Fiat Panda Classic 1.2 69 Plus (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda Classic 1.2 69 Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 521 km |
Eerste ervaringen met de Panda
- 521 km
Goedendag allemal,
hier een FIAT gebruiker die een ongebruikelijke overstap heb gemaakt, namelijk van een Fiat Punto Evo, Multijet 1.3(bouwjaar 2010) naar een Fiat Panda Classic Plus (oud model, bouwjaar 2012). Daarbei moet gezegt worden dat ik hiervoor altijd benzine heb gereden.
Ik kon met de vorige eigenwijse italiaanse "spaar-diesel" nooit onspannen rijden, altijd een ander knorrejte of brommetje bij elk toerental, verder lag hij oonrustig op de weg, stuurde heel gevoelijk, ook met city knopje uitgezet. Boven 130 rijden met deze auto vond ik onverantwoort.
Ik was ook uitgekeken op de golvende dashboard met pianolak op de midden console, de versnellings pook die heel onprecis schakelde.
Ik heb dag gezegt tegen: electrisch verstelbaren werwarmbare spiegels,in hoogte verstelbaar bestuurderstoel, cruise controle, die er overigens ook door andere EVO gebruikers een punt van kritiek is.Het enige wat ik mis is het "start-stop"systeem, echt een "must-have" voor de city, maar goed daar doe ik met al die vorige auto's ook zonder. Genoeg over de EVO,(trouwens als ik de verhalen van andere gebruikers lees over de EVO zijn ze allemal dik tevreden, nou ik dus niet!) Laat nu maar hebben over de PANDA, die ik sinds 2 weeken in rond rij:
Ik stap in, en zit gelijk in een goede positie!(op de NIET verstelbare bestuurdersstoel, ik ben ook maar 1.65cm groot;-) alles is heel overzichtelijk.
Als je vraag wat er op zit; kan je beter vragen: wat er niet op zit! Het is haast RETRO,(model is het zelvde gebleven sinds 2003)lekker vierkant, geen bolle opgeblasen vormen met de koplampen boven op de motorkap geplaatst, waardoor extra lichtjes (DRL of LED'jes)wat dichter op de rijbaan gebruikt/gemonteerd kan worden, waar de lampen van een auto naar mijn mening horen te zitten, of men gaat met mistlampen overdag rijden. Nou deze PANDA dus niet: hij heeft 2 grote vierkante koplampen, vooran op de karosserie zitten, en niet boven op. Ik heb altijd in zwarte auto's gereden op en donkerblauwe naa, iedereen rijd tegenwoordig allemal zwart, dus daar had ik niet weer zo een zin in, en is het een donker grijze uitvoering geworden, met in delen, neerklapbare achterbank.
De buitenspiegels kunnen met een pennetje versteld worden. Er is geen overbodige luxe, gekleurde knoppen, lampjes, geen ditjes en datjes. Alles is grijs met grijs, heeft wel een airco en een trip computer, als luxe, maar dat vind ik geen overbodige luxe,tegenwordig is het zaak om de verbruik goed in de gaten te houden, verder is de gezinssituatie verandert en ik heb me voorgenomen om minder km's te gaan maken.
Zit ook een hele mooie radio/CD speler in. Maar die gebruik ik ook nooit,allen voor lange afstanden om de filemeldingen en flitzers in de gaten te houden.
Ik geniet van de geluiden van de auto zelf,en concentreer mij op het autorijden. Dit is een auto, bedoelt om van A naar B te komen, en geen "multi-entertainment" op 4 wielen!
Voor mijn mobiele heb ik dus ook een oudeweds oortje aan een draad, voor "handsfree" oproepen te beantworden.
De auto bevalt goed, hij is overal practisch. De versnellings pook schakelt lekker strak.
Ik geniet van de rust van het interieur. Allen het verbruik,en dat ik nu benzine moet tanken valt me tegen, maar dat heb ik bewust voor gekosen.(Eerste tank beurt 1:17,5)Vind ik best netjes.
Ik ben tevreden met de wegligging, tot 125km/uur. Sneller heb ik nl. niet gereden i.v.m. rustig inrijden.
In de herfstvakantie gaa ik met de PANDA een lange afstand rijden, en kom ik terug met een verslag over de verder bevindingen. Tot zover een tevreden PANDA eigenaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.