Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Daihatsu
  • Copen

Daihatsu Copen Type 1 (2004) #2

autoreview

8
Daihatsu Copen Type 1 (2004) #2
Art Key
  • Art Key7
  • Gebruikersreview
2 juni 2009 om 10:41
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringCopen Type 1
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst60.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volwassen speelgoed

  • 60.000 km
  • 2 juni 2009

Intro
Dit is onze reserve auto, mijn partner reed hiervoor een Holden (Opel) Astra uit 1998 en was ruim aan vervanging toe. De Astra reed prima, maar het zag er gewoon niet uit naast mijn Saab 9-3 Aero. Omdat mijn partner bloemiste is waren we eigenlijk op zoek naar een praktische auto, zoals de Subaru Forester of een andere SUV en wilden we alleen maar weten hoe zo'n klein autootjes nou eigenlijk rijdt. Na 15 minuten was mijn partner helemaal verkocht en ik was aangenaam verrast, dat we hem gelijk gekocht hebben.

Exterieur
De Copen geeft een vreemde vorm van indruk op je, dat ie klein is weet iedereen nu wel, maar dat compacte en simplistische zorgt er wel voor dat alle lijnen en verhoudingen kloppen. Dit geldt zowel dicht als open, maar met name als de auto open is, ziet ie er cool uit. Vergeleken met bijvoorbeeld de MG-F zit je dieper en echt IN de auto in plaats van erop. Wel jammer vind ik dat onze auto niet de spoiler op de achterklep heeft.

Interieur
Eenmaal in de auto, zie je dat Daihatsu gepoogd heeft om een traditionele speelsheid te creeren, met ronde 'roadster' vents, een aluminium pook en een sportief teller cluster. Wel merk je direct dat dit een Toyota product is, met knoppen die ik al in een Corolla uit 1990 zag, alhoewel Toyota natuurlijk wel voor onverwoestbaar staat en je komt de zelfde knopen ook weer tegen in een Lexus.

De stoelen zitten goed en je kunt het er een prima een uurtje of twee op uithouden. Alles zit op de juiste plek en de beperkte ruimte is goed bruikbaar. De Copen is de enige auto waarvan ik de deur kan vergrendelen met beide handen op het stuur.

Deze auto koop je niet voor het praktische, maar met het dak dicht is de auto prima bruikbaar en met wat je terugkrijgt met het dak open doet praktijk er niet toe.

Onze Copen heeft, electrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, airconditioning, achterruit verwarming en cruise control.

Rijervaring
Met ruim 660cc kun je niet echt veel verwachten qua snelheid, om snel weg te komen vanuit stilstand, moet je goed doseren tussen gas en koppeling, anders kom je in een gat onder de 1500 toeren.

Tussen de 2500 en 4500 toeren heb je wel redelijk wat trekkracht en hoor je de turbo z'n werk doen. Schakelen is dus niet echt nodig.

Het kleefgehalte van is goed, maar een bocht in knallen is geen goed idee, je hebt gauw last van zowel overstuur als onderstuur, iets wat heel raar overkomt. Zodra je dit echter onder knie krijgt, kun de auto lekker rondsmijten.

Op de snelweg kun je het een paar honderd kilometer uithouden en inhalen is niet eens al te angstaanjagend, want tot zo'n 150 gaat het allemaal prima en de turbo helpt daarbij.

De Copen heeft ABS, EBD en rem assistentie, wat een veiliggevoel geeft.

Conclusie
Dit is een toekomstige klassieker en door de Toyota kwaliteit zal de auto nog wel 20 jaar meegaan. Bovenal, als je een auto zoekt voor een hoop lol op die mooie zonnige dagen, dan is de Copen de juiste keus. Qua kosten is het tevens prima, onze laatste onderhoudsbeurt (65000km) was 60 EUR en het verbruik is 1 op 15 tot 20. Houd wel rekening met de onpraktische kant en de rammels in het dichte dak.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Daihatsu Copen? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Daihatsu Copen
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daihatsu Copen specificaties
  • Daihatsu Copen occasions
  • Daihatsu Copen video's
Advies en informatie
  • Daihatsu Copen tests
  • Daihatsu Copen gebruikersreviews
  • Daihatsu Copen index
PREMIUM
Een licht-gekruide B-segmenter

Een licht-gekruide B-segmenter

Van dit trio licht-sportieve compacts verwacht je dat ze uit respectievelijk de VS (Chevrolet)...

Lees meer
 

Daihatsu Copen reviews

  • Gebruikersreview
    Daihatsu Copen Type 1 (2004) #2

    Daihatsu Copen Type 1 (2004) #2

    8
    • 2 juni 2009
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT (2006)

    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT (2006)

    6
    • 2 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport (2006)

    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport...

    2
    • 22 november 2017
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Classic (2008)

    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Classic...

    20
    • 18 januari 2010
meer reviews
Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

59

Jeroen Dubbeld in de mail: of we interesse hebben in een keuring van een Daihatsu Cuore met...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    17
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT (2006)

    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT (2006)

    6
    • 2 juni 2021
  • Daihatsu Copen 0.7 turbo - Op de Rollenbank

    Daihatsu Copen 0.7 turbo - Op de Rollenbank

    • 20 februari 2020
  • Nieuws
    Daihatsu Copen GR Sport Concept in Tokio

    Daihatsu Copen GR Sport Concept in Tokio

    11
    • 11 januari 2019
  • Nieuws
    Daihatsu Copen Coupé gaat in productie

    Daihatsu Copen Coupé gaat in productie

    27
    • 19 december 2018
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport (2006)

    Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport...

    2
    • 22 november 2017
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Materia 1.3 Rythm (2008)

    Daihatsu Materia 1.3 Rythm (2008)

    1
    • 14 augustus 2022
  • Nieuws
    Gezellige Daihatsu Move Canbus is niet aan te slepen

    Gezellige Daihatsu Move Canbus is niet...

    52
    • 8 augustus 2022
  • Nieuws
    Daihatsu Move Canbus: volledig nieuw, vrijwel identiek

    Daihatsu Move Canbus: volledig nieuw, vrijwel...

    26
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    17
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    28
    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2007)

    Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2007)

    6
    • 6 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden