Fiat Palio Weekend 75 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Palio Weekend 75 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto heb ik een beetje als tussen-auto gekocht, bij gebrek aan budget hebben wij gekozen voor de compacte vijf deurs station. Omdat mijn vrouw de velours bekleding van 100 16V niet mooi vond hebben wij voor de 75 gekozen. de auto komt op zich redelijk robuust op ons over en de onderstaande waardering voor prestaties en comfort heb ik ook gegeven met het oog op de prijs van de auto, NLG. 29.000,-- afgeleverd op de weg is voor een auto van dit formaat niet overdreven veel, ook de inruil van de 205 viel goed wat het verschil met een nieuwe astra station tot ca. NLG. 10.000,-- bracht wat de doorslag heeft gegeven. Het rijden met de palio is niet onaangenaam, hij is niet echt snel maar in het drukke file verkeer kom ik zelden iets tekort. Wel komt hij tekort als de ritten langer worden en de snelheden hoger, meer dan 140 KM/uur is niet echt leuk meer daaronder blijft hij redelijk stil en goed handelbaar.
De 1242 CC motor loopt behoorlijk hoog in toeren, bij 120 KM/U ca. 4.200 RPM dit verklaart naar mijn mening ook wel een beetje de slijtage aan de koppakking, echter volgens de dealer is dit ook een beetje pech hebben. Bij fiat heb je dan werkelijk pech want die betalen niets hiervaan wat nou coulance?
Door de bank genomen is het een onderhoudsvriendelijke auto, bijna 90.000 km met de eerste blokken, nog steeds de 1e uitlaat etc en onderhouds intervallen van 20.000 KM
Ook de carroserie en interieur is nog volledig in tact, behalve de motorkap die vol onder de steenslag zit. Ook moet ik opmerken dat het kunstof van het interieur redelijk hard is (heb ik geen probleem mee) en snel krast
Minder onder de indruk ben ik over de profesionaliteit van de fiat organisatie, bij aflevering (onder meer) kon ik kiezen tussen twee onderhoudsschema’s 15.000 of 20.000 KM (wisten ze zelf ook niet welke de juiste was?) omdat ik redelijk veel rijd heb ik voor de laatste gekozen en houd me daar dan ook aan.
Het gebruik is prima, met twee kleine kinderen is de auto goed bruikbaar voldoende ruim en lekker veel bagage ruimte. Standaard is de auto behoorlijk compleet en er zijn weinig opties, die opties lijken wel leuk, maar maken de auto ongemerk snel veel duurder, en bij deze fiat zijn veel zaken die bij andere auto’s optie waren gewoon standaard
Conclusie
Ik zou hem zo weer kopen, alleen die 6-bak in punto en stilo zou op zijn plaats geweest zijn omdat door het hoge toerental op snelheid je steeds het gevoel hebt door te moeten schakelen, dan zou het verbruik ook gunstiger zijn (nu ca. 1 liter op 12,5 a 13 KM).
PROBLEMEN
Historie auto:
+/-2.000 KM diverse kleine dingen onder garantie
19.000 KM pakking versnellingsbak lek (garantie)
20.000 KM kleinebeurt (NLG. 100)
40.000 KM grotebeurt (NLG. 300) + 1 band (NLG 129)
60.000 KM kleine beurt (NLG 225)
6-2001 80.000 KM grotebeurt + APK (NLG 450)
11-2001 87.000 KM Koppakking + distributieriem(NLG. 825) + remblokken (NLG 90) en 2 banden (NLG 127 p stuk)
01-2002 100.000 KM kleinebeurt (90 euro)
Histrorie Dealer:
Nieuw gekocht bij fa mercurius, inmiddels fiat dealer af, de aflevering: zeer slecht ca 150 km in de nieuwe auto gereden door de dealer na aanschaf van de auto (daadwerkelijke auto stond in showroom) geen enkele van de afgesproken werkzaamheden uitgevoerd (reserveband was leeg, tank was leeg radio ombouw niet uitgevoerd, geen matten in de auto, niet schoon) kortom waardeloos. ook toen de auto voor diverse garantie werkzaamheden terug geweest is matig werk, daar ben ik naast de reparatie van de versnellingsbak niet meer geweest, vandaar ook de lage kosten voor onderhoud.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.