Fiat Grande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual (2010)

autoreview

Fiat Grande Punto
Fiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande Punto MY2008Fiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat Grande Punto MY2008

Signalement

UitvoeringGrande Punto 1.3 Multijet 16v 85 Actual
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf177.000 km
KM-stand laatst184.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste bevindingen

  • 184.000 km

Omdat ik van werk veranderd ben, verder weg, "moest" er wat gebeuren in ons toenmalige "wagenpark". Ook de Corsa uit 1996 van mijn vriendin begon steeds meer reparatiekosten met zich mee te brengen. Dat de Corsa eruit moet, daar waren we snel over eens (ondanks dat hij jaren een fijne metgezel was!!).

Maar toen kwam het dilemma; De Superb verkopen/ruilen tegen een andere grote diesel of de Superb houden en een kleine diesel voor mij kopen. Uiteindelijk dus voor het laatste gekozen omdat:

1) de inruil op onze Superb me wel heel erg tegenviel (ondanks de verkoopprijzen die je op internet vind. Onze is tegen zeker tussen de 16k-18k waard, maar men wilde er slechts 12k-13k voor geven) en dan zouden we er een soort van op achteruit gaan of je moet daar weer in gaan investeren, maar dan nog koop je er geen mooiere/gelijkwaardige auto voor terug. En dan moest er alsnog een 2de auto komen (1 auto hebben we overwogen maar dat is met onze gezinssamenstelling helemaal niet handig).

2) mijn vriendin maar 2 dagen werkt en dus veel met onze 2 dochters (1 en 3) op pad is, is het voor haar ook niet ideaal het hele spul samen met toebehoren in een klein auto-tje te proppen (terwijl ik moederziel alleen op en neer naar mijn werk tuf)

3) en we zijn zooo uitzettend blij met onze Superb dat we deze eigenlijk helemaal niet kwijt willen, ondanks dat hij misschien vaak stil voor de deur zal staan.

Dus toen de kogel door de kerk was dat ik in een kleine diesel zou gaan rijden, begon het zoekwerk. Mijn voorkeur lag duidelijk bij een MiTo of DS3, maar waren helaas (ver) boven budget. En aangezien ik best veel eisen had (airco, cruise control, middenarmsteun, liefst nog bediening op het stuur) was het lastig shoppen binnen het budget. Soms heb ik ook getwijfeld om een "oud" barrel te kopen en maar te zien hoe lang je het volhoudt. Tot ik een Punto nader ging bekijken. Er waren best wat uitvoeringen die aan mijn eisen voldeden. En de keus voor de Evo boven de Grande was ook snel gemaakt gezien de zeer duidelijke upgrade van het interieur en het relatief geringe prijsverschil. Uiteindelijk na 2 maanden de in mijn ogen perfecte Punto (opties vs km stand en prijs) gevonden. Ondanks dat er in het begin via de mail weinig ruimte voor onderhandeling was, bleek deze toch ineens veranderd en kon ik nog mooi 500e van de prijs af halen via de mail (het was 45 min rijden, dus ik wilde voordat ik ging proefrijden wel weten waar ik aan toe was). De proefrit verliep soepel, mijn zwager die Service Manager bij Mercedes en Ford is, was ook erg onder de indruk. Hij zag er van binnen en buiten bijna vlekkeloos uit. De kleine minpuntjes tijdens de face to face onderhandelingen nog van de prijs af kunnen halen (kapotte achterruitwisser en de banden zouden nog max een jaar mee kunnen). De deal meteen gesloten.

Na bijna 2 maanden kan ik niet anders zeggen dat ik vol lof over de auto ben. Ondanks dat het niet echt een onderscheidende auto is, je ziet hem best vaak rijden. Hij maakt zoals je leest idd wat herrie bij starten en optrekken, maar dat verdwijnt op de achtergrond bij stationair rijden. Hij rijdt verder vrij soepel, zowel het sturen als remmen en schakelen. Wat nogal een verschil met de Superb is, die dan ineens "zwaar" aanvoelt. Het is geen bochtenridder, de grens is vrij snel bereikt, wat misschien ook aan de banden zou kunnen liggen, die niet erg lang meer mee kunnen zoals eerder gemeld. Misschien veranderd mijn mening als ik straks nieuwe winterbanden laat monteren.

Verder werkt alles naar behoren zoals het zou moeten, het enige is dat ik de BLue & Me navi nog niet gekoppeld krijg aan de "auto", maar aangezien ik deze bijna niet gebruik, heb ik er nog weinig energie ingestoken. Ik ben verder erg blij met de voice control, die bijna perfect werkt en dat voor een auto uit de goedkope/kleine klasse! Zelfs de huidige Polo heeft dit niet, zover ik weet. Hij maakt snel verbinding en spraakcommando's worden vaak goed opgevolgd. Al moet je soms een beetje spelen/oefenen met bepaalde namen uit je telefoonboek. En ook hoe ze erin staan, soms is het eerste de voornaam en dan de achternaam, maar bij sommige mensen is het juist andersom. Maar dat kun je het systeem niet kwalijk nemen. Wel is het “ start” volume van de telefoon vrij laag waardoor je hem al snel 2x harder moet zetten om iemand te kunnen verstaan. Gelukkig is dit niet gekoppeld aan de radio, zodat deze dan ineens heel erg hard staat als je het gesprek beëindigd hebt. En ik ben erg blij met de middenarmsteun, ik weet echt niet wat ik zonder zou moeten.

Een klein minpuntje is misschien het wat lage contrast van de menu's/letters. Dit is een beetje jaren 80 stijl waardoor zinnen of woorden niet in het display passen. Maar ja je kan niet alles hebben. En als ik een vergelijk met de Superb maak, kom je tot de conclusie dat draaiwieltjes op het stuur een stuk prettiger werkt dat 1 drukknop (op de 1 vd stuurstengels). Je scrollt zo niet snel door het menu van de boordcomputer. En ik merk dat ik steeds vaker aan de knop van de volume van de radio draai dan dat ik de toetsen op het stuurwiel gebruik.

Daarnaast denkt de boordcomputer dat je minder zuinig rijdt dan daadwerkelijk het geval is. Want volgens de boordcomputer rijd ik gemiddeld 1:21 maar als mijn bonnetjes en km stand ernaast houdt rijd ik gemiddeld 1:23. Dat vind ik zeer netjes, ondanks dat ik veel snelweg rijdt waar je maar 100 mag (120 op de cruise control en wat volgens de navi ongeveer 112km/h is.

Vlak na de aanschaf meteen en kleine buurt met APK laten doen, waarbij niks op aan te merken viel. Zelfs de Ford mensen waren onder de indruk van de kwaliteit van de Fiat. Hij rijdt en ziet er van binnen echt bijna als nieuw uit en zou niet zeggen dat ie bijna 5 jaar oud is en 180k km op de teller heeft staan waren de reacties. En dat voor een zeer bescheiden prijs van 5.500e.

Kortom erg blij met deze aankoop en waarbij ik/we nog vele fijne kilometers mee zullen mogen rijden. Bij de volgende update zal ik misschien ook nog wat ander zaken nader belichten aangezien het nu alweer een lang verhaal is geworden.

Mocht je vragen hebben, laat het me weten. Verder zal ik later nog wat foto's toevoegen!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens