AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • ZX
3

autoreview

Citroen ZX 1.4i SX (1996)

PBO
  • PBO3
  • Review
21 december 2020 om 15:36
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringZX 1.4i SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf201.800 km
KM-stand laatst205.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ZX 1,4i Avoriaz

  • 205.100 km
  • 21 december 2020

Vooraf
De auto in kwestie is een ZX in de speciale uitvoering “Avoriaz”, maar die kent de Autoweek-database niet.

Keuzeproces
Hoewel ik me had voorgenomen het aantal auto’s beperkt te houden tot 3, staat inmiddels nummer 4, een ZX 1.4 Avoriaz uit 1996, onder de carport. Mijn ouders kochten deze ZX in 2001 ter vervanging van hun AX. Jaar in jaar uit deed de ZX trouw dienst zonder echt grote onkosten en naar tevredenheid. De grootste onkosten in al die jaren waren een nieuwe koppeling en een nieuwe koppakking (wat voor deze 1.4 TU-motortjes, zodra ze wat op leeftijd komen, vrij gebruikelijk is), verder bijna alleen normaal onderhoud/slijtage-onderdelen. Afgelopen februari besloot mijn vader dat het, gezien zijn leeftijd, tijd was voor een auto met hogere zit, voor een makkelijkere in- en uitstap. Een C3 uit 2010 nam voortaan de plaats in van de ZX. Doorgaans verdwijnen dergelijke auto’s op deze leeftijd veelal naar de sloop. Niet in dit geval, want de ZX was te goed om weg te gooien: geen roest, wel wat gebruikerssporen maar nog redelijk netjes voor een 24-jarige auto, regulier onderhouden en inmiddels knap zeldzaam. Dus de auto begin februari 2020 overgenomen. De auto wordt voornamelijk voor korte(re) ritjes ingezet op binnendoorweggetjes, het provinciale wegennet en in de binnenstad. Daar komt de auto het best tot z’n recht en spaart de “grote” C5 diesel voor korte ritten en parkeren in stedelijk gebied.

Onderhoud
Ten tijde van de overname zat er nog een goede maand APK op. Ook was de distributie bijna aan vervanging toe en kon de auto een beurtje gebruiken. Om te kijken of het deze investering nog waard was eerst de APK laten doen. Met succes: Geen op- en aanmerkingen. Dus gelijk daarop voorzien van een plas verse olie, nieuwe filtertjes en een DB-set. Een paar jaar geleden is na een kleine aanrijding een achterbumper gemonteerd van een basis-uitvoering. Deze Avoriaz-uitvoering heeft alleen dezelfde bumper als een Furio-uitvoering, maar die was zo snel niet meer verkrijgbaar. Op de sloop vond ik uiteindelijk de goede bumper, dus die heb ik in de kleur laten spuiten, waarmee de auto inmiddels weer origineel toont.

Uiterlijk
Hoewel een ZX er, zeker voor een Citroën, niet echt bijzonder uitziet, zorgen de 3-deurs-uitvoering, de in kleur meegespoten Furio-bumpers en mistlampen vóór voor een sportiever voorkomen. De enkele ruitenwisser is nog wel een typisch Citroën-dingetje van de jaren ’70-90.

Interieur
Ook het interieur is weinig bijzonders. Recht toe-recht aan zonder frutsels. Alles zit op de plaats waar een doorsnee bestuurder het verwacht.

Comfort
Hoe rijdt dat dan, zo’n ZX. Toch wel als een Citroën. Nee, het is geen hydropneumaat, maar drempels en hobbels worden toch een stuk soepeler genomen dan met een doorsnee-auto. Stoelen zijn OK, maar na anderhalf uur wordt het allemaal wat minder comfortabel en krijg ik vooral last van m’n rechter been, vanwege de vrij korte zitting en het gebrek aan een cruise-control.

Motor
In het vooronder huist de oerdegelijke 1.4 benzine met 75 pk. Altijd starten-lopen, ook in het verleden: In 19 jaar 1x dienst geweigerd door een kapotte accu. Geen motor waar je wereldprestaties van kunt verwachten maar voor waar ik de auto voor gebruik in orde. Met 80 km/h snort het motortje tevreden voor zich uit, boven de 100 wordt het naar huidige maatstaven al gauw lawaaiig en op een lange rit dus vermoeiend. Gevoegd bij het hierboven al genoemde zitcomfort zal het niet verbazen dat ik maar weinig lange afstanden met de auto doe. Punt van kritiek is ook het olieverbruik in dit specifieke geval. De auto is in het verleden een aantal jaren ingezet als echt werkpaard en voor korte ritten. Nadien is het olieverbruik behoorlijk gestegen. Momenteel zit ik op 1 liter op ca. 2.200 km. Maar omdat het niet m’n dagelijkse auto is en ik er jaarlijks max. 4-5000 km mee rijd is het te overzien. Ik heb op aanraden van een maat van me wel een blikje Oil Treatment van Justice Brothers bij de olie gekieperd. Hoewel ik niet zo van de wondermiddeltjes ben, kan het ook geen kwaad lijkt me. Tijd zal leren of we het olieverbruik er wat mee kunnen terugdringen. Zo ja? Mooi meegenomen. Zo niet: jammer dan. Brandstofverbruik ligt op ca. 1 op 14. Wel tank ik de duurdere 98-benzine omdat de auto ongeschikt is voor de moderne E10.

Conclusie
Een auto waarvan de onderhoudsgeschiedenis bekend is, die er nog redelijk netjes uitziet en waarvan er nog maar weinig rondrijden. Comfortabel voor een auto met standaard vering en kost weinig in onderhoud, brandstof, belasting en verzekering. Als er geen rare dingen gebeuren een blijvertje wat mij betreft.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroen ZX
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën ZX specificaties
  • Citroën ZX occasions
  • Citroën ZX video's
Advies en informatie
  • Citroën ZX tests
  • Citroën ZX gebruikersreviews
  • Citroën ZX index
Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Een Citroën C5 met V6 én een lpg-installatie zie je niet vaak. Peter van der Schouw rijdt er...

Lees meer
 

Citroen ZX reviews

  • Review
    Citroen ZX 1.4i SX (1996)

    Citroen ZX 1.4i SX (1996)

    3
    • 21 december 2020
  • Review
    Citroën ZX 1.6i SX (1996)

    Citroën ZX 1.6i SX (1996)

    1
    • 23 mei 2014
  • Review
    Citroën ZX 1.6i SX (1996)

    Citroën ZX 1.6i SX (1996)

    • 24 mei 2005
  • Review
    Citroën ZX 1.4i SX (1996)

    Citroën ZX 1.4i SX (1996)

    • 12 februari 2004
  • Review
    Citroën ZX Furio 1.8 (1992)

    Citroën ZX Furio 1.8 (1992)

    • 8 juli 2014
  • Review
    Citroën ZX Break Avantage 1.8i (1995)

    Citroën ZX Break Avantage 1.8i (1995)

    1
    • 1 juli 2013
  • Review
    Citroën ZX Aura 1.8i (1995)

    Citroën ZX Aura 1.8i (1995)

    • 9 juni 2011
meer reviews
Klokje Rond - Citroën ZX

Klokje Rond - Citroën ZX

53

Deze Citroën ZX uit 1997 met ruim vier ton op de teller is wit, lelijk en degelijk. 'Een...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Citroën ZX 16V (1992) - Ford Escort RS 2000 (1992) - Dubbeltest

    Citroën ZX 16V (1992) - Ford Escort RS...

    • 20 november 2019
  • Autonieuws
    Doorzaag-zaterdag: Citroën ZX Rallye Raid

    Doorzaag-zaterdag: Citroën ZX Rallye Raid

    16
    • 15 oktober 2016
  • Review
    Citroën ZX Furio 1.8 (1992)

    Citroën ZX Furio 1.8 (1992)

    • 8 juli 2014
  • Review
    Citroën ZX 1.6i SX (1996)

    Citroën ZX 1.6i SX (1996)

    1
    • 23 mei 2014
  • Review
    Citroën ZX Break Avantage 1.8i (1995)

    Citroën ZX Break Avantage 1.8i (1995)

    1
    • 1 juli 2013
  • Klokje Rond - Citroën ZX

    Klokje Rond - Citroën ZX

    53
    • 16 april 2012
  • Review
    Citroën ZX Aura 1.8i (1995)

    Citroën ZX Aura 1.8i (1995)

    • 9 juni 2011
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Betrapt: nieuwe Citroën C5

    Betrapt: nieuwe Citroën C5

    39
    • 19 januari 2021
  • Review
    Citroen C1 VTi 68 Style Edition (2015)

    Citroen C1 VTi 68 Style Edition (2015)

    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling PSA

    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling...

    7
    • 14 januari 2021
  • Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

    Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985...

    • 13 januari 2021
  • Autonieuws
    Citroën breidt prijslijst nieuwe C4 uit

    Citroën breidt prijslijst nieuwe C4 uit

    23
    • 13 januari 2021
  • Review
    Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

    Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

    4
    • 10 januari 2021
  • PREMIUM
    Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

    Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

    • 5 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep