Citroën Xantia Break 1.9 TD SX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia Break 1.9 TD SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Xantia Break, in combanitie met de 1.9 Turbo Diesel, is een comfortabel vervoermiddel. Met name snelwegkilometers zijn een waar genoegen omdat je na een lange rit niet vermoeid uitstapt. Medeverantwoordelijk is de motor. Onder de 2000 toeren is deze in winterslaap, maar daarboven is voldoende koppel voorhanden om met het overige verkeer mee te komen. Je merkt wel dat een vergelijkbare moter van bijvoorbeeld VW, de 1.9 TDI met 90 pk, feller is.
Vakanties naar een bergzame streek is met deze auto goed te doen. Het koppel sleept de auto gemakkelijk door de bergen en vanwege de rumite kan in principe alles mee.
Het comfort in de auto is goed. Helaas beschikt mijn exemplaar niet over een airco maar het schuif/kanteldak van Webasto maakt veel goed. Helaas was de kit tussen het schuif/kanteldak en het dak van de auto niet meer waterdicht waardoor vocht bij de sensor van de centrale deurvergrendeling kwam. Een dure reparatie was het gevolg omdat de complete unit vervangen moest worden.
Verder staat het comformt van deze auto op een hoog niveau. Een drempel is geen enkel probleem en er kan lekekr worden ’doorgereden’ met deze auto. Bovendiem doen hogere snelheden niets af aan het verbruik en daardoor is de gemiddelde actieradius 1.000km. Het verbruik stijgt echter bij stadsgebruik naar 1 op 12.
De reparatiegevoeligheid is bij andere my-review’s als laag aangemerkt. Deze ervaring kan ik helaas niet delen.
PROBLEMEN
Tot op heden heb ik veerbollen moeten vervangen (preventief), normale bandenslijtage, een nieuwe radiator, complete unit centrale deurvergrendeling, versnellingsbak en de koppeling is binnenkort eveneens aan vervanging toe. Verder heb ik tijdens de laatste APK problemen gehad met de achterste remmen. De behuizing van de remblokken is van een andere metaalsoort dan de overige componenten en door de werking veroorzaakt door temperatuurschommelingen moesten de remmen volledig gereviseerd worden. Verder heb ik tweemaal de gloeispiralen moeten vervangen en is het startrelais kapot gegaan. De vervanging hiervan door een Citroën-dealer verliep niet soepel doordat de startblokkering van slag was. Dit kwam door het losmaken van de accu. Het heeft 5 dagen geduurd voordat de auto weer normaal functioneerde. De service van de dealer was echter goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren