Fiat Croma 2.2 16v Corporate Premium (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Croma 2.2 16v Corporate Premium |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 131.000 km |
KM-stand laatst | 132.000 km |
helaas
- 132.000 km
Na vier jaar probleemloos in een scenic van 2004 te hebben gereden besloten deze in te ruilen voor een auto die onze caravan wat makkelijker over de franse autobaan kon trekken en wel een Fiat Croma van 2008 met een 2.2 liter motor.
Na een uitgebreide proefrit te hebben gemaakt die goed beviel en alle systemen geprobeerd die erop zaten bleken te werken besloten deze auto te kopen.
HELAAS bij het ophalen bij de dealer ging het na een paar honderd meter al mis, het oliepeillampje begint spontaan te branden en wij dus rechtsomkeer maken naar de dealer waar geconstateerd werd dat het oliepeil ok was en dus de sensor zeer waarschijnlijk defect.
Wij dus met een ontevreden gevoel met onze aanwinst naar huis. Na een paar weken werd er een nieuwe sensor geplaatst en toen begon de ellende, de sensor nieuwe sensor blijkt goed te werken en om de ongeveer 1000 km begint het lampje te branden en blijkt het oliepeil te laag te zijn. Wij dus reclameren bij de dealer (ja, bij een echte autodealer gekocht omdat we de zekerheid wilden dat we veilig een auto kochten) die de auto een week heeft gehad om te kijken of wij gelijk hadden met het verbruik en zij constateerden dat het verbruik op 1074 km per liter olie lag en dus volgens Fiat 74 km boven de reparatiegrens en zij dus niet hoefden te repareren. Het enigste wat zij hebben gedaan in de BOVAG garantie periode is een blokspoeling erop los gelaten in de HOOP dat het verbruik hiermee omlaag ging, niet dus. Onze vraag aan het bedrijf was dan ook of dit verder kwaad kon en hun antwoord was ; de auto kan hier oud mee worden. Wij hadden intussen natuurlijk ook ons oor te luister gelegd bij verschillende garage's en als wij met dit verhaal aankwamen was unaniem het antwoord "dan zitten de zuigerveren zeker vast dat is een dure reparatie" .
Ons vermoeden is dan ook dat het bedrijf waar we onze auto kochten dit ook wist maar niet wilde toegeven ivm de verwachte kosten. Wij zijn met een kluitje in het riet gestuurd want afgelopen augustus ging onze motor er dus inderdaad aan met op cilinder twee geen compressie meer.
In februari nog een mail naar de Bovag gestuurd met het verhaal en die gaf het bedrijf in eerste instantie gelijk omdat het verbruik nog boven de reparatiegrens lag en als we wat wilden we de geschillencomissie maar moesten inschakelen terwijl in onze ogen de situatie toch erg duidelijk was en zij niet de hand in eigen boezem wilden steken om wat voor reden dan ook.
Onze fout in deze is dat wij te makkelijk zijn geweest en in de garantieperiode niet schriftelijk ons bezwaar hebben gemaakt maar alleen mondeling onze grieven hebben geuit. Dit is helaas niet voldoende om met een klacht bij de Bovag aan te komen en nu staan wij dus met lege handen omdat er A: niet aan een motor is te komen omdat er te weinig Croma's rondrijden en B: het bedrijf zich niet wilde branden aan een revisie ivm de onzekere uitslag of hij te reviseren is. en C: het bedrijf niet wilde toegeven dat ze fout zaten met hun conclusie over het olieverbruik en wij nu dus met een defecte auto zitten die wij noodgedwongen hebben moeten verkopen aan een schade opkoper.
Nu moeten wij dus onze spaarcenten aanspreken om een andere auto te kopen.
In de autowereld schijnt het een gezegde te zijn dat je nooit een auto moet kopen in apeldoorn nou dat is weer eens gebleken. Wij hebben ze helaas het voordeel van de twijfel gegeven en hebben dat heel duur moeten bekopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.