Daihatsu Cuore 1.0 12V DVVT 100th Anniversary Edition (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cuore 1.0 12V DVVT 100th Anniversary Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 27.000 km |
KM-stand laatst | 27.000 km |
en verder
- 27.000 km
De auto op de goedkoopste WA-verzekering gezet en rijden maar. ANWB eerste jaar gehad voor de zekerheid en daarna Daihatsu-pechhulp. Inmiddels wil ik het risico zelf dragen; ik heb nu Roadguard.
De auto wil ik graag delen met de buurt in Zaanstad, ik heb de auto ook op Mywheels en Snappcar gezet.
Voordelen van mijn auto:
- Extreem goedkoop in gebruik; ik heb lage onderhoudskosten; laag benzineverbruik. Wegenbelasting is voor mij 14 euro per maand en verzekering (ja, ik ben jong!): 40 euro per maand. Benzineverbruik 1:20.
- Mijn racefiets past erin en erop. Ik heb een Thule Raceway als fietsendrager; dit mag net binnen de regels. De fiets steekt aan beide kanten iets uit. De achterkant is lekker recht. Met de passagiersstoel naar voren en de achterbank plat; kan mijn racefiets erin.
- Ik ben dakloos geweest; deze auto kan je als goede camper gebruiken.
- Je kunt er redelijk fatsoenlijk in zitten. Met mijn lengte 1,93 kan er nog iemand achter me zitten. De stoelen zijn ook op lange afstand redelijk comfortabel.
- Parkeren is een eitje. De auto is relatief smal en niet lang.
- Duidelijk instrumentarium; de snelheidsmeter is megagroot, superhandig in Nederland. De ventilatie; ruitenwisser; alles is simpel en pragmatisch uitgedacht. Bij het verhuren hoef je haast niets uit te leggen.
Nadelen van mijn auto:
- Het weggedrag is voornamelijk bij regen niet stabiel. Vaak is het snelheid matigen; de kleine bandjes redden het niet altijd bij een watertapijt. Spinnen bij optrekken bij het stoplicht.
- Vermogen op de snelweg; doortrekken duurt een eeuwigheid. Terugschakelen is een must.
- Uitstraling; gefinancierde BMW's; Audi's en Tesla's willen je het liefste van de weg drukken.
- Passieve veiligheid; er zitten twee airbags in. De auto is licht, ik heb af en toe angst om aangereden te worden.
Samenvatting van het onderhoud:
- 2016 : aankoop; grote beurt/APK en distributieriem (preventief, >6 jaar oud); winterbanden aangeschaft.
- 2017 (45000): Grote beurt
- 2018: Accuproblemen door ANWB opgelost, nieuwe accu (ouderdom in de winter); APK (zonder problemen)
- 2019 (69000): Reguliere onderhoudsbeurt; voorruit is doorgebarsten. Er komt een nieuwe tweedehands binnenkort in.
Wat wil ik nog met de auto:
Ik wil de auto naar 300000 kilometer rijden. Ik hoop dat de auto niet teveel roest. Ik ben van de auto gaan houden. Tevens speelt onbetrouwbaar overheidsbeleid in Nederland een rol. De arbeidsmarktpolitiek; de onzekerheid over de toekomst met energieakkoorden; onbetaalbare elektrische auto's en niet te vergeten snelheidscamera's maken dit de auto voor Nederland. Als ik ga emigreren probeer ik de auto erbij te houden. De fiscale regelingen zijn vaak gunstig om een andere auto van elders mee te nemen.
Meest Rationele auto ooit
- 27.000 km
Beste Lezer,
Sinds 2015 heb ik mijn eigen auto, een Daihatsu Cuore. Niet mijn droomauto, maar wel lekker pragmatisch. Ik wil over een paar jaar ook een grote auto met veel vermogen, zo was het plan. Ik ben zelf echt een bedrijfseconoom en voor mij moet alles lekker liquide en flexibel zijn. Ik was net afgestudeerd en ik was OV-kaartloos. Daarnaast hobbel je van flexibel naar flexibel arbeidscontract en loop je het risico op bijstand (auto onder 3000 euro) als het tegenzit. De schadevrije jaren heb je nog niet.
Daihatsu is rond 2012 uit Europa vertrokken, maar de auto's bleken extreem goed. Betrouwbaar en goedkoop in gebruik.
Mijn hobby is wielrennen en ik neem altijd veel spullen mee. Tevens ben ik lang dus ik wil wel nog een beetje redelijk zitten.
Ik ben gaan zoeken naar verschillende auto's:
- Fiat Punto; de exemplaren waren niet altijd in topstaat. Vaak bij een tweedehands handelaar, dat zijn plekken die ik niet altijd vertrouw. Voelt vertrouwd aan op snelweg en redelijk veilig.
- Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107; te populair, duur en te klein.
- Suzuki Alto model 2006; stoelen te klein.
Ik ben daarna op zoek gegaan naar een Daihatsu Cuore; model 2007 5 deurs. Deze waren in 2015 nog best prijzig. De exemplaren die ik zag; hadden vaak redelijk hoge kilometerstanden en hadden al geruime tijd geen zorg gehad. Deze 3-deurs-versie had ik eerst niet op mijn netvlies. Hij stond achteraf bij een Toyota-dealer in Lelystad voor een heel laag bedrag. De auto had nog enkele maanden APK, veel gebruikersschade, scheuren in de koplampen en een muf interieur. De kilometerstand was echter extreem laag en de verkoper was redelijk eerlijk. De auto proefgereden en toen gekocht voor het lage bedrag. De koplamp was gemaakt en de auto kreeg nieuwe banden, na een maand bij een dealer een beurt gegeven, distributie vervangen. De auto bleek technisch verder perfect in orde. De auto op de goedkoopste WA-verzekering gezet en rijden maar. ANWB eerste jaar gehad voor de zekerheid.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

Test: Alfa Romeo Tonale - Hard zoeken naar Alfa DNA

Kia Rio (2017-heden) - Occasion aankoopadvies

Deze versies van de Volkswagen Corrado durfde VW niet te bouwen

Waarom middenconsole van de Toyota Supra door handbak op de schop moest
