Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)

Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)
Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)Ford C-MAX 1.6 16V Titanium (2009)

UitvoeringC-MAX 1.6 16V Titanium
Bouwjaar2009

Daar gaan we weer!

Met de komst van onze eerste kind, staat er na 4 eenzame jaren op onze oprit weer een tweede auto naast onze Ford Fiesta uit 2009. Mijn vriendin ging ermee na werk, ik (r̶i̶j̶d̶) reed 24/7, 365 dagen per jaar motor. Tijdens de zwangerschap heb ik geprobeerd vol te houden dat er geen tweede auto nodig is want met de banken plat kan er prima een kinderwagen/Maxi-Cosi/luiertas/reistas in onze drie-deurs Fiesta... oh ja, waar moet de baby dan zitten?

Waar ik met motoren écht éxtreem kieskeurig ben, interesseren auto's mij vrij weinig. Mijn eisen zijn simpel. Als er een tweede auto bij moet komen, moet het een auto zijn dat ruim genoeg is voor kinderen op de groei en ruim/comfortabel genoeg voor mijzelf zonder enige tegemoetkomingen. Het moet ons in comfort op vakantie kunnen brengen en mijn motor eventueel op de aanhanger mee kunnen nemen. Wellicht een caravan huren in de toekomst. En uiteraard moeten wij er allebei fatsoenlijk in kunnen rijden. Ons lengte verschil is 52cm.

Ik was vergeten hoe vreselijk het is om naar tweedehands auto's te zoeken. Ik heb in de loop der jaren veel ervaring opgedaan met bijgeluiden, rammeltjes en gevoel van de auto. Vele Kia Ceed's.. Ce'ed, (C'eed??) vielen af. De Nissan Note bleek niet voor mijn wederhelft gebouwd. Een Focus Cmax welke achter 40 auto's geparkeerd stond lieten we maar staan en een enigszins twijfelachtige en kentekenloos Nissan Qashqai hebben we overgeslagen. Er stond nog één auto op ons lijstje, een blauwe Cmax zonder kenteken. Ik sla auto's welk kenteken onbekend is direct af. Behalve bij deze specifieke Cmax. Het was namelijk een import auto, aus Deutschland. Mijn motor is ook Duits en elke voertuig welke TÜV gekeurd is, heeft bij mij een streepje voor. Als je dacht dat de APK soms streng is, maak je borst dan maar nat 'für zer TÜV'.

Bij aankomst dacht ik al, "wat een bak!!" Ik was echt meteen verkocht. De auto ziet er uit als nieuw. Van binnen vrijwel geen krasje te bekennen en de bekleding schoon en zo goed als vlekvrij. Er zit zelfs een panoramisch dakraam in! Na een testrit waren we er allebei uit: Jawohl, sofort mitnehmen! Het rijd stabiel, ligt hoog op de weg en is ruim van binnen. Het heeft een nog redelijk modern dashboard en alles werkt. Het heeft alle opties, behalve cruise control (en een trekhaak, maar die zet ik er later zelf op). De auto was echt net binnen, dus de Nederlandse papieren waren nog niet geregeld en de band linksvoor liep langzaam leeg (lek ventiel). Dat werd uiteraard verholpen voordat wij 'm konden ophalen. Uiteindelijk hebben we twee nieuwe voorbanden gekregen waarvan we één band zelf betaalde.

Bij thuiskomst de bandenspanning even bekeken. Hmm?? Linksvoor 0.8?! Rechtsvoor 2.8?! linksachter 1.4?! en rechtsachter 1.5?!
De monteur heeft het ventiel rechtsvoor, in plaats van linksvoor vervangen. Lullig. Ik mocht het bij mijn lokale garage laten vervangen op kosten van de verkoper. Netjes, ook al had ik niet anders verwacht. Ik vroeg de garage de andere banden ook te checken, want ik vond de bandenspanning achter verdacht laag. En jawel hoor, ook die twee bleken lek te zijn, weliswaar in mindere mate dan linksvoor. Alles werd vergoed door de verkoper. De schade was gelukkig maar €65,-. Zo kon ik de verkoper een beetje terugpakken aangezien de voorbanden "toch iets duurder waren uitgevallen dan verwacht".

Ik houd jullie op de hoogte!

Bougies + kabelset

Inmiddels heb ik zelf preventief de bougies en bougiekabels vervangen en lijkt de auto zelfs wat vlotter door te trekken. Er was niets bekend over hoe lang de set er al in en op zaten. Ik heb gekozen voor NGK TR5B-13 bougies en de Bosch B204 kabelset. De oude kabelset en bougies van Ford bewaar ik. Je weet maar nooit.

Ik ben van plan de koplampen op korte termijn te vervangen voor LED, wat ik ook bij mijn motor heb gedaan. Verder zie ik niet verbeterpunten. Tot nu toe rijd de auto goed, schakelen gaat soepel en is het comfort nog steeds prima te noemen. De auto heeft een mooi opvallend kleurtje en vaak kijk ik nog even achterom als ik wegloop (goed teken)!