Citroën ZX 1.4i SX (1997)

autoreview

Citroën ZX 1.4i SX (1997)

Signalement

UitvoeringZX 1.4i SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf34.700 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb deze auto sinds maart 2005; hij was toen precies 8 jaar oud en nog geen 35.000 km op de teller. Ik heb hem van oudere mensen gekocht via een behulpzame Citroen-dealer. De vorige eigenaar heeft hem altijd goed verzorgd; altijd z’n jaarlijkse beurtje gehad. Zo is de distributieriem in 2002 vervangen bij slechts 26.000 km. De auto is afgeleverd met een beurt, nieuwe voorbanden en nieuwe remblokken. Overigens wel zonder garantie, wat gezien de prijs (2800 euro) een aanvaardbaar risico was.

Het interieur verkeerde nog in nieuwstaat, maar aan de buitenkant was ie een beetje groenig uitgeslagen. Hij had dan ook 8 jaar buiten (meestal) stil gestaan onder bomen. Na een uitgebreide poetsbeurt (ook een hoop hars verwijderd) glimt het donkerrood weer prachtig.

Ten opzichte van de AX ben ik er qua luxe erg op vooruit gegaan; stuurbekrachtiging, airbag, in hoogte verstelbare stoel en stuur, elektrische ramen voor, elektrische buitenspiegel, centrale vergrendeling met afstandbediening, startblokkering, trekhaak, meegespoten bumpers, flankbescherming, handgrepen en buitenspiegels. Zelf heb ik hier nog een origineel derde remlicht, originele mistlampen voor en nieuwe C2-wieldoppen aan toegevoegd.

Wat rijden betreft bevalt ie ook uitstekend; een prima wegligging, comfortabel zitten en rijden en alles voelt (uiteraard) veel duurzamer aan dan bij de AX. De AX accellereerde wel sneller en was zuiniger, maar de ZX is vlot en zuinig genoeg voor mij (1 op 14 a 15). Hij is ook lekker stil, behalve rond de 120; dan dreunt de motor nogal, terwijl je hier bij 110 of 130 geen last van hebt. Na 12.000 km te hebben gereden in een half jaar zijn de prestaties omhoog gegaan (was een beetje lui) en het verbruik juist omlaag. Bij rijden over slecht wegdak veert de ZX erg comfortabel, maar laat wel wat (plastic-)kraakjes van interieurdelen horen.

Qua Citroen-eigenzinnigheid houdt het met de ZX bij de enkele ruitenwisser voor en de zwabberende benzinemeter wel op. Het is tot op heden wel een comfortabele en betrouwbare auto gebleken met lage onderhoudskosten. Gelukkige conclusie voor is dus dat deze auto zwaar ondergewaardeerd is.

PROBLEMEN

Update 6 oktober 2005: Tot op heden enkel probleem gehad.

Update 4 december 2005: op 2 november 2005 een kleine beurt na ruim 15.000 km; geen problemen, alleen normaal onderhoud.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.