Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport (2006)

autoreview

Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport (2006)
Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport (2006)Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport (2006)Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport (2006)Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport (2006)Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport (2006)Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport (2006)Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport (2006)Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport (2006)

Signalement

UitvoeringCopen Roadster 1.3 16V DVVT Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf40.700 km
KM-stand laatst41.960 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van V8 naar 'wie had dat gedacht...?'

  • 41.960 km

Over uitersten gesproken: Als 'hobby' auto ben ik overgestapt van een 1635kg zware topklasse Coupé met 4.0 V8 naar een 825kg vedergewicht micro cabrio met slechts 1.300cc...

De 'Dikke Lex' was echt fantastisch om te ervaren, maar een 21 jaar oude V8 Coupé uit het topsegment stond qua vaste lasten en benodigd onderhoud niet bepaald in verhouding tot de gereden kilometers.

Samen met vrouwlief gekeken naar de wensen voor iets anders voor erbij:

-Wederom iets aparts
-Een cabrio voegt echt iets toe aan onze 2 dagelijkse auto's
-Coupé cabrio of hardtop voor de winter (auto staat buiten)
-Niet echt roestgevoelig, zie boven
-Lage vaste lasten qua verzekering en belasting
-Onderhoudsvriendelijk
-4-zitter is geen noodzaak

Binnen deze zoekcriteria kwam er regelmatig een Daihatsu Copen in beeld. De Copen is van oorsprong een zogenaamde ‘Kei Car’; een autoklasse die op de Japanse thuismarkt financiële en logistieke voordelen geniet op basis van maximale afmetingen, motorinhoud en pk’s. Een echte Kei Car is korter dan 3,40m, smaller dan 1,48m en heeft maximaal een 660cc 64pk motor. In deze configuratie werd de Daihatsu Copen vanaf 2004 in NL verkocht door de officiële Daihatsu Dealers. Het stuur aan de rechterkant was wel een kleine handicap destijds…

Door het aansprekende design zijn er in Europa vanaf 2004 best wat RHD 660cc Copen’s nieuw verkocht. Vanaf 2006 resulteerde dit in een echte Europese variant: Linksgestuurd en voorzien van een Europees formaat 1.300 CC motor met 87 PK en variabele kleptiming. Het gewicht en de afmetingen bleven even bescheiden als voorheen.

Deze versie heb ik gevonden in de naar mijn smaak ietwat te nette kleur ‘Steel Grey metallic’ gelukkig gecombineerd met lekker uitbundig knalrood lederen interieur. Gekocht bij een heel vriendelijk en nuchter autobedrijf in Steenwijk. Bouwjaar 2006, kilometerstand ruim 40.000.

Bijzonder aan het model vind ik zelf de verhoudingen: Heel knap om te zien dat het design als geheel klopt, zowel met dak open als dicht. Dit zie je aan details als de buitenspiegels, velgen enz. Vaak zijn compacte coupé cabrio’s nogal gekunsteld qua design en hebben deze een heel ver doorlopende schuine voorruit die het cabrio gevoel wegneemt i.c.m. een veel te lange en hoge kont. De Copen is een echte slanke roadster met rechtopstaande voorruit en volop de wind in de haren.

Wat ik erover kan zeggen na 2,5 maand en 1.200km:

-Stuurt echt als een kart, ik had een truttig autootje verwacht, maar niets is minder waar
-Nauwelijks onderstuur
-Stug en heel weinig veercomfort
-Wegligging nog speelser met kap open: zwaartepunt naar beneden en naar achter
-Niet stil, ca 4.000 toeren bij 140 km/u
-Alle auto’s om je heen zijn enorm
-Loopt gemakkelijk ruim 180 op de teller
-Motor hangt vanaf 2.000 rpm lekker aan het gas, mede door het lage gewicht
-Lekker doortrekken loont door variabele kleptiming, rode gebied vanaf 7.000rpm
-Heel rustig in de besturing, ook op hoge snelheden erg stabiel
-Ruime stoelen met lange zitting en prima ondersteuning
-Prima zitpositie
-Hoofdruimte net aan voor mij met 1.82,
-Afwerking heel goed, mooi lakwerk, strakke naden
-Dashboard eenvoudig en strak met mooie klokken
-100% waterdicht
-Dun, lichtgewicht staal is gevoelig voor parkeerdeukjes
-Met kap open net ruimte voor een tandenborstel en onderbroek
-Heel veel bekijks en positieve reacties ondeweg
-Wel altijd met lichten aan rijden om niet over het hoofd gezien te worden

Samenvattend een geweldig karretje voor erbij. Elke kilometer tovert een glimlach op mijn gezicht.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens