AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • ZX

Alleen snel?

Citroen ZX 16V (1996)

  • Autotest
26 september 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Citroën ZX 16V is een snelle jongen van Franse makelij. De vraag is echter: hoe sportief is deze Fransoos. AutoWeek ging een weekje op pad om zijn kwaliteiten te beoordelen. Lees verder...

Een van de snelle jongens in het drukke kleine-middenklasse-segment is de Citroën ZX 16V. Hij komt met een gebruikelijk recept aan zijn vermogen om leuke prestaties neer te zetten. Een 1998 cc krachtbron met twee bovenliggende nokkenassen en zestien kleppen helpt hem aan 123 kW/167 pk. Zeker niet mis, en meer dan voldoende om vlot uit de startblokken te komen. Er is ook lekker veel koppel voorhanden - 196 Nm - en dat voel je. De ZX trekt er bij het accelereren al meteen stevig aan. Bij de sprint van 0-100 km/h liet hij een tijd van 9,0 seconden noteren. Bij de tussenacceleratie (80-120) accelereerde de ZX in 8,1 seconden in vier en in 11,8 tellen in vijf. Het verbruik was toch wel aan de hoge kant: 1:8,6. Onze snelle test-excercities kosten meestal wel wat extra brandstof, maar dit is toch wel stevig.
Citro‰n heeft de ZX volgens het vertrouwde GTI-concept opgezet. Het vermogen tot het leveren van leuke prestaties gaat gepaard met een stevige vering en een heel directe besturing. Stuurbekrachtiging is er wel degelijk, maar hij blijft heel erg op de achtergrond. Een beetje spierkracht wordt er van de chauffeur wel verlangd. Als beloning daarvoor lijken de bevelen die hij via het stuurwiel geeft rechtstreeks naar de voorwielen te gaan. Voeg daarbij het prima contact met de weg en het resultaat is een wagen die je heel exact onder controle hebt. Hij geeft je het gevoel dat hij maar wat graag snel door een bocht wil. En dat kan hij ook - geholpen door de meesturende achteras gaat-ie als op rails. Bespeel de ZX echter met beleid. Wie de auto bruut behandelt, krijgt dat terug in de vorm van een uitbrekende achterkant.
Comfort staat bij Citroën hoog in het vaandel, maar in het geval van de ZX 16V heeft de sportiviteit de voorrang, met als gevolg dat hobbels en kuilen in het plaveisel voor de inzittenden duidelijk voelbaar zijn. Duidelijk hoorbaar is wat gekraak, afkomstig van de achterbank. Gekraak van de versnellingsbak zul je beslist niet horen. Dat wil niet zeggen dat hij supersoepel schakelt. Maar een bak die je laat voelen wat je doet is bij Europese auto's heel gewoon.
Als je achter het stuur van een ZX 16V plaatsneemt, weet je meteen met wat voor soort auto je te doen hebt. Fors uitgevoerde sportstoelen nemen bestuurder en bijrijder in hun greep, en het ouderwets aandoende instrumentenpaneel heeft wat extra's te bieden in de vorm van een gecombineerde oliepeil/oliedrukmeter en een meter voor de olietemperatuur. Diverse spullen kunnen een plaatsje vinden onderaan de middenconsole en in redelijk ruime portiervakken. Het rechterdeel van het dashboard is glad. Je kunt er dus wat op leggen, maar aan te raden is 't niet.

Zelfde koets

Sportieve kleine middenklassers hebben dezelfde carrosserie als hun met minder paardekrachten bedeelde broertjes. Het blijven dus auto's waarin op de achterbank twee of drie personen plaats kunnen nemen. In de ZX is de hoofdruimte achter aan de krappe kant en de dikke voorstoelen hebben een ongunstig effect op de hoeveelheid plaats voor de onderdanen. Ook de bagageruimte is gelijk aan de andere ZX'en en hij kan via het normale recept van in ongelijke delen omklapbare achterbankleuning en -zitting worden uitgebreid.
De ZX 16V, waar Citroën zo'n 50 mille voor vraagt, is ook niet slecht bedeeld. Hij is voorzien van ABS en elektrisch te bedienen zijruiten. Alleen de rechterbuitenspiegel kan elektrisch worden versteld. Het exemplaar links, vinden de Fransen, zit dichtbij genoeg. Als het om airbags gaat: alleen die voor de bestuurder is standaard; een tweede (voor de voorpassagier) is niet leverbaar. Ook voor een schuifdak en een radio/cassettespeler betaal je bij. Stuur en bestuurdersstoel zijn in hoogte verstelbaar. Elektronische startblokkering is standaard. Citroën past echter een niet zo handig systeem toe, waarbij je vóór het starten telkens een code moet intoetsen.
Waarom koop je een kleine middenklasser met een hoog vermogen? Om de hoge prestaties, zouden we zeggen, en het sportieve karakter. Hoge prestaties levert hij zeker en ook voor een sportief rijgevoel moet je bij Citroën zijn. De ZX 16V is dus meer dan alleen snel, het is een échte GTi.

Signalement

Merk Citroen
Model ZX 16V
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 22.684

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 120 kW / 163 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 193 Nm bij 5.500 tpm
Inhoud brandstoftank 56 l
Lengte / breedte / hoogte 4.085 mm / 1.718 mm / 1.375 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.149 kg
Laadvermogen 491 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 625 kg
Banden195/55VR15Prijzen
Topsnelheid 219 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,1 s / 11,8 s
CO2-uitstoot g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Abs + airbag standaard
  • +Sportief rijgedrag
  • -Matige beenruimte achter
  • -Geen tweede airbag
  • Houd me op de hoogte over de Citroën ZX
Citroën Citroën ZX
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën ZX specificaties
  • Citroën ZX occasions
  • Citroën ZX video's
Advies en informatie
  • Citroën ZX tests
  • Citroën ZX gebruikersreviews
  • Citroën ZX index
Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Een Citroën C5 met V6 én een lpg-installatie zie je niet vaak. Peter van der Schouw rijdt er...

Lees meer
Klokje Rond - Citroën ZX

Klokje Rond - Citroën ZX

53

Deze Citroën ZX uit 1997 met ruim vier ton op de teller is wit, lelijk en degelijk. 'Een...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Citroen ZX 1.4i SX (1996)

    Citroen ZX 1.4i SX (1996)

    3
    • 21 december 2020
  • PREMIUM
    Citroën ZX 16V (1992) - Ford Escort RS 2000 (1992) - Dubbeltest

    Citroën ZX 16V (1992) - Ford Escort RS...

    • 20 november 2019
  • Autonieuws
    Doorzaag-zaterdag: Citroën ZX Rallye Raid

    Doorzaag-zaterdag: Citroën ZX Rallye Raid

    16
    • 15 oktober 2016
  • Review
    Citroën ZX Furio 1.8 (1992)

    Citroën ZX Furio 1.8 (1992)

    • 8 juli 2014
  • Review
    Citroën ZX 1.6i SX (1996)

    Citroën ZX 1.6i SX (1996)

    1
    • 23 mei 2014
  • Review
    Citroën ZX Break Avantage 1.8i (1995)

    Citroën ZX Break Avantage 1.8i (1995)

    1
    • 1 juli 2013
  • Klokje Rond - Citroën ZX

    Klokje Rond - Citroën ZX

    53
    • 16 april 2012
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Betrapt: nieuwe Citroën C5

    Betrapt: nieuwe Citroën C5

    39
    • 19 januari 2021
  • Review
    Citroen C1 VTi 68 Style Edition (2015)

    Citroen C1 VTi 68 Style Edition (2015)

    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling PSA

    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling...

    7
    • 14 januari 2021
  • Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

    Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985...

    • 13 januari 2021
  • Autonieuws
    Citroën breidt prijslijst nieuwe C4 uit

    Citroën breidt prijslijst nieuwe C4 uit

    23
    • 13 januari 2021
  • Review
    Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

    Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

    4
    • 10 januari 2021
  • PREMIUM
    Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

    Citroën C3 vs. Kia Rio - Dubbeltest

    • 5 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep