Citroën Xsara Break 1.6i 16V Différence (2004)

autoreview

Citroen Xsara Break
Citroen Xsara BreakCitroen Xsara BreakCitroen Xsara BreakCitroen Xsara BreakCitroen Xsara BreakCitroen Xsara BreakCitroen Xsara - interieurCitroen Xsara - interieur

Signalement

UitvoeringXsara Break 1.6i 16V Différence
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst240.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 240.000 km

VERKOCHT zie redenen bij update binnenkort een nieuwe review van mijn (duurtest) Nissan Pixo

In 2004 nieuw aangeschaft ter vervanging van mijn Citroen Xsara 1.4 berline 1998 op LPG G3 175.000 km

Resume: na bijn 6 jaar rijden en 240.000 km blijkt de Xsara een betrouwbare en fijne mobiele partner te zijn waarbij de onderhoudskosten tot op heden redelijk tot goed zijn geweest. Echter vanaf km stand 175.000 km nemen de onderhoudskosten enigzins toe

Ervaringen zijn tot een km stand van 175.000 zondermeer erg positief. De kwaliteitsbeleving is nog wat verbeterd ten opzichte van mijn vorige xsara. De garage raadde mij destijds aan een 1.6 16v te nemen ipv een 1.4 8v aangezien ik op lpg wilde gaan rijden.
Na 1 jaar (12.000 km)een G3 LPG installatie van vialle (gasfx) in laten bouwen, de ervaringen met deze installatie tot en met de huidige km stand 207.000 zijn goed geen storingen of haperingen.
Bij km stand 207.000 is de lpg pomp vervangen, die heeft 195.000 km goed gefunctioneerd
Persoonlijk bevalt mij de G3 installatie van Vialle beter dan de AG installatie welke voorheen in mijn andere auto zat.

Inmiddels plezierig 240.000 km met deze auto gereden.
Voor de prijs van destijds 18.000 euro heb ik een goedzittende, betrouwbare en compleet uitgeruste auto gekregen, die bovendien stil is, zuinig rijd 1 op 12 op gas en goede rij eigenschappen heeft.

Naar mijn idee is deze Xsara ondergewaardeerd ten opzichte van de Opel Astra 2 en Golf van die tijd. Van beide heb ik meerdere (nieuwe) modellen gehad maar na 2 jaar of zelfs 1 jaar ingeruild ivm met mankementen en roestvorming.

Toevoeging 2009
Voorlopig houd ik nog vast aan bovengenoemde stelling alleen heb ik vanaf 175.000 km wel wat problemen die hopelijk niet erger worden. Zie verder bij update maart 2009

Indien ik de waarderingen van reviews bekijk betreffende de laatste nieuwe types C1, C4, C4 Picasso enz moet ik erkennen dat deze auto’s door hun berijders vrijwel net zo hoog als Toyota’s gewaardeerd worden.
Naar mijn idee is de betrouwbaarheid van deze citroen beter dan van de duitse auto’s vwb volkswagen en opel.
Er is nog vrijwel niets kapot gegaan en daarmee onderscheid deze xsara zich met alle andere auto’s die ik gehad heb inclusief destijds het japanse merk nissan.
Tevens ben ik van mening dat mogelijk een duitse auto wel degelijker aanvoelt na jaren van intensief gebruik (golf en astra) maar indien deze vaker mankementen vertoont dit toch afbreuk doet aan de totale kwaliteits(beleving)en hoger liggen in kosten voor reparatie en onderhoud

Bovenstaande wordt overigens ook onderschreven op de site www.reliabilityindex.co.uk/top10
Bij de latest trends is Citroen als merk de top 10 binnengedrongen als meest betrouwbare auto in het united kingdom waar dit merk voorheen 2 jaar op 10 heeft gestaan is deze nu gestegen naar plaats 7.
Bij autozine is de xsara als een van de meest betrouwbare franse auto gekozen door de lezers

1 suzuki
2 Honda
3 Mazda
4 Skoda
5 Toyota
6 Hyundai
7 Nissan
8 citroen is vanplaats 10 naar 8 en recentelijk naar 7 gestegen
9 Ford
10 Kia

mbt de betrouwbaarheid scoort het model Xsara daar vrijwel evenveel punten als de Toyota Corolla. Wie had dat gedacht!?

Mijn ervaring met mijn Citroen vwb betrouwbaarheid is ook 5 sterren. In deze 172.000 kilometer zijn er alleen enkele malen wat lampjes vervangen.
Gezien de problemen vanaf 175.000 km heb ik de betrouwbaarheid naar 4 sterren terug gebracht. Na een aantal elektronische storingen die je bij een japanner niet hoeft te verwachten

Tot en met 60.000 kilometer auto in onderhoud gehad bij Emerpark te breda, goede garage, (zie review) recht door zee naar mijn idee betrouwbaar, en technisch goed onderlegd.

Vanwege de reisafstand is de auto vanaf 80.000 kilometer in onderhoud bij de Citroen specialist Fiktorie in Bergen op Zoom. Op dit moment ook goede ervaringen mee tevens zijn de onderhoudsbeurten goedkoper.

update: juli 2007
Enkele dagen geleden flash lube in laten bouwen 100 euro, dit spul zorgt o.a. voor een betere smering van de kleppen en klepzittingen waardoor slijtage minder zou moeten zijn.
Opvallend is dat ik de motor sinds 2 dagen rustiger vind lopen, zowel stationair als met rijden. Voorlopig erg tevreden hier over
Inmiddels een paar duizend kilometer gereden met flash lube, nadeel is wel dat de hoeveelheid moeilijk te doseren is door het regelventieltje maar de motor loopt er wel mooier door.

Update: september 2007
Inmiddels de 100.000 km gepasseerd en heb sinds 7 weken (3000KM) nieuwe voorbanden onder de auto liggen het zijn de nieuwe Nokian V banden geworden. Ervaringen stiller en comfortabeler dan de Michelin banden (maar echt goed kun je dat natuurlijk niet vergelijken aangezien deze versleten waren). Wel een duidelijk verschil is de verbeterde wegligging met name bij nat of zeer nat wegdek, bij droog weer is het verschil minder.
Het verbruik lijkt met de nieuwe banden wel hoger te zijn. Indien slijtage normaal is zal ik de achterbanden ook door de Nokians vervangen. Auto rijdt er super mee.

In overleg met de ’gasvakgarage’ besloten de 100.000 km beurt te laten vervallen en door te rijden tot 110.000 a 120.000 km. Olie bijvullen nog nooit gedaan, olie blijft opvallend schoon door het rijden op lpg en gezien de korte tijd dat de olie in de motor zit schijnt deze zijn smeringscapaciteit te behouden (ca 5-6 mnd)

Bij 120.000 km zal de distributie riem, en de remblokken achter (mogelijk ook voor) voor de eerste maal vervangen dienen te worden.

update februari 2008

Vandaag de 121000km gepasseerd en heeft de auto de 120.000 beurt gehad. De auto blijft erg betrouwbaar met lage onderhoudskosten.
Tijdens de vorst periode een paar maanden geleden is er een stukje kalk los gebroken in het reservoir van de ruitensproeiervloeistof waardoor het motortje vast kwam te zitten.
Verder zijn er 1 of 2 lampjes kapot van de boordcomputer waardoor het display moeilijker af te lezen is.
Er waren bij de 120.000 beurt geen echte bijzonderheden.
Olie welke er 42.000 km in gezeten heeft ( nooit tussendoor bij hoeven vullen nog steeds stand max)zag er volgens de garage normaal uit.

Voor het eerst zijn de remblokken achter vervangen.
De (nog steeds originele) remblokken voor zouden nog 20.000 tot 40.000 km mee kunnen!
De distriburiem is vervangen.
ivm slijtage van de bestuurdersmat heb ik een nieuwe mattenset aangeschaft, auto ziet en zowel van binnen als buiten perfect uit.
Nokian V banden houden zich na 40.000 km nog goed nog ca 4 mm profiel
onderhoudskosten.
Buiten bovenstaande is er nog niets aan de auto vervangen en is alles nog in de originele staat.
In april moet de auto voor de APK ik voorzie geen problemen.

update april 2008.

APK: 130.000 2 lampjes vervangen van het knipperlicht omdat deze niet voldoende oranje licht meer uitstraalden. verder niets.
Xenon verlichting in laten bouwen nog maar een nacht mee gereden, het licht is een stuk ’witter’ voor de auto zeker meer licht op de weg, het strooilicht de borden boven en langs de weg is ook wat helderder maar deze verbetering is minder dan ik gedacht had.
Remblokken voor waren nog goed en zitten er al 130.000 km in

Indien er tussendoor niets stuk gaat dan meld ik mij weer bij de volgende beurt over een jaar bij kilometerstand 160.000 - 170.000.
Enige zorgen maak ik me gezien de km stand over de pomp van de vialle lpg (gasfx)installatie. (zie update juli 2009)
Mijn garantie op deze installatie vervalt over 3 maanden en indien de pomp daarna kapot gaat kost me dit tegen de 1000 euro. Momenteel is er nog niets aan de hand door het rijden op lpg durf ik het aan om de onderhousintervallen op eenmaal per jaar 40.000-45.000 km te zetten. LPG rijden blijft voor mij het goedkoopst


update juli 2008
In juni langs de kant van de weg komen staan ivm een doorgeschuurde benzineslang.
Ik reken dit mijn citroen niet aan, het geval is namelijk dat de lpg slang en de benzineslang elkaar raakten en uiteindelijk heeft de lpg slang de benzinslang poreus gemaakt. Uiteindelijk 25 liter benzine over een zeer warme motor gegaan.
Auto is weggesleept en daarna bij fiktorie gemaakt.
achterbanden voor de vakantie vervangen zat nog 3,5 mm profiel op maar de michelins reden niet comfortabel meer. Bij het vervangen bleek dat bij beide banden de staaldraden in de banden gebroken waren. Achterbanden zijn nu ook vervangen door de nokian v (dezelfde als de voorbanden)

In de vakantie 3500 km gereden naar salou, auto heeft het prima gedaan op lpg en benzine geen enkel probleem gehad. Airco kon zijn werk prima aan.
Motorisch is het een dijk van een auto.
Vermeldenswaardig is overigens dat ik de terugreis van 1600 km in een dag gereden heb zonder ook maar de minste problemen met mijn rug. Stoelen voldoen erg goed op lange ritten

Gezien de lage restwaarde heb ik besloten om deze wagen op te rijden of over 2 jaar naar mijn zoon te laten gaan tenzij de onderhoudskosten te hoog gaan worden
Mijn vorige Xsara heb ik tot 175.000 kilometer gereden en de eigenaar daarna heeft hem tot 245.000 gereden daarna heeft hij hem weer verkocht.
Momenteel rijd ik ca 60.000 kilometer per jaar en rijd met overtuiging op LPG vanuit milieu en kosten oogpunt gezien.
Het enige minpuntje wat ik kan bedenken is de toch wat mindere inruilprijs voor de auto.

Update maart 2009:
De afgelopen maanden veel problemen gehad, hoofdzakelijk van elektronische aard. Vanwege de koude in december besloten om preventief de accu bij een accucentrale te laten vervangen.
Mogelijk heeft deze accu een te hoog voltage gehad waarna die dag meteen de elektronische problemen ontstonden.
Een opsomming: centrale portiervergrendeling werkte niet meer, steeds meer functies van de boardcomputer vielen uit, binnenverlichting werkte niet meer, linkervoorportierraam werkt niet meer, 2 maal is de auto op de snelweg onder het rijden stilgevallen tijdens het rijden op de cruise control.
Inmiddels werk bijna alles weer naar behoren. Het enige wat niet werkt is dat de centrale deurvergrendeling niet meer op afstand te bedienen is, en mogelijk de cruise control storing kan geven.

Remedie: Bij het uitvallen van de cruise control bleef de motor wel op ca 1200 toeren stationair draaien maar reageerde niet op het gaspedaal. Dit is 2 maal voorgekomen.
Eenmaal bij min 10 graden europe assistance heeft de computer kunnen resetten maar de foutcode kon in de garage niet terug gevonden worden.
De 2e maal dat dit gebeurde de auto op de vluchtstrook gereden motor uitgezet en weer gestart en deed het toen weer lampje van de uitlaatgasdiagnose heeft nog wel ca 150 km gebrand.
De laatste 3000 km is het probleem niet meer opgetreden maar gebruik ik de cruise control ook niet meer.

Binnenkort de 190.000 beurt, motorolie en filter zitten er ondertussen 65.000 km in en worden nu wel vervangen, in de tussentijd nooit olie bij hoeven vullen en de meterstand staat nog op maximaal. Bij de vorige beurt gaf de garage aan dat het olieverversen nog niet nodig was.

Nokians voor toch weer vervangen door michelin energy saver. Dit nieuwe type heeft ongeveer dezelfde rijeigenschappen als de nokian volgens een recente test. Ik merk inderdaad niet veel verschil meer met de Nokians.
Gezien de langere levensduur Nokians 70.000 km en michelin 100.000 en de gelijke prijs toch weer voor de michelin gekozen.

update april 2009.

auto is apk gekeurd en heeft een grote beurt gehad,storingen als boven omschreven zijn niet meer voorgekomen, inmiddels gebruik ik de cruise control ook weer. Alleen de portiervergrendeling op afstand doet het niet meer, alleen nog maar via de sleutel.

Bij de apk bleek de de ommanteling van de rechterhandremkabel niet goed meer te zijn waardoor mogelijk de achterem iets aangelopen heeft. Mogelijk moesten daarom de remblokken eerder vervangen worden. Verder wat lampjes vervangen en een grote beurt gehad. Olie heeft er 70.000 km in gezeten en was normaal van kleur toen die eruit gehaald werd.
remschijven waren nog in orde en hoefden niet vervangen te worden (nog steeds de originele)
Indien ik niet eerder stukken krijg dan rij ik door tot de volgende APK en grote beurt bij ca 250.000 km.

Vialle lpg geeft geen krimp geen enkel probleem. Flashlube werkt ook naar behoren.

update Mei 2009

lpg brandstofpomp begint geluid te maken en klinkt bij een kwartvolle lpg tank wat rauw. Zal wel een revisie aan zitten komen.
Airco begon ook wat geluid te maken na 5 jaar voor het eerst systeem opnieuw laten vullen, vacumeren en laten afpersen.
werkt nu weer prima zonder geluiden en met goede koeling.
Xenon verlichting (PILOT) is aan een kant kapot gegaan, door garage Fiktorie kostenloos vervangen, service van de zaak, mocht niet voorkomen volgens hen.

update juli 2009:
LPG gaf steeds meer problemen en met het rijden op de cruisecontrol viel de motor toch wel eens uit.
Nieuwe vialle lpg pomp laten plaatsen bij allround lpg in spijkenisse voor 589 euro. Pomp was duidelijk versleten de auto rijd nu merkbaar weer beter op lpg en de pomp hoor je ook niet meer.
waarschijnlijk is het uitvallen van de motor bij het rijden met de oude lpg pomp hiervan de boosdoener geweest door een te lage druk opbouw. Ik kan nu weer 150.000 tot 200.000 km door met deze nieuwe pomp.

update september 2009

Startmotor heeft na 5,5 jaar de geest gegeven, deze wordt zeer veelvuldig gebruikt door de aard van mijn werk ca 20 -30 keer open dicht open dicht. Startmotor heeft zich dus best goed gehouden vind ik.
storing met de cruisecontrol is de laatste 8000 km niet meer voorgekomen sinds de nieuwe vialle lpg pomp erin zit.
Auto blijft gezien de kmstand het goed doen maar niet perfect

update november 2009

olie onder de auto, auto de garage uitgereden en je zag het eruit druppelen. Naar garage Fiktorie (nu kivano) in bergen op zoom en dezelfde middag nog gemaakt, klasse.
oorzaak een kapotte o-ring, materiaalkosten 0,50 eurocent arbeidsloon 45 euro totale kosten icl olie en btw ca 65 euro

update december 2009

vanwege minder goed starten een compressietest laten uitvoeren bij de garage om inzicht te krijgen in de staat van de motor en dan met name de kleppen. Resultaat zeer goed, geen compressieverlies, koprevisie zit er dus waarschijnlijk nog niet aan te komen
Er gaan echter wel forse kosten aankomen, waarschijnlijk de koppeling, disributieriem voor de 2e keer dan ook meteen de waterpomp, schijven voor voor de 1e keer schijven achter?
prognose volgende grote beurt en bovenstaande werkzaamheden ca 1200 euro de compressie test kostte 30 euro

update maart 2010:

De auto heb ik ingeruild op een nieuwe Nissan Pixo. reden zijn voor mij de zekere kosten die eraan komen.
de beurt van 240.000 km heb ik niet meer uit laten voeren en ook de apk niet meer. De geraamde kosten waren grote beurt, inclusief distributieriem, waterpomp, 4 schijfremmen, remblokken ca 1250 euro. de uitlaat zat er ook aan te komen ca 100 euro, binnen 3 maanden nieuwe banden ca 200 euro, rechtervoorportierraam was het motortje kapot reparatie nieuwe motor ca 250 euro.
alles bij elkaar al snel 1800 euro. voor mij is het een optelsom geweest hoeveel kosten ik mogelijk in 1 jaar en tot 300.000 km ik dan nog zou kunnen krijgen, koppakking, koppeling, wiellagers, dynamo enz? Alles bij elkaar opgeteld leek het mij nu een goed moment om de auto in te ruilen. ik heb er nog 2750 euro voor gekregen op de nissan pixo van de verzekeringsmaatschappij had ik nog 3000 euro gekregen ivm hagelschade.

Destijds voor ca 18.000 euro gekocht en na 6 jaar en 240.000 km nog 5750 euro opgebracht.
Ik zal de auto missen hij heeft het prima gedaan, maar toch net iets teveel electronische (kleine) storingen gehad


20.000 (standaard)beurt emerpark
(geen extra werkzaamheden uitgevoerd) euro 215

40.000 (standaard)beurt emerpark
(achteruitschakelaar vervangen garantie) euro 230

60.000 (standaard)beurt emerpark
(geen extra werkzaamheden uitgevoerd) euro 356

78.000 ( steen door verstralerunitvervangen euro 60

80.000 (standaard beurt fiktorie incl apk,
lampje vervangen,verder geen werkzaamheden euro 110

81.000 ( controle aircosysteem geen problemen) euro 17

100.000 (overgeslagen zie redenen)

116.000 (motor ruitenvloeiervloeistof losgemaakt
en tankje gereinigd) euro 60

120.000 (standaardbeurt fiktorie (distibutieriem,
remblokken achter,interieurfilter vervangen. euro 548

130.000 (apk, inclusief inbouwen xenon verlichting,
en vervangen 2 lampjes richting aanwijzer
garage Fiktorie) euro 308

140.000 beurt laten vervallen (zie reden bij 100.000)

145.000 achterbanden 1e x vervangen, lampjes van
boordcomputer laten vervangen,nieuwe benzine-
slang en achteruitwisser vervangen euro 305

160.000 kleine beurt, remblokken voor vervangen 1e keer,
lampje dashboard, 2 nieuwe voorbanden
michelin energy saver euro 395

164.000 Hulpverenset laten monteren ivm doorhangen
veren tgv lpg euro 250

165.000 accu vervangen begin van alle ellende euro 125

167.000 problemen centrale deurvergrendeling en andere
elektronica euro 176

181.000 wismechaniek ruitenwissers vervangen euro 123

190.000 APK en grote beurt, handremkabel vervangen
achteremblokken vervangen euro 416

198.500 airco laten vacumeren, vullen en afpersen euro 130

207.000 vialle lpg pomp laten vervangen euro 589

215.000 vervangen startmotor euro 210

223.000 olielekkage, o-ring vervangen euro 65

232.000 compressietest (preventief) euro 30

240.000 auto ingeruild

totaal 4718

In totaal op 240.000 km ongeveer 4450 euro uitgegeven aan onderhoud,(excl 240 euro voor inbouw xenon) maar ik kan nu weer doorrijden tot 250.000 1,99 ct/km.
De onderhouds en reparatie kosten van 1,33 ct per km tot 150.000 zijn nu opgelopen tot 1,99 ct km. Anders gezegd tot 150.000 km 1900 euro kwijt geweest aan reparatie en onderhoud.
Van 150.000 tot 215.000 ca 2500 euro.
Bij ca 240.000 krijgt de auto weer een beurt en moet apk gekeurd worden, ik verwacht vervanging van de remschijven en remblokken.

Nog steeds prima tevreden over garage fiktoriekivano in bergen op zoom, zeer klantvriendelijk, concurrerende tarieven en een snelle service.

PROBLEMEN

  • 240.000 km

Problemen.
Zoals hiervoor al beschreven heeft de auto mij de afgelopen 6 jaar tweemaal in de steek gelaten. Slechts enkele malen een lampje hoeven te vervangen.
Lampjes van de boordcomputer zijn inmiddels vervangen.
Motortje van de ruitensproeiervloeistof zat eenmaal vast.
Apk 2 lampjes vd richtingaanwijzer vervangen.
Benzineslang vervangen
Verschillende elektronische problemen waaronder de centrale deurvergrendeling en cruise control
Hulpverenset gemonteerd.
Ruitenwissermechaniek vervangen.
Accu vervangen
handremkabel rechts vervangen
airco laten vullen en afpersen
lpg pomp laten vervangen
startmotor vervangen
0-ring vervangen
compressietest preventief uitgevoerd

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens