Citroën Xsara Picasso 2.0 HDI (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Picasso 2.0 HDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 232.000 km |
KM-stand laatst | 315.000 km |
ERVARINGEN
Nu ik qua woon/werk-verkeer op ongeveer 800km/week zit, werd het tijd voor een diesel. De Saxo (vorige auto, zie andere review) was daar gewoon niet voor bedoeld. Ik heb voor deze auto gekozen vanwege de goede eigenschappen van de Peugeot/Citroen dieselmotoren, en dat ik graag wat hoger/rechter wil zitten ivm mijn rug.
Het formaat van de auto is aanzienlijk, maar hij stuurt erg direct en reageerd goed op het gaspedaal. De ruimte van binnen bevalt goed. De stoel zit lekker, wat met mijn bijna 2m erg belangrijk is. De mogelijkheid om de achterstoelen eruit te halen hebben we al meermaals gebruikt, de daarbij overblijvende rechte laadvloer is handig.
De auto rijdt ongeveer 1/16 a 1/17, wat mij voor dit gewicht/hoogte prima lijkt.
Tot slot nog een negatief puntje. Door de brede schuine raamstijlen aan de voorkant, zijn de dode hoeken aanzienlijk en voor het stadsverkeer niet fijn.
PROBLEMEN
Tot nu toe zijn er 2 problemen geweest:
1) zo nu en dan een serie electronische piepjes ... bleek qua electronica niet alles helemaal netjes aangesloten, misschien een vorige eigenaar zelf met carkit geexpirimenteerd ... door de garage binnen garantie gerepareerd
2) indicatie resterende brandstof in de war ... bleek de aansluiting bij de vlotter niet lekker contact te maken ... door de garage binnen garantie gerepareerd
1 jaar later
- 280.000 km
Na een jaar met de Picasso gereden te hebben, ben ik toch wat minder positief geworden. Dat komt eigenlijk alleen door de hoge onderhoudskosten. Ongeveer €2000 in een jaar is zelfs met 45.000km/jaar te veel.
Extra kosten zaten voornamelijk in: remschoenen/wielremcylinders, middendeel uitlaat vervangen, nieuwe radiateur, nieuwe frictiekabel.
Naast de kosten blijft mijn ervaring met de auto erg positief.
net over de 3 ton
- 308.000 km
Februari 2009, grote beurt bij 285000km, bijna €800. Voornaamste kosten zaten in het vervangen van de Poulie, die had nogal wat speling, niet onlogisch met deze km-stand. Ook blijkt de airco afgelopen winter stuk gegaan te zijn (toen niet gemerkt). De condensor is lek, en waarschijnlijk daardoor is de pomp ook stuk. In totaal een reparatie van nog eens €800 ... dat is deze auto niet meer waard, dus verder zonder airco.
Juli 2009, kleine beurt bij 302000km, €450 (inclusief 2 nieuwe banden). Weinig losse kosten dus.
September 2009, APK, €150. De koppeling begint wat geluid te maken .. die moet een keer vervangen worden, maar zolang ik geen caravan oid trek is er niets aan de hand.
Nog steeds erg blij met het comfort van de auto. De kosten zijn dit tweede jaar (naar verwachting) een stuk lager.
Verkocht
- 315.000 km
De auto is verkocht, dit ivm een naderende verhuizing, en de aankomende kosten voor een beurt met distributieriem en twijfelachtige koppeling.
Tot het eind toe prima comfortabele reisauto, en in de toekomst zou ik best weer eenzelfde type auto willen hebben (vervangen nu door volkswagen lupo)
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Klokje Rond: Citroën Xsara Picasso 2.0 HDi (2000)

Occasion Test: Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V Exclusive (2003)

Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V (2003)

Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V (2000)

Praktijkervaring Citroën C5 Aircross: dit vinden eigenaren van hun auto
