Citroen ZX 1.4i SX (1996)

autoreview

Citroen ZX 1.4i SX (1996)

Signalement

UitvoeringZX 1.4i SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf201.800 km
KM-stand laatst216.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ZX 1,4i Avoriaz

  • 205.100 km

Vooraf
De auto in kwestie is een ZX in de speciale uitvoering “Avoriaz”, maar die kent de Autoweek-database niet.

Keuzeproces
Hoewel ik me had voorgenomen het aantal auto’s beperkt te houden tot 3, staat inmiddels nummer 4, een ZX 1.4 Avoriaz uit 1996, onder de carport. Mijn ouders kochten deze ZX in 2001 ter vervanging van hun AX. Jaar in jaar uit deed de ZX trouw dienst zonder echt grote onkosten en naar tevredenheid. De grootste onkosten in al die jaren waren een nieuwe koppeling en een nieuwe koppakking (wat voor deze 1.4 TU-motortjes, zodra ze wat op leeftijd komen, vrij gebruikelijk is), verder bijna alleen normaal onderhoud/slijtage-onderdelen. Afgelopen februari besloot mijn vader dat het, gezien zijn leeftijd, tijd was voor een auto met hogere zit, voor een makkelijkere in- en uitstap. Een C3 uit 2010 nam voortaan de plaats in van de ZX. Doorgaans verdwijnen dergelijke auto’s op deze leeftijd veelal naar de sloop. Niet in dit geval, want de ZX was te goed om weg te gooien: geen roest, wel wat gebruikerssporen maar nog redelijk netjes voor een 24-jarige auto, regulier onderhouden en inmiddels knap zeldzaam. Dus de auto begin februari 2020 overgenomen. De auto wordt voornamelijk voor korte(re) ritjes ingezet op binnendoorweggetjes, het provinciale wegennet en in de binnenstad. Daar komt de auto het best tot z’n recht en spaart de “grote” C5 diesel voor korte ritten en parkeren in stedelijk gebied.

Onderhoud
Ten tijde van de overname zat er nog een goede maand APK op. Ook was de distributie bijna aan vervanging toe en kon de auto een beurtje gebruiken. Om te kijken of het deze investering nog waard was eerst de APK laten doen. Met succes: Geen op- en aanmerkingen. Dus gelijk daarop voorzien van een plas verse olie, nieuwe filtertjes en een DB-set. Een paar jaar geleden is na een kleine aanrijding een achterbumper gemonteerd van een basis-uitvoering. Deze Avoriaz-uitvoering heeft alleen dezelfde bumper als een Furio-uitvoering, maar die was zo snel niet meer verkrijgbaar. Op de sloop vond ik uiteindelijk de goede bumper, dus die heb ik in de kleur laten spuiten, waarmee de auto inmiddels weer origineel toont.

Uiterlijk
Hoewel een ZX er, zeker voor een Citroën, niet echt bijzonder uitziet, zorgen de 3-deurs-uitvoering, de in kleur meegespoten Furio-bumpers en mistlampen vóór voor een sportiever voorkomen. De enkele ruitenwisser is nog wel een typisch Citroën-dingetje van de jaren ’70-90.

Interieur
Ook het interieur is weinig bijzonders. Recht toe-recht aan zonder frutsels. Alles zit op de plaats waar een doorsnee bestuurder het verwacht.

Comfort
Hoe rijdt dat dan, zo’n ZX. Toch wel als een Citroën. Nee, het is geen hydropneumaat, maar drempels en hobbels worden toch een stuk soepeler genomen dan met een doorsnee-auto. Stoelen zijn OK, maar na anderhalf uur wordt het allemaal wat minder comfortabel en krijg ik vooral last van m’n rechter been, vanwege de vrij korte zitting en het gebrek aan een cruise-control.

Motor
In het vooronder huist de oerdegelijke 1.4 benzine met 75 pk. Altijd starten-lopen, ook in het verleden: In 19 jaar 1x dienst geweigerd door een kapotte accu. Geen motor waar je wereldprestaties van kunt verwachten maar voor waar ik de auto voor gebruik in orde. Met 80 km/h snort het motortje tevreden voor zich uit, boven de 100 wordt het naar huidige maatstaven al gauw lawaaiig en op een lange rit dus vermoeiend. Gevoegd bij het hierboven al genoemde zitcomfort zal het niet verbazen dat ik maar weinig lange afstanden met de auto doe. Punt van kritiek is ook het olieverbruik in dit specifieke geval. De auto is in het verleden een aantal jaren ingezet als echt werkpaard en voor korte ritten. Nadien is het olieverbruik behoorlijk gestegen. Momenteel zit ik op 1 liter op ca. 2.200 km. Maar omdat het niet m’n dagelijkse auto is en ik er jaarlijks max. 4-5000 km mee rijd is het te overzien. Ik heb op aanraden van een maat van me wel een blikje Oil Treatment van Justice Brothers bij de olie gekieperd. Hoewel ik niet zo van de wondermiddeltjes ben, kan het ook geen kwaad lijkt me. Tijd zal leren of we het olieverbruik er wat mee kunnen terugdringen. Zo ja? Mooi meegenomen. Zo niet: jammer dan. Brandstofverbruik ligt op ca. 1 op 14. Wel tank ik de duurdere 98-benzine omdat de auto ongeschikt is voor de moderne E10.

Conclusie
Een auto waarvan de onderhoudsgeschiedenis bekend is, die er nog redelijk netjes uitziet en waarvan er nog maar weinig rondrijden. Comfortabel voor een auto met standaard vering en kost weinig in onderhoud, brandstof, belasting en verzekering. Als er geen rare dingen gebeuren een blijvertje wat mij betreft.

Update

  • 211.000 km

De ZX bevalt nog prima als 2e auto. Er wordt niet vreselijk veel mee gereden maar dat was ook nooit de intentie. In principe wordt er in de winter vrij weinig mee gereden, de meeste kilometers komen er in de periode april t/m november op.

Ik ben het laatste jaar, naast 98 octaan benzine, ook met enige regelmaat 101 octaan gaan tanken. Dat is bij een tankstation hier redelijk in de buurt te koop, wel tegen een meerprijs uiteraard, maar de ZX rijdt er ook een stukje zuiniger op: 1 op 16 gemiddeld.

De auto gaat elke 2 jaar voor onderhoud en (natuurlijk) jaarlijks voor de APK. Het volgende is er gebeurd de afgelopen periode:
2021: radiateur+thermostaat vervangen omdat de KVS-temperatuur naar mijn smaak wat te hoog opliep. Verder is een klein roestgaatje in de dorpel gelast en de achterdemper vervangen.
2022: katalysator gelast, accu en band rechtsachter vervangen.
2023: band linksachter vervangen

We tokkelen dus rustig verder met dit antiekje.

Update

  • 214.500 km

Bar weinig te melden. De ZX rijdt probleemloos z'n kilometers. Afgelopen maart APK en grote beurt laten uitvoeren met geen verdere bijzonderheden.

Update

  • 216.000 km

Zoals aan het begin van de review vermeld is de auto al sinds 2001 in familiebezit. Nadat onze moeder in 2016 overleed heeft vader tot ruim 5 jaar terug nog met de auto gereden. Helaas is hij vorige maand ook overleden. Als laatste auto van m’n ouders is het dus een auto met een verhaal. Reden temeer deze ZX zo lang mogelijk in de huidige, goede staat te houden. Tot nu toe kost dat weinig moeite (en geld): de auto kwam vorige maand weer fluitend, zonder op- of aanmerkingen door de jaarlijkse keuring. Ook de rest van het jaar heeft de auto zich probleemloos gedragen. Wordt nog steeds als 2e auto gebruikt en voldoet in die rol nog prima.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.