Citroën Xantia 1.9 TD (1998)

autoreview

Citroën Xantia 1.9 TD (1998)

Signalement

UitvoeringXantia 1.9 TD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf91.000 km
KM-stand laatst333.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 214.000 km

Dit is een prachtige auto. Een plaatje om te zien (gitzwarte lak). De motor heeft veel trekkracht (200Nm) en rijdt lekker ontspannen. Vooral natuurlijk door het veersysteem en de climate control.

De motor is wel wat rauw in vergelijking tot de modernere commonrail HDi-tjes. Dat merk je met name aan het geluid van de motor in het interieur. Vooral de stationairloop is wat ruw (resonanties). De turbo geeft de motor overigens lekker veel kracht. Wel komt ie vrij plotseling in (zo bij 2.200 toeren). Dat levert in druk stadsverkeer wel eens een wat onrustige rijstijl op als je teveel gas geeft. Bij 120 tot 130 km/u is de auto overigens absoluut stiller dan mijn vorige Xantia met 1.8 benzinemotor. En aangezien ik het leeuwendeel van de kilometers op de snelweg maak, is dat voor mij het belangrijkste.

De auto is ook erg zuinig. Zo heb ik op één tank van Utrecht naar Salzburg gereden (gemiddeld verbruik 1 op 17,5). De snelheden op de autobahn waren toen tussen 140 en 180 kilometer p.u.

Het olieverbruik is overigens nihil (nog niet hoeven bijvullen ondanks de lange afstanden op soms hoge snelheid).

De auto is luxe uitgevoerd met climate control en cv met afstandbediening. Al met al een erg comfortabele auto.

Update: 101.500 km zojuist de APK gehad en met vlag en wimpel is hij erdoor gekomen. Wel waren er 6 roetmetingen nodig. Gelukkig op een warme motor.

Update: 118.500 km Dit jaar na een reguliere beurt geen problemen gehad. Slechts de multiriem is recent vervangen. Voor de rest is het tanken en rijden maar. Kortom: nog steeds een topauto.

Update: 133.500 km. Ik zat aanvankelijk net boven het omslagpunt voor een tweedehands-diesel, maar ben steeds meer bijzonder plezierige kilometers aan het maken en nog steeds tot volle tevredenheid. Wat rijdt deze auto heerlijk! Verbruik is (nog steeds) zo rond de 1 op 16 à 17. Vandaag heeft de auto een grote beurt gehad. Weinig aan de hand. Remmen achter zijn gangbaar gemaakt (bekend Xantia probleem) en de veerbollen zijn maar eens op druk gebracht. Verder zijn de gebruikelijke filters en vloeistoffen vervangen. Voor de rest niks bijzonders. Nou ja, de banden moeten voor de winter wel vervangen worden (zit minder dan 4mm op). Ik kan volgende week met een gerust hart naar Frankrijk. Gezien de uitstekende rij-eigenschappen en het supercomfort verwacht ik weer een heerlijke rit.

Update 140.000 km. De kilometers vliegen nu onder de auto door. APK gehad en zonder één puntje/opmerking door de keuring. Meteen 4 Michelins Alpin 3 laten monteren. De