flexifuel Titanium (2008)
  • Autotest
19 april 2009 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In de zoektocht naar alternatieve brandstoffen neemt een aantal fabrikanten hun toevlucht tot bio-ethanol. Daartoe behoort ook Ford, dat als een van de eerste modellen een Flexifuel-uitvoering van de C-Max lanceerde.

Het is dringen in het segment van de compacte MPV's. Halverwege de jaren negentig had de Renault Scénic min of meer het rijk alleen, maar tegenwoordig moet hij de Opel Zafira, Citroën C4 Picasso, Volkswagen Touran en Ford C-Max naast zich dulden. Omdat die Ford het afgelopen jaar licht gewijzigd is, besloten we die auto weer eens ten tonele te voeren.
De wijzigingen van dit jaar zijn subtiel gebleven, want de C-Max ziet er van voren nog altijd uit als een 'baby-S-Max'. Jammer genoeg geldt dat niet voor de achterkant van de C-Max, die nog altijd wat anoniem oogt. In dit geval kozen we voor met de 1,8-liter Flexifuel-motor, de viercilinder die op elke mogelijke combinatie van benzine en E85-brandstof loopt. Die mogelijkheid is helaas geen reden om juist voor de C-Max te kiezen, want er zijn nog maar weinig plekken in Nederland waar je deze brandstof kunt tanken.

Puur als benzinemotor scoort de 1.8 een voldoende. De motor heeft voldoende pit voor de C-Max, maar over de brandstofconsumptie zijn we minder tevreden. We behaalden een testverbruik van 8,9 liter per 100 kilometer (1 op 11,2), toch een behoorlijk stuk onzuiniger dan de beloofde 7,2 liter per 100 kilometer. Je vraagt je toch af waarom Ford nog steeds geen compacte turbomotoren in het gamma heeft, want die kunnen het verbruik beperken. Ook een zesbak had hierbij kunnen helpen, maar Ford heeft het gewoon bij een transmissie met vijf verzetten gehouden. Jammer. Bovendien gaat het nog wel even duren voordat Ford met compacte turbomotoren op de proppen komt.


Rijplezier
Waar de C-Max wél mee scoort, is zijn rijgedrag. De MPV heeft het onderstel van een Focus en hij rijdt ook daadwerkelijk als een Focus, waarin je wat hoger 'op de bok ' zit. De zitpositie is bovendien nog eens perfect in te stellen, waardoor de Focus dé dynamische auto in het compacte MPV-segment is. Het 'busjesgevoel' ontbreekt in z'n geheel en dat heeft Ford simpelweg beter voor elkaar dan de concurrentie. Uiteraard is het rijgedrag niet geheel gelijkwaardig aan dat van de lagere Focus: wie al te ruig de bochten in duikt, merkt dat de C-Max over z'n voorwielen wegglijdt.
Het binnenste van de C-Max is goed voor mekaar. Het interieur is als het ware om je heen gebouwd en doet in de Titaniumversie lekker fris aan dankzij intensief gebruik van kunststof met alu-look. Het MPV-achtige aspect valt echter tegen: in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Opel Zafira heeft de C-Max géén derde zitrij. De bagageruimte heeft een inhoud van 550 liter, wat wel weer meer is dan de Franse concurrentie te bieden heeft. Wie de gehele achterbank wegklapt, kan 1.620 liter bagage kwijt. Het middenstuk van de achterbank kan handig worden omgetoverd in een picknicktafeltje, maar ook dat heeft weer zo z'n nadelen.
De middelste van de achterpassagiers zit wel erg hoog met z'n benen, wat geen aanrader is voor de lange afstanden. De C-Max is zodoende voor vakantietrips meer een vierzitter. Grote gezinnen met uitgebreide reisplannen kunnen de Ford dus beter van hun lijstje afstrepen.

Signalement

Merk Ford
Model C-MAX 1.8 16V Flexifuel Titanium
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 28.274

Specificaties

Brandstof ethanol
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 165 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.333 mm / 1.825 mm / 1.595 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.309 kg
Laadvermogen 601 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 690 kg
Banden205/50R17Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 10,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,0 s / 6,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,6 s / 10,2 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 171 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ford C-MAX
Ford Ford C-MAX

Uitgelicht aanbod

    Ford C-MAX 2.0-16V Ghia Automaat NAVIGATIE PARKEERSENSOREN

    Ford C-MAX 2.0-16V Ghia Automaat NAVIGATIE PARKEERSENSOREN

    • 2008
    • 235.256 km

    € 3.999

    Ford C-MAX 1.8-16V 125pk Titanium Flexifuel Navi / Bluetooth / Dealer Onderhouden! / Pdc

    Ford C-MAX 1.8-16V 125pk Titanium Flexifuel Navi / Bluetooth / Dealer Onderhouden! / Pdc

    • 2009
    • 125.378 km

    € 6.450

    Ford C-MAX 2.0-16V Ghia * LEER * OPEN DAK * TREKHAAK !!

    Ford C-MAX 2.0-16V Ghia * LEER * OPEN DAK * TREKHAAK !!

    • 2007
    • 143.073 km

    € 5.900

Meer Ford C-MAX occasions

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford C-MAX specificaties
  • Ford C-MAX occasions
  • Ford C-MAX video's
Advies en informatie
  • Ford C-MAX tests
  • Ford C-MAX gebruikersreviews
  • Ford C-MAX index
PREMIUM
Ford C-Max - Chevrolet Epica

Ford C-Max - Chevrolet Epica

Een riante Koreaanse sedan en een praktische Duitse gezins-MPV. Geen alledaags vergelijk, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX (2015)

    Ford C-MAX (2015)

    1
    • 12 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)

    Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)

    2
    • 21 september 2021
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 1.8 TDCi Trend (2007)

    Ford C-MAX 1.8 TDCi Trend (2007)

    2
    • 6 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 1.8 16V Titanium (2008)

    Ford C-MAX 1.8 16V Titanium (2008)

    2
    • 21 november 2020
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Edition (2014)

    Ford C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Edition (2014)

    1
    • 28 september 2020
  • Gebruikersreview
    Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015)

    Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium...

    3
    • 20 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition (2003)

    Ford Focus C-MAX 1.8 16V First Edition...

    6
    • 24 april 2020
meer reviews
Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

12

De moderne auto is ingewikkelder dan ooit. Zelfs in een betaalbare middenklasser zit een heleboel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Op zoek naar een zevenzitter voor maximaal 10.000 euro

    Op zoek naar een zevenzitter voor maximaal...

    63
    • 7 november 2021
  • PREMIUM
    Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 - Ford Grand C-MAX - Nissan Qashqai+

    Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 -...

    • 7 oktober 2020
  • PREMIUM
    Ford C-Max - Opel Zafira - Occasiondubbeltest

    Ford C-Max - Opel Zafira - Occasiondubbeltest

    • 7 april 2020
  • PREMIUM
    Ford C-Max Sport

    Ford C-Max Sport

    • 7 augustus 2018
  • PREMIUM
    Ford C-Max - Renault Scénic - Volkswagen Golf Sportsvan

    Ford C-Max - Renault Scénic - Volkswagen...

    • 28 februari 2017
  • PREMIUM
    Ford Grand C-MAX - S-MAX - Galaxy

    Ford Grand C-MAX - S-MAX - Galaxy

    • 19 september 2016
  • PREMIUM
    Ford Grand C-Max - Volkswagen Touran

    Ford Grand C-Max - Volkswagen Touran

    • 3 november 2015
Merk
Merk
  • Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid - Op de Rollenbank

    12
    • 30 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens een normaal wiel!

    Achteruitkijkspiegel - Ontwerp nou eens...

    53
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie in Saarlouis

    Ford stopt na ruim 50 jaar met productie...

    33
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan naar Goodwood

    Ford Very Gay Raptor en elektrische SuperVan...

    23
    • 21 juni 2022
  • Achtergrond
    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    59
    • 18 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden