Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Fiat
  • Palio Weekend

Fiat Palio Weekend 75 (1999)

Wereldauto

3
Fiat Palio Weekend 75 (1999)
  • Autotest
29 november 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het zou de nieuwe trend zijn: stationcars komen nu ook in de kleine autoklasse. Maar kan een kleine auto wel veel ruimte bieden, zoals je die in een stationcar wel degelijk verwacht? Fiats 'wereldauto' Palio bewijst dat het kán.

Daarmee nemen we vast een voorschot op de uitkomst van dit verhaal. Met de hoeveelheid plek in de Palio Weekend zit het wel snor. Ongelooflijk, die bagageruimte. Met een mooie lage vloer, waar het reservewiel aan de buitenkant onder hangt. En zitten in de Palio gaat ook heel best. Achterin houden hoofd- en beenruimte niet echt over, maar wat wil je in een auto van even meer dan vier meter lang.
Evenzo mag je voor dit geld niet klagen over de kleine bergvakken in de portieren. Er zijn immers nog een bakje op de middentunnel, vakjes linksonder en rechtsboven in het dashboard, en een behoorlijke dashboardkast. In een instrumentenpaneel waarin kenners de lijn van de vorige Fiat Punto nog herkennen, waarop de 'wereldauto' Palio is gebaseerd. Helaas nam men niet de meters over, maar bedacht nieuwe met groene opschriften die zeker bij helder weer erg slecht leesbaar zijn; net zo slecht als het digitale klokje.
Eerder hadden we in een vergelijkende test de Palio Weekend 100 16V te gast. Het verschil met de 100-versie zit bij de nauwelijks simpeler Weekend 75 niet in de uitrusting, alleen in de aandrijving. Daartoe dient hier een 1.2 liter met 75 pk, vandaar de model-aanduiding.
In een niet al te grote auto kun je met 75 pk aardig uit de voeten, zo ook bij deze Palio. Naar Italiaans gebruik klimt het aggregaat moeiteloos in toeren, mede door zijn korte versnellingen. Dat geeft een pittige indruk, ondanks dat het met het motorgeluid dik meevalt. Werkelijk bovenmodale prestaties levert deze Fiat niet, maar je hebt toch geen moment het idee dat je tekort komt.
Nou ja, mogelijk bij het veelvuldig schakelen, dat een beetje hakerig gaat. Een vermoeden van niet-Europese bouwkwaliteit komt op door een licht bijgeluid uit de transmissie. Maar aan de andere kant rammelt of kraakt de Palio Weekend niet, dus het is nog niet zo slecht gesteld met de kwaliteit. Of toch? Want de wissers op de voorruit kermen erbarmelijk, blijkbaar klopt er iets niet met de aanlegdruk. Op de achterruitwisser missen we een intervalstand.

O jee, remmen

Auto's die voor niet-Europese landen ontwikkeld zijn (en ook niet voor Japan of de V.S.) hebben vaak sterke vering die op slechte wegen is berekend. Dat valt in deze Palio erg mee. Op korte richels en gaten in de weg stuitert hij, maar langere golvingen neemt hij prima op. Over het algemeen mag het veercomfort goed heten. Aan het sturen mankeert evenmin veel. De bekrachtigde besturing doet het goed, hooguit neigt de Palio Weekend wat eerder dan een moderne Europese 'compact' tot rechtuit doordouwen in snel bochtenwerk. Geen probleem, even gas terugnemen en alles gaat weer volgens plan. Anders wordt het weleens bij het remmen. Het betreffende pedaal voelt rubberig aan, het is hard duwen om een goede vertraging te krijgen. De doseerbaarheid is niet best, en de remmen blokkeren (te) vroeg. Over het tanken hebben we ook wat te mekkeren. Vervelend dat de vulleiding blijkbaar een ongelukkige bocht maakt pal achter de opening, zodat het modale Nederlandse tankpistool met veel beleid ingebracht en bediend moet worden, wil de pomp niet continu afslaan. Des te lastiger omdat tankstops vrij frequent nodig zijn - voor dit formaat auto met zo'n kleine motor vinden we gemiddeld 1:11,7 een wat hoog verbruik. Opmerkelijk is hoeveel versiering de basisversie van de Palio Weekend meekrijgt, namelijk niet minder dan het topmodel, op mistlampen in de voorbumper na. Centrale vergrendeling, voorin knopjes om de ramen te bedienen, een toerenteller, een airbag in het stuur zitten er allemaal in. Ook die modieuze dakrails zijn standaard, en een harde hoedenplank, waar je nogeens iets gewichtigers dan een pluchebeest op kunt leggen.
't Is een boel auto voor zo'n f 28.500, met als sterkste punten de verbazende hoeveelheid ruimte en complete aankleding. Hij rijdt ook lang niet verkeerd, afgezien van het remmen en het drinken. En mocht je veel luxe willen, dan is er van alles mogelijk. De vraag is wel een beetje waarom je voor maar f 1.500 meer niet meteen de rappere en weinig onzuiniger 100 zou pakken. Hoe dan ook, de Palio Weekend is compact, maar ruim van binnen, en absoluut niet duur.

Signalement

Merk Fiat
Model Palio Weekend 75
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.566

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.242 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 104 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 4.130 mm / 1.626 mm / 1.475 mm
Wielbasis 2.423 mm
Massa leeg 1.025 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd 1.000 kg
Banden175/65R14Prijzen
Topsnelheid 166 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,8 s (fabrieksopgave: 13,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,2 s / 16,1 s
Brandstofverbruik 7,3 l/100km
CO2-uitstoot 172 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Fiat Palio
Fiat Fiat Palio

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat Palio specificaties
  • Fiat Palio occasions
  • Fiat Palio video's
Advies en informatie
  • Fiat Palio tests
  • Fiat Palio gebruikersreviews
  • Fiat Palio index
PREMIUM
Fiat 500 - Koopwijzer

Fiat 500 - Koopwijzer

Youngtimers zijn er te kust en te keur. Eén van de youngtimers in spé is de Fiat 500, dé troetelauto...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Fiat Palio Weekend 75 (1998)

    Fiat Palio Weekend 75 (1998)

    2
    • 9 juli 2010
  • Gebruikersreview
    Fiat Palio Weekend 70 Tds (2001)

    Fiat Palio Weekend 70 Tds (2001)

    2
    • 27 april 2007
  • Gebruikersreview
    Fiat Palio Weekend 100 16v (1999)

    Fiat Palio Weekend 100 16v (1999)

    1
    • 3 februari 2006
  • Gebruikersreview
    Fiat Palio Weekend 75 (1999)

    Fiat Palio Weekend 75 (1999)

    • 4 januari 2005
  • Gebruikersreview
    Fiat Palio Weekend 100 16v (2000)

    Fiat Palio Weekend 100 16v (2000)

    • 4 oktober 2004
  • Gebruikersreview
    Fiat Palio Weekend 100 16v (1998)

    Fiat Palio Weekend 100 16v (1998)

    • 22 juni 2004
  • Gebruikersreview
    Fiat Palio Weekend 100 16v (1998)

    Fiat Palio Weekend 100 16v (1998)

    • 19 augustus 2002
meer reviews
Fiat Ducato - Camper Op de Brug

Fiat Ducato - Camper Op de Brug

15

Zeg ‘Fiat Ducato’ in de camperwereld en niemand trekt een wenkbrauw op; het model is sinds...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Tchau: Fiat Palio Weekend uit productie

    Tchau: Fiat Palio Weekend uit productie

    28
    • 28 januari 2020
  • Nieuws
    Fiat Palio Weekend vernieuwd

    Fiat Palio Weekend vernieuwd

    2
    • 16 maart 2004
  • Eerste rijtest
    Fiat Palio

    Fiat Palio

    • 23 november 2000
Merk
Merk
  • Autotest
    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt...

    30
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Reportage
    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde testbaan op dak

    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde...

    21
    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    54
    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    32
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden