Citroën Xsara Break 2.0 HDI 110pk Exclusive (2003)

autoreview

Citroën Xsara Break 2.0 HDI 110pk Exclusive (2003)

Signalement

UitvoeringXsara Break 2.0 HDI 110pk Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf213.000 km
KM-stand laatst340.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

uniek, onbekend maar zeer geliefd

  • 248.000 km

Ik heb 7 typen BX gehad en 6 typen Xantia. De laatste was een Break Exclusive 110PK met leren bekleding. Fantastische kar, maar die wegenbelasting. Zomer 2012 een Mercedes 250TD gekocht en die weer weggedaan in december 2013 en bij Citroën dealer Damsté in Nieuwegein deze Xsara break Exclusive 110 PK gekocht voor €1995,- en €600,- voor mijn MB250TD gekregen, waar ik voor >€10.000,- in had zitten.. Die onbetrouwbare regering toch. Maar de Xsara toverde heel snel een grote glimlach op mijn gezicht. Op wat kleine gebruikerssporen na zag de auto er heel goed uit. Kleur is gris iceland en die kleur kom je veelvuldig tegen op veel auto's van PSA maar ook op Xsara's. Auto weegt maar 1240 kg. De auto heeft dus dezelfde motor als in mijn Xantia, maar die woog 1376 kg. Hij gaat er dus héél rap vandoor. Mijn uitvoering, een ex-importeursauto is als Exclusive uitvoering al zeer compleet met een boordcomputer, regensensor, parkeersensoren achter, cruise-control, 4 electrische ramen, middenarmsteun achter en stuurbediende radio/CD speler en een open dak. Alleen verwarmde voorstoelen en navigatie is nog als optie mogelijk. Bij aanschaf heb ik kort daarna de voor- en achterbumper laten spuiten en de buitenspiegels, die dof waren geworden. Ik heb er een vaste trekhaak op laten zetten voor een klein sleurhutje af en toe. Ik heb de auto laten taxeren. Er zat wat roest bij de kabeldoorgang in de carosserie bij het rechter voorportier en onder de motorkap. Op het dak bij het open dak zitten wat roestbubbels en ik heb zelf bij het derde remlicht roest moeten verwijderen. Van de receptionist bij Damsté begreep ik, dat er van mijn uitvoering maar 7 zijn geleverd in Nederland. Als ik dus naar Citromobile ga, kom ik meestal met één van de meest exclusieve auto's... Mijn Xsara break type 2B valt natuurlijk niet zo op met zijn C5 geïnspireerde look. Met mijn 1.92 m pas ik er ruim in en ik kan de motorkap zien. Een C5 rijdt meer als een grande routiere, maar onlangs heb ik in de Pyreneeën mogen ervaren dat de Xsara vooral een lichtvoetige auto is, die zich daar uitstekend thuisvoelt. In juli 2014 heb ik de auto laten chiptunen bij Chipmeister in Leusden, op advies van Damsté. Prima keuze! Het aantal pk's is gegaan van 110 naar 140 en het koppel van 250 naar 310 nM. Mét gezin aan boord heb ik er in Duitsland 205 km/u op de teller mee gereden. Bij inhalen sleurt de auto je in no-time voorbij de voorligger. Mijn verbruik ligt zo rond de 1:17/18. De auto heeft zat bagageruimte voor mijn gezin met 2 kinderen van 10 en 14. De radio/CD-speler van Clarion is niet erg duurzaam. Ben al aan de 3e toe. Waarschijnlijk komt er nu één in van een C8. De einddemper is vervangen en achterremmen ook, net als het stuurwiel, dat erg ribbelig wordt, een bekend kwaaltje. De rechtervoorveer is gebroken en dus zijn beide veren voor vervangen. Damsté in Houten doet het meeste onderhoud. Daar werkt ook een echte Xsara man en dat praat erg prettig. Vorig jaar tijdens de rit naar het vakantieadres begaf de auto het opeens en voorbij Valance had ik ineens geen power meer, wat Godzijdank net voor een parkeerplaats gebeurde. Auto met gezin erin óp de depannage en 4 dagen later bleek de turboslang stuk: die bestaat uit 2 lagen en de binnenste laag was ingeklapt, een soort klaplong zeg maar. Daarna heeft de auto geen slag meer verkeerd geslagen. Kort geleden is bij Carrec in Soesterberg de thermostaat en de stabistang vervangen. Ik had voor de vakantie in 2015 met een C5 break benzine uit 2003 proefgereden: klasse apart, rijdt werkelijk formidabel, maar ik ben zo gek van die Xsara geworden. Economisch is het niet veel meer waard na er 35.000 km bij gereden te hebben. Maar ik rijdt zuinig, hoef nooit na te denken of een rit niet te duur is, heb altijd power, is voor mij luxe zat, is veilig met 6 airbags en ik vind het een chique bak. Elders staat een review van iemand die nog veel beter dan ik de unieke kwaliteiten van de Xsara 110pk weet te benoemen, dat is gewoon poëzie. Als Citroëngek ben ik blij dat ik weer in een moderne auto rijdt na die waanzinnig roestende MB250TD. Logisch bezien kan ik geen reden bedenken op dit moment waarom de auto voor 2019 weg zou moeten: dan gaat de wegenbelasting weer met €200,- omhoog. Het is een genot om elke keer weer met deze voiture onderweg te zijn. Lekker onopvallend, maar van binnen groots. Chapeau voor de ontwerpers.

alles tegelijk nu

  • 298.000 km

Op 8 december 2017 is de Xsara APK gekeurd bij Garage van Dijk in Amersfoort. Zeer betrouwbaar, niet te duur. Eugene van Dijk is een rechtschapen mens. En hij heeft erg veel verstand van auto's. Van Porsches tot nou ja een Xsara Break diesel bijvoorbeeld. Anyway, de APK was niet het enige dat zich aandiende: natuurlijk olie verversen, maar ook remmen achter en het uitlaat midden- en einddeel, plus wat klein grut. Dat werd dus €637,-. Bloody BTW van 21%. Week later wilde de auto niet starten: accu, ondermaats bleek later vervangen door een Bosch accu. Weer €150,- verder. Mijn accu was inderdaad compleet overleden. Week later hoorde mijn vrouw een ratel rechtsvoor. Motor is dwars geplaatst en het bleek een krukaspoelie te zijn. Gewoon versleten. Maar ja, als je toch in die buurt bezig bent... distributieriem meteen meegepakt en uiteraard de waterpomp vervangen. Kosten: €507,- en dan heeft Garage van Dijk dat echt netjes gedaan. Echter, tijdens mijn nachtdienst van maandag op dinsdag las ik op Autoweek een review van een andere Xsara break HDi Exclusive rijder: die vertelde van de achteras. Oh ja, dat is waar ook. Mijn eerste Xsara break, een 1.6i automaat van 1999 had dat ongeintje ook. De lagers willen nog wel eens zodanig verslijten van de wiellagers, dat de achterwielen naar binnen gaan staan en uiteindelijk de binnenkant van de wielkast gaan raken. Typisch Xsara kwaaltje. Na mijn dienst maar even voelen in de parkeergarage: ja hoor rechtsachter past mijn vinger niet tussen de band en de wielkuip aan de binnenzijde. Zucht, houdt het dan nooit op? Dus ik gisteren naar Vos autodemontage in Beneden Leeuwen en een goede Xsara achteras opgehaald. Kreng weegt wel 30 kg. Weer €200,- armer. Wil dat mijn garage ergens in maart laten doen. Bodem van de schatkist begint aardig leeg te raken. En nu rijdt ik nog op winterbanden. Zomerbanden voor moeten vervangen worden en gespoten. Ik laat ze nu donkergrijs spuiten. Verse Energy's erop. Met mijn vrouw afgesproken dat dit het laatste is. Anders gaat de auto echt weg. En dat hoop ik echt niet. Met de verhoging van de wegenbelasting voor diesel van 15% in 2019 wordt dat een lastiger verhaal. Twijfel over de opvolger: óf een C5 break 2.0 of een Mazda 6 break 2.0. Nu eerst maar eens hopen dat kosten storm nu eens gaat liggen. Wil er het liefst zo nog 2 jaar jaar mee verder rijden.

deel van ons gezin

  • 322.857 km

Gekke met dit gebakje is, dat hoe meer ik kijk voor een opvolger, hoe meer ik ervan overtuigd raak de auto voorlopig niet weg te doen. Technisch is de auto helemaal bij en sinds vandaag ook optisch. Kom daar zo op terug. Mijn zoon van 18 (ongeveer 1.85m) heeft zijn eerste rijles al gehad, dus dat hij niet perfect past achterin (mede door het schuifdak) so be it. Mijn vrouw van 1.60 schuift gewoon haar stoel wat naar voren en hij past er ook in. Mijn vrouw vind de auto heerlijk rijden en ik ben er nog steeds heel blij mee. Natuurlijk zie ik de dieseldiscussie met zorgen tegemoet, maar de wegenbelasting gaan maar met enkele tientjes omhoog. Natuurlijk zou ik met een Xsara 1.6 16V break op gas een dikke €700,- per jaar goedkoper zijn, maar dan heb je echt een veel kalere auto en je moet maar afwachten of je geen onkosten krijgt. Mijn 2.0 HDi motor kan aantoonbaar een miljoen km mee. En dan rijdt je op een vrijdagavond ondanks parkeersensoren achteruit tegen een lantaarnpaal aan: bumper beschadigd, paal niet. Rete unieke bumper. En aangezien het linker voorscherm door een professioneel autoschadebedrijf uit Zeist West gewoon knullig én met kleurverschil was gespoten en mijn dak roestblaasjes had, heb ik de Xsara onlangs naar Pelta Cars in Zutphen gebracht. Ik had van Mark's Xsaraparts zijn witte Vesuvius velgen voor €150,- overgenomen. Mijn zilverkleurige Vesuvius velgen waren eerder donkergrijs gespoten en daar zitten nu mijn winterbanden omheen. Ramen zijkant optisch met elkaar laten verbinden door de B-stijlen te laten wrappen en bij elkaar was ik -slik- dik €1000,- kwijt. Ik heb daarvoor ook de voorbumper goed laten vastzetten en de koplampen die ik voor €60,- van een sloper had laten halen en veel helderder zijn dan de doffe exemplaren die erop zaten laten vervangen. Het is weer een heerlijk fris karretje. APK kostte in november €77,- bij Euro Car Service in Den Dolder. Prima garage en vooral niet zover als de vorige in Amersfoort. Ik had bij Jan van Gompel in Eindhoven nog een originele midden armsteun voor gevonden en nog wat carbon opzetstukjes voor de deur ontgrendeling binnenkant. En ja, waarschijnlijk overbodig, maar ik heb bij De Snelle Leeuw in Utrecht een nieuwe achteras laten plaatsen voor €550,-. Op termijn als mijn banden versleten zijn (5mm nu) laat ik de velgen weer zilver spuiten met verse Michelins erop, ergens volgend jaar. Lijkt er echt op dat de Xsara de komende jaren ons vervoer blijft, naast de MX-5 voor de lol uiteraard.

het monster ANWB,,.

  • 335.000 km

Op zondag 4 augustus 2019 met de Xsara en Eriba Triton uit 1990 via Frankrijk onderweg naar Spanje, naar de prachtige Picos de Europa, links van Baskenland. Alles ging prima, totdat we vlakbij Libourne in de buurt van Bordeaux kwamen: bij het terugschakelen van 5 naar 4 ivm de péage trapte ik het koppelingspedaal naar de bodem. Tot wel 4x aan toe. Dús ANWB in Lyon gebeld. Volgens Citroëndealer Damsté in Houten betrof het de koppelingskabel, waar een soort vertanding op zit die gaat slijten na zoveel tijd. Mijn koppeling was niet okselfris meer, maar met een nieuwe kabel á €200,- wat het bij hun zou kosten zouden we weer verder kunnen. Auto is tot tweemaal toe rijdend de bergingstruck opgereden. Diagnose volgens (door de ANWB geselecteerde) Renault dealer Palard: koppeling, kabel én versnellingsbak moesten vervangen worden. Kosten: €1900,-. Repatriëring niet mogelijk. Dan is dus feitelijk je vakantie voorbij. Geen enkel begrip van ANWB zijde. Toen ik na veel gepraat eindelijk een second opinion voor elkaar had gekregen, bleek de garage al aan de reparatie begonnen te zijn. Toen escaleerde de boel ook binnen de ANWB en kregen we een tegemoetkoming van de kosten van uiteindelijk €500,-. Totaal bedrag alsnog €1122,-. Bij Euro Car Service in Den Dolder zou ik €601,- kwijt zijn geweest voor een koppeling en een koppelingskabel. Volkomen onnodig is de versnellingsbak vervangen. Toen ik daarna hierover een klacht indiende met een duidelijke verklaring van mijn eigen garage, een Vakgarage dat met de versnellingsbak niets mis was, heeft de ANWB 2 Citroëndealers benaderd, waarvan er één zei dat ze zich konden voorstellen dat de bak vervangen moest worden. Daarmee was het einde verhaal voor mij, wat ik ook tegensputterde. Niemand van de ANWB heeft mij een logische, technische verklaring kunnen geven waarom de versnellingsbak vervangen moest worden. We zijn dus keihard opgelicht door garage Palard. Als buitenlander heb je dus in zo'n geval geen poot om op te staan en wordt simpel het mes op je keel gezet. Gelukkig waren ze niet allemaal van slechte wil bij de ANWB en de nieuwe Volvo V60 T5 automaat als vervangende auto was ook niet erg, maar het had allemaal zoveel kleiner kunnen blijven. Helaas heeft de ANWB voor ons gezin uitgeblonken in een ernstige vorm van ambtenarengedrag: simpelweg de protocollen volgen en niet meebewegen met de klant door al bij het eerste hoge rekeningbedrag zelf voor te stellen met een second opinion te komen. De Xsara heeft na de Volvo weer te hebben ingeleverd geen slag meer verkeerd geslagen en rijdt gewoon uitstekend, mét een lichte koppeling natuurlijk. Inmiddels de ANWB pechhulp opgezegd en binnenkort ga ik over op de pechhulp van Vakgarage. Veel goedkoper. En ook al wordt mijn dochter van 14 al best wat groter, ik kan geen redelijk groter alternatief bedenken voor mijn Xsara 2.0HDi. De Renaults Megane en Laguna zien er mooi uit, wegen niet zoveel als diesel, maar als ik de reviews op deze site bekijk, gaat er best het nodige aan kapot met elektronisch gedoe. Zelfs een Toyota Avensis met D4D motor is aardig berucht en geen garantie voor zorgeloos rijden. Ik kan beter een goede vouwfiets kopen, zodat ik straks Utrecht nog in kan. Xsara aan de rand parkeren en dan hup de stad in. Of misschien wordt het dan toch een C5 break HDi, zonder roetfilter graag.

Afscheid

  • 340.000 km

Als je vrouw je na 26 jaar verlaten gaat, dan verandert alles. Dus ook mijn auto. De Xsara zou echt te duur worden en is ingeruild op een... Xantia berline Millésime van 2000 met maar 98.000 km, zilver. Dat wordt de volgende review.

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.