Daihatsu Cuore 1.0 12V DVVT Osaka (2006)

autoreview

Daihatsu Cuore 1.0 12V DVVT Osaka (2006)

Signalement

UitvoeringCuore 1.0 12V DVVT Osaka
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf13.313 km
KM-stand laatst123.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tweede autootje erbij

  • 13.919 km

Algemeen:

Na jaren van rijden met de familie in één voertuig er nu (weer) een tweede bij. Via een handelaar in Zeist kwamen wij deze Daihatsu Cuore Osaka DVVT(type: L251) 3 deurs uit 2006 tegen met slechts 13.313 op de kilometerteller. Reden temeer zeer attent te zijn, leek ons. Maar dat viel geweldig mee. De auto is volledig dealer onderhouden en de NAP bevestigde de kilometerstand. Het wagentje ziet er dan ook werkelijk als nieuw uit! De banden waren origineel en moesten onmiddellijk worden vervangen vanwege ernstige uitdroging(scheuren in het rubber).

Kilometerteller vervangen

  • 19.805 km

Via deze website bleek dat het heel eenvoudig was voor een auto type Osaka(bouwjaar 2005) daar een tellerklok(met toerenteller!) in te zetten van het type Nagano. Bedankt Werner! Gelijk maar op zoek bij 'de sloop'(Japanse onderdelen, Van Deijne)voor een exemplaar om het ook te proberen.En inderdaad binnen een kwartier zat deze erin(zie foto). Tevens besloten een digitaal klokje mee te installeren van een model uit 1999. Ook dit was zo gepiept, de aansluiting zat vastgetaped aan de grote kabelboom achter het dashboard. Totale inbouw duurt zo'n drie kwartier en is zeer eenvoudig. Enige complicatie: daar de 'sloopteller' niet het gelijke aantal kilometers weergaf, heeft de dealer deze wissel netjes aangegeven en afgestempeld in het onderhoudsboekje! Dus van de door mij gemelde kilometerstand, dient vanaf heden 6.600 kilometer (in gedachte) te worden afgetrokken.

Rijden:

U hoort zsm meer van mij als wij hem wat langer hebben en rijden!!

Vervroegde onderhoudsbeurt

  • 20.984 km

Om de vijf jaar moet de distributiesnaar van de Cuore worden vervangen. Omdat het voertuig, bij aanschaf, op uitgedroogde banden stond, dit voor de zekerheid 4 maandjes eerder laten doen. Tijdens deze werkzaamheden bleek tevens dat de uitlaat bijna onder de auto uitviel. Door de vele korte ritjes van de vorige eigenaar was deze door de zuren in de benzine ernstig aangetast. Even een tegenvallertje. Alhoewel, een nieuwe uitlaat en snaar voor iets meer dan € 500,- is lijkt mij nog niet zo gek.

Rijervaring

  • 21.000 km

Beste mensen,

Het voertuig is nu al wat langer in ons bezit en dus wordt het wel eens tijd voor een rijdersbeoordeling lijkt mij.

