Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual (2011)

autoreview

Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual (2011)

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst42.817 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Diesel versus benzine

  • 10 km

Vandaag heb ik mijn nieuwe Grande Punto 1.3 Multijet 16v opgehaald bij de dealer in Breda. Mijn vorige auto was ook een Grande Punto en daar was ik tevreden over. We hebben wel wat stukken aan de auto gehad, elektronisch, de auto viel onder het rijden uit. Maar alles is uiteindelijk onder de garantie opgelost. Het was een 1.4 benzine, en het verbruik was aan de hoge kant(1:13). Ook maakte de auto veel toeren op de snelweg (4000 bij 130km/u). Omdat wij steeds meer km's rijden en veel op de snelweg heb ik gekozen voor de aanschaf van een diesel.

Ik heb bewust niet gekozen voor een Evo omdat ik die van buiten minder mooi/strak vind. Van binnen is de Evo wel mooier maar persoonlijk vind ik de buitenkant belangrijker. De Grande Punto diesel wordt erg kaal geleverd en we hebben daarom een aantal opties toegevoegd:
- airco
- 5 deurs
- radio/cd speler
- ESP
- hoofdsteunen achter
- lederen stuurwiel en pook
- 6 ipv 2 airbags
- fatsoenlijke hoofdsteunen
- 17 inch LMV
Vooral die velgen maken de auto, erg fraai!

Verder kan ik nog weinig zeggen over het rijden met de auto. Tijdens de proefrit heb ik wel gemerkt dat de auto een stuk pittiger is als de 1.4 Grande Punto. Vooral bij laag toerental merk je het verschil.

De eerste km's

  • 2.212 km

Inmiddels zijn de eerste kilometers gereden.
De motor bevalt erg goed, in de stad is de auto lekker pittig en op de snelweg doet hij niet onder voor de Grande Punto 1.4 benzine. Je kunt goed meekomen met de rest.

Schakelen:
Is wat gevoelloos maar daardoor wel erg soepel. De 5de versnelling zit wel wat ver weg, dat blijft me opvallen. Bij de vorige Grande Punto had ik een ringetje wat opgetild moest worden voor de achteruit. Die is er nu niet meer maar de 5de versnelling zit (daardoor?) wat ver weg. Ik hoop dat het went.

Remmen:
Remt goed maar de bediening is erg zwaar.

Verbruik:
Hoewel ik me zeker bewust ben dat ik de 1:27 niet ga halen valt het verbruik toch wat tegen. Ik rij rustig (zeker de eerste 1000) en probeer het schakeladvies op te volgen. Toch zit het verbruik de 1:20. De verhouding stads- en snelwegkilometers kilometers is 25/75. De airco wordt wel gebruikt maar niet meer dan echt nodig is. Ik hoop toch dat de auto nog wat zuiniger wordt.

Kleur:
De auto heeft de kleur Rock 'n Roll blue, een mooie kleur maar je ziet er echt alles op! De vorige auto was grijs en daar zag je niets op. Toch maar wat vaker wassen.

Problemen:
Nog geen.

Tot op heden erg tevreden!

Probleemloze kilometers

  • 10.261 km

We zijn inmiddels bijna 8 duizend probleemloze kilometers verder. Het is een erg prettige auto om veel km's mee te maken. Ik moet nog even terug naar de garage voor het klokje, die blijft iets achter lopen. 2 minuten per maand, niet veel dus maar toch.

Verbruik
Dat wordt heel langzaam ook beter. Zat ik eerst op 1:19/1:20 nu is het al 1:21. Ik hoop dat dit zo doorgaat.
De brandstofkosten zijn gemiddeld 6,1 cent de kilometer, niet slecht met de huidige brandstofprijzen!

Productiefoutje

  • 15.798 km

Rond de 15.000 kilometer begon het me op te vallen dat de auto bij in de vierde versnelling begon te trillen. Later werd dit erger en was de auto helemaal aan het schudden. Nog steeds alleen in de 4de versnelling.

Vervolgens een afspraak gemaakt bij de dealer om er naar te laten kijken. Samen met de monteur een proefrit gemaakt. De trilling was duidelijk op te merken maar de monteur had geen idee hoe het kwam. 2 uurtjes later op mijn werk kreeg ik een telefoontje van de dealer dat de kappen van de aandrijfassen los zaten. Waarschijnlijk zijn deze bij de montage niet of niet goed aangedraaid. De olie is er daardoor uitgelopen, de hele aandrijfassen moest vervangen worden en er mocht tot die tijd niet meer met de auto gereden worden.

Na een weekje in een Panda rond getuft te hebben vandaag de Punto weer terug gekregen, het euvel is verholpen! Goede service van de dealer maar toch een naar smaakje aan over gehouden. Is het een foutje wat kan gebeuren of toch een maandagochtendauto...

Wordt vervolgd!

Probleemloze km's

  • 42.817 km

Na een slechte start (eerder beschreven) zijn we inmiddels 27.000 probleemloze km's verder. In februari zijn we met de auto op wintersport geweest en ook op de Duitse snelwegen heb ik de auto als er prettig ervaren.

De eerste kleine buurt heeft de auto gehad bij 32.000 km's. Het olielampje ging overigens exact bij 30.000 km's branden.

Er valt weinig te vertellen maar dat is een positief punt!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.