Daihatsu Charmant 1300 LD Luxe (1988)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Charmant 1300 LD Luxe |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 94.200 km |
KM-stand laatst | 119.038 km |
Toch weer een Charmant
- 94.950 km
Nadat ik een jaar geleden mijn vorige '85er Charmant heb verkocht wegens geen tijd en overbodig begon het toch weer te kriebelen. Alsof het zo moest zijn kreeg in maart een mailtje van de vorige eigenaar van deze Charmant, of ik nog interesse had in zijn auto. Een week later heb ik de auto gekocht.
Eerste indruk is een hele nette auto. Auto is nieuw gekocht door een man uit 1926, diens zoon erfde de auto in 2004. Nu dus in mijn bezit als 3e eigenaar. Onderhoudshistorie is bekend vanaf 1992, daarvoor niet afgestempeld gek genoeg maar ook niet digitaal beschikbaar bij de dealer.
De km-stand in 2004 luidde 45.000 km, de zoon reed er vervolgens nog bijna 50.000 km bij waardoor de teller nu op 95.000 staat. Hieronder een overzicht van de kilometerstanden, je ziet precies wanneer er vanaf 2004 door de zoon meer mee werd gereden:
22-01-1992: 36.330
07-01-1993: 37.000
01-02-1994: 39.520
18-01-1995: 40.112
10-01-1996: 40.979
16-01-1997: 42.076
24-02-1997: 42.161
07-03-1997: 42.305
10-02-1998: 42.788
04-03-1999: 43.220
21-02-2000: 43.943
11-05-2000: 44.023
20-02-2001: 44.307
26-02-2002: 44.738
25-02-2003: 45.368
07-10-2003: 45.502
13-07-2004: 47.625
07-07-2005: 52.541
14-07-2006: 61.810
25-07-2007: 65.956
25-07-2008: 68.454
24-07-2009: 70.121
05-08-2010: 87.384
Vorige week heb ik er een nieuwe V-snaar laten monteren omdat hij niet meer oplaadde. De auto heeft een lichte achterschade, dit wil ik deze zomer laten maken.
De auto is een Altair uitvoering. Dit was een luxe uitvoering maar dan met 1300 motor. De mijne is in april 1987 gemaakt, een van de laatsten want de productie van de Charmant werd gestaakt in juli 1987. Alleen modeljaar 1987 kreeg de heerlijke weelderige veloursbekleding en houten sierstrips op de portieren. Tevens had de Altair two-tone lak en spaakwieldoppen met Charmant inscriptie.
Groot onderhoud
- 96.715 km
Zojuist de Charmant opgehaald bij Wimoca in Rotterdam, de Daihatsu dealer die de auto nieuw heeft verkocht in 1987. Daar heeft ze 2 weken gelogeerd i.v.m. groot onderhoud en APK. O.a. vervangen: remleidingen, remcilinders, handremkabels, transmissieolie, grote beurt, 2 nieuwe Bridgestone banden, etc.,etc.
Het duurde vooral zo lang omdat sommige onderdelen erg lastig te vinden waren, en dat duurde dan weer enkele dagen.
De Charmant rijdt weer als een nieuwe, koppeling lekker licht afgesteld en de versnellingsbak schakelt weer heerlijk klik-klak.
Lekkage
- 108.007 km
Helaas wordt de Charmant al een paar maanden geplaagd door waterlekkage. Ik heb de paravanplaat verwijderd, en onder de A-stijlen blijken aan beide kanten een roestgat te zitten. Handig dat het metaal onder de paravan amper beschermd is tegen roest.. Dit binnenkort maar gaan lassen, hopelijk is de lekkage hiermee verholpen.
Verder rijdt de Charmant als een speer. Inmiddels ook de bougiekabels en de accu vervangen na startproblemen. Gemiddeld verbruik is overigen rond de 1:14, soms 1:15. Vind ik netjes voor zo'n oude auto.
Wederom problemen met handremkabels en starten
- 111.400 km
De Charmant start steeds vaker slecht. Ik heb zelf de bougiekabels en bougies vervangen, deze waren stokoud. Starten gaat nu iets beter. Ook wederom APK afgekeurd vanwege onvoldoende handremwerking. In 2011 zijn de verkeerde handremkabels gemonteerd blijkt, daarom onder coulance van de Daihatsu dealer de juiste (uit Japan overgekomen!) kabels gemonteerd.
Startproblemen eindelijk verholpen
- 113.999 km
Het starten ging weer een tijdje erg slecht. Door een oudere monteur een keer naar laten kijken: ontsteking stond niet op tijd, contactpuntjes zijn vervangen evenals benzinefilter en luchtfilter. Sindsdien start de Charmant niet alleen perfect, de motor loopt ook heerlijk soepel!
Groot onderhoud (wederom) 09-07-2013
- 118.101 km
Bij APK in juli 2013 was het weer tijd voor diverse werkzaamheden aan de remmen. Remtrommels gangbaar gemaakt, remmen gesteld, handrem opnieuw afgesteld. Ook deden de achterlichten en 3e remlicht het niet goed meer, dus nieuwe massadraden geplaatst. Tegelijk de bodem en remleidingen maar laten tectyleren.
Sinds wij begin 2013 een Hyundai i40 hebben gekocht doet de Charmant geen dienst meer als boodschappenauto. Samen met mijn tweede Charmant (zie andere Review) die ik er in augustus 2013 bij heb gekocht staat de auto sinds oktober in de stalling. De auto's komen er alleen maar uit voor evenementen of rondritten.
APK goedgekeurd 25-07-2014
- 118.400 km
Aangezien mijn beide Charmants als hobbyauto's worden gebruikt en in een stalling staan, komen ze niet zo veel op de weg.
In 1 jaar tijd van APK naar APK slecht 390 km gereden. Dat was weer een dure in de wegenbelasting... Deze Charmant valt ook niet in de kwarttariefregeling omdat hij van ná 1987 is (een paar dagen).
Verder soepel APK goedgekeurd, alleen de koplampen moesten worden afgesteld.
Wederom APK goedgekeurd (22-07-2015)
- 119.038 km
Weer een jaartje verder, slechts 638 km gereden in een jaar... Wederom zo goedgekeurd zonder opmerkingen. De V-snaar piepte dus die meteen even vervangen.
In augustus weer de stalling ingegaan, wegens omstandigheden niet meer de weg opgegaan. Nu geschorst tot voorjaar 2016, dan mag hij weer mee naar een evenement van Elk Merk Waardig of een meeting.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.