Je zit hoog in de Cuore en hebt daardoor een prima uitzicht op de weg. De stoelen zitten stevig, maar hadden misschien wat langer gemogen(steun onderbenen). De bedieningsorganen zitten daarbij prima binnen bereik. Schakelen gaat licht, en vlot wisselt de auto van versnelling. Door het relatief kleine vermogen is wat vaker terugschakelen aan te raden. Ondanks de 1000cc(3 cilinder)komt de Cuore desondanks zonder problemen vlot van zijn plaats. Als het (erg) vlot moet, is enigzins op toeren houden een aanrader. Dan hoor je het 3 cilindertje flink z'n best doen, zonder dat het echt hinderlijk word. Blijkt de (zelf)ingebouwde toerenteller toch ineens handig. Ondanks dat blijft het, ook bij hogere snelheden(130 km/uur), toch verbazingwekkend stil in de auto. Het verbruik zit daarbij op rond de 1:19 op de snelweg en 1:17 voor het stadswerk. Het gemis van de stuurbekrachtiging is niet hinderlijk. Sterker nog, op de snelweg geeft het voertuig daardoor absoluut geen 'vaag' gevoel, maar geeft een stabiel gevoel 'aan het stuur'. Ondanks de hoge opbouw valt zelfs de zijwindgevoeligheid mij nog best mee. Tijdens inparkeren wordt er enige spierkracht vereist. Tanken is door de korte vulslang(tot de tank zelf), bijna tot een kunst verheven. Ga je namelijk voor 'volle kracht', dan slaat om de haverklap de tank af. Rustig en beheerst tanken geeft uiteindelijk toch een volle tank. De smalle bandjes (145/70 r12)geven bij wat vlot door een bocht gaan wel het gevoel dat de auto 'er overheen schuift', door een gebrek aan breedte. Maar overall, doen ze het goed en leveren icm het gebrek aan stuurbekrachting toch een prima hanteerbare auto. Het interieur ziet er daarbij netjes verzorgd uit, maar is spartaans. Er zit werkelijk niets overbodig aan of op dit basismodel. De kofferbak is klein, maar met 2/3 personen en niet al te veel bagage prima bruikbaar(er kan net een kratje in staan). Al met al een leuk en vlot karretje, wegenbelasting vrij(nu nog) en zeer zuinig.

Olie en filter vervangen

  • 27.776 km

Geachte Lezer(es), inmiddels ruim een 6.500 km verder. Motorolie, filter, carterstop en carterring vervangen. Verder geen bijzonderheden. Hij loopt nog steeds als een zonnetje en heerlijk zuinig.

Still going strong

  • 45.000 km

Beste Mensen,

Inmiddels zijn we al (heel) wat kilometers verder. Mijn dochter heeft er één jaartje duidelijk wat meer mee gereden dan gebruikelijk. Een nieuwe baan, slecht bereikbaar, vandaar. De auto rijdt nog steeds probleemloos en zeer zuinig rond. Behalve de normale beurt en APK geen extreme kosten. Enkel klapperde voorrem(klauwen), wat is opgelost met nieuwe bouten en een 'moe' veertje van de handrem, waardoor er geen gelijkmatig remvermogen meer zat op beide achterwielen. Al met al opgelost voor enkele tientjes. Blijft een fijn en bovenal voordelig voertuigje!

Geen bijzonderheden

  • 53.000 km

Beste Mensen,
Deze maand weer de APK en een (standaard) beurt. Bijzonderheden waren er (weer) niet. Twee nieuwe zomerbandjes, overigens nog geen 4 tientjes per stuk, en gaan maar weer als de brandweer. Blijft een betrouwbaar klein, fijn en goedkoop te rijden karretje!

Still going strong!

  • 80.000 km

Geachte Lezers,
Het zal u misschien zijn opgevallen, er wordt duidelijk meer met de auto gereden. Dat betekend ook, dat de jaarlijkse beurt mogelijk wat duurder zou kunnen uitvallen. Dat klopt in dit geval ook, maar is (nog) niet opzienbarend. Voor de APK, grote beurt en Daihatsu wegenwacht Nederland, net iets meer dan 741 Euro. Dit inclusief het (extra) vervangen van alle snaren(ook de distributie), 1x fuseekogel, twee ('eigen') banden monteren en de koplampen weer netjes van mat naar netjes glanzend brengen. Maar hoe het ook zij, ze houdt zich prima!

Ongeval en einde oefening

  • 123.000 km

Beste Mensen,
Een derde partij zorgde er voor, dat de Daihatsu aan de voorzijde nog korter werd dan deze al was. De schade bleek ruim boven de dagwaarde te liggen en dus moesten we afscheid van haar nemen. Erg jammer, want nog steeds geen spatje roest en ze was bovendien uiterst betrouwbaar en gaf ook motorisch(olieverbruik) nog steeds geen kik!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.