Fiat Palio Weekend 100 16v (1998) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Palio Weekend 100 16v |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 27 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het was heel lang wennen aan deze auto na 25 jaar Mazda rijden. De ruimte was wat kleiner als we gewend waren maar zowel mijn echtgenote als 2 dochters (12 en 15 jaar) vonden hem heerlijk zitten, ook op lange afstanden. Dit kwam mede door de hoogte van de auto. Wel worden de hoofdsteunen op de achterbank gemist.
De bagageruimte is niet overdreven groot maar multi-functioneel zodat de ’weekend’ aanduiding zeker recht wordt gedaan.
De auto is zeer compleet uitgerust. Heeft eigenlijk veel meer te bieden dan een Japanner uit deze klasse. De auto voelt heel compact aan tijdens het rijden. Ook bij snelheden van boven de 170 km/u Het brandstofverbruik blijft een raadsel.In de stad lust hij wel een slokje (1:10) waarschijnlijk door de verhouding gewicht/ trekkracht. Op de snelweg twijfelde ik wel eens aan de brandstofmeter. Een verbruik van 1:12 tot 1:15 bij langdurig hoge snelheden van rond de 130 km/u (Ter geruststelling; dit was in het buitenland)
Mijn grootste plezier beleef ik aan het trekken van de caravan. De Caravelair van ruim 1000 kg inclusief de nodige bagage en 4 personen werd moeiteloos voortgetrokken. Door de gunstige overbrenging van de 5 versnellingen kon makkelijk in z"n V gereden worden. Dit al vanaf 80 km/u tot zo"n 110 km/u. Bij het klimmen is 140 Nm aan de krappe kant maar heeft geenszins tot problemen geleid. De temperatuur liep iets op bij langdurige extra belasting maar was ook geen probleem. De auto mag een kogeldruk hebben van 70 kg en blijft heel stabiel rijden. Opmerkelijk was het brandstofverbruik. Bij een gemiddelde snelheid van rond de 100km/u wilde hij 10 km trekken voor een litertje benzine.
Er zijn natuurlijk ook nadelen. De neus van de auto is niet te zien. Erg moeilijk om dan afstand in te schatten.Ook als er passagiers in de auto zitten is het zicht met name naar rechts heel beperkt. De linker en rechter buitenspiegel zijn verschillend. Rechts is er bol glas wat verkleinend werkt, links gewoon glas. Het maakt interpreteren van afstand van medeweggebruikers moeilijk. Met name links heeft een grote dode hoek. Verder is de vulopening van de tank veel te krap. De pomp slaat steeds af.
Conclusie : een fijne gezinswagen voor een kleiner budget. Ik ben benieuwd hoe de auto zich op langere termijn manifesteerd.
PROBLEMEN
-linker ashoes lek. Deze was nergens in Nederland op voorraad. Ook immitatie hoesje was niet verkrijgbaar.
- steuntje koplamp links was gescheurd.
Beide mankementen ontdekte ik bij toeval bij het aanleggen van een constante stroomdraad.
Beide euvels zijn door de Suzuki dealer (Suzuki Witte te Rijswijk)waar ik deze auto heb aangeschaft onder garantie vervangen.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Test: Fiat Palio Weekend 75 (1999)

Eerste Rijtest: Fiat Palio

Toyota kondigt elektrische SUV met zeven zitplaatsen aan

Wat is de goedkoopste private-leaseauto? Met de top-10

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld

Lezersreacties (0)
Reageren