Fiat Palio Weekend 75 (1998) #2

autoreview

Fiat Palio Weekend

Signalement

UitvoeringPalio Weekend 75
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf125.000 km
KM-stand laatst156.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

het eerste jaar overleefd

  • 150.000 km

Deze benzine auto rijdt wat minder sportief dan m'n oude 306, maar heeft een goede wegligging ook bij hoge snelheden (duitsland, he).

Ik heb er aardig wat lange ritten mee gemaakt (zweden, zwitserland en een paar keer zuid duitsland) en m'n algemene conclusie (en ook van vrienden die er toen ook in hebben gereden) is dat de auto best comfortabel rijdt.

Zoals gezegd heeft hij een goede stabiele wegligging en het zit comfort is ook prima (wel minder vergeleken met de kuipstoeltjes van m'n 306).

Voor een 1.2 motor heeft hij nog aardig pit, dit komt door de korte afstelling van de versnellingsbak. Nadeel is hiervan wel dat hij bij 120 km/u al op 4000 toeren zit. Een zesde versnelling zou dan handig zijn, al kan je hem wel doortrekken tot boven 160 km/u (wat ik zelden doe, maar een keer uittesten is altijd wel leuk)

zitruimte achterin is ok, mits bestuurder minder royaal gaat zitten.

laadruimte is dankzij de in delen neerklapbare achterbank ook prima geschikt voor de grote hoeveelheid instrumenten en andere zaken die ik er mee vervoer.

Het tanken is een ingewikkeld proces doordat (in nederland) de vulmonden van de tankinstallaties niet krom genoeg zijn. Hierdoor slaat de pomp snel af als je te snel tankt, maar als je het wat rustiger aan doet en de vulmond slechts voor de helft in de opening doet (en een kwartslag gedraaid) dan gaat het wel.
Verbruik ligt rond de 1:12-13

Minpuntjes aan het model:
- achter ruitenwisser heeft maar 1 stand : snel (er is geen interval stand)
Tenzij het hard regent heb ik hem dan vaker uitstaan dan aan, omdat hij droogtrekt en dat vind ik een hinderlijk lawaai geven.
- de koplampen schijnen niet echt fel in vergelijking tot de meeste andere auto's, maar hij komt er wel mee de apk door.
- de ruimte achter de autoradio is nogal krap. Het kostte me veel moeite om die van mij in te bouwen, omdat de hoeveelheid bedrading konstant in de weg zat voordat de radio goed vastklikte in de houder, gelukkig hoef ik dat voorlopig niet nogmaals te doen.
- tanken gaat lastig, maar is mee te leven
- hoog toerental bij hoge snelheden

Pluspuntjes:
+ lichte auto (onder 1050 kilo), maar met ruime achterbak
+ goede wegligging
+ comfortabel ook bij lange afstanden
+ goedkoper in aanschaf dan bijv een 306 break
+ trekt voor 1.2 nog aardig rap op.
+ verbruik is ok (1:12-13) vergeleken met andere myreviews die ik elders hier had gelezen mbt de palio die 1:10 aangaven.

Al met al vind ik het een fijne auto, al zijn er uiteraard betere alternatieven als je wat ruimer in budget zit.
Ik hoop er nog 2 jaar in te rijden zonder al te veel problemen om daarna een jongere diesel auto van ca 7-8 jaar te kopen.

Ik heb in het afgelopen jaar wel wat mankementjes gehad:
1. Toen ik de auto net kocht kreeg hij snel last van hikkend gedrag. Na m'n vorige auto's dacht ik 'oh nee he, niet weer', maar in dit geval leek de oorzaak een stuk duidelijker:
temperatuur meter sloeg nauwelijks uit, oorzaak defecte temperatuur sensor. Deze is vervangen op kosten van de verkoper, waar ik m'n vorige auto heb ingeruild. (reparatie kosten incl. uitlezen computer = € 105,-)

2. Tijdens een rit naar Zuid Duitsland begon het olielampje te branden en begon het erg te stinken. Het bleek dat meerdere schroeven van de motor-deksel nogal los zaten. Een beetje slordig van de verkoper, maar na vastdraaien en 19000km later zitten ze nog steeds goed vast al zweet hij nog wel een beetje.
Olie verbruik sindsdien ligt rond een liter per 3000 km.

3. Na ca 7.000 km onstond er een hevig brommend geluid rechts voor: remmen waren katsversleten en zuigers zaten vast. kosten ca 600 euro (incl omleggen winterbanden en vervangen van een wielnaaf)

4. Rond maart kapte de verwarming van de een op de andere dag ermee. Dit is nog niet gerepareerd, ben er ook nog niet achter waar ik het moet zoeken. Hij blaast wel, maar het lijkt alsof hij alleen de buitenlucht naar binnen blaast, zonder er iets mee te doen. (koelen in zomerse temperaturen doet hij ook niet echt)

5. Bij aankoop zat er ook een trekhaak op, maar deze zat bijna tegen de bumper aan (aanrijding? of een te korte trekhaak). Deze bij de apk er af laten halen, omdat ik er toch geen gebruik van maak en het wel een apk punt was. Ook de stekker doos gaf kortsluiting.

Tot nu toe heb ik geen van m'n auto's langer dan een jaar kunnen gebruiken ivm torenhoge reparatiekosten bij de apk, ook bij deze Palio was het even spannend, maar het viel nog mee:
- rubbers van aandrijfas moesten vervangen worden
- nieuwe uitlaat klem
- verwijderen trekhaak
- wat kleine dingetjes (oa loszittend rubber bij linker achter portier, vervangen knop alarmlichten die neiging had om vast te zitten, waarna de richtingaanwijzers niet meer werken (bekend euvel bij de palio))
APK kosten waren zo'n 550 euro.

Op het moment zijn er wat kleine defecten, waar ik van de zomer aan wat wil doen:
- niet werkende verwarming
- motor van de achter ruitenwisser is slecht.
- scharnier-onderdeel van de voordeur, waarmee je de deur ver of minder ver open kan laten staan zit los, deur valt uitzichzelf dicht of verder open (als hij open staat).



een koude winter tegemoet

  • 156.000 km

Dacht even wat geld te besparen door zelf een beurtje uit te voeren.

De bougies loskrijgen bleek al een hels karwei. Zaten muurvast en door de onlogische plaatsing in het motorblok (vrij diep achteraan), had ik weinig werkruimte, tenzij ik een deel van het blok zou demonteren.
Fiat had toch het blok wat praktischer in kunnen richten. Bougies moet je toch zeker 1x per jaar vervangen, maar nu kan je er nauwelijks bij.

Na veel uren prutsen, ben ik en door m'n rug gegaan en is de laatste (meest rechter bougie) afgebroken. (de bougies die ik wel vervangen heb waren kats-versleten)

Heb hem (op 3 poten lopend) alsnog naar de garage gebracht en de rest van de geplande beurt maar even laten zitten.
Heb de garage gelijk gevraagd om te kijken naar de kachel die al een half jaar kapot was en de olie lekkage.

Kachel:
vermoedelijk is de kachel radiator verstopt, dit grapje zou me volgens de garage minimaal 600 euro gaan kosten, omdat het zeker een dag werk zou kosten om het dashboard te demonteren, radiator door te spoelen en dashboard weer te monteren.

olie lekkage:
auto verbruikt zo'n 1 liter per 3000 km en lekt bij de kleppendeksel en de krukaskeerring. Dit laten verhelpen zou ook een kostbare investering zijn (ivm demonteren distributieriem etc).

Uiteindelijk alleen de bougie laten vervangen en dit viel relatief mee.

De reden waarom ik de kachel niet heb laten maken, is de hoge kosten in vergelijking met de marktwaarde van deze auto (1.250-1750 euro met een beetje geluk) en m'n vermoeden dat de auto meer kuren aan het ontwikkelen is (start slecht bij koud weer: startmotor gaat langzaam rond).

Doordat van de Fiat Palio nergens een Nederlandstalig of Engelstalig werkplaats handboek te vinden is (alleen portugese versies uit Brazilië), is de Fiat Palio geen geschikte auto voor de beginnende hobby-ist. Dat is natuurlijk erg jammer, omdat deze auto's vrij goedkoop in de markt liggen.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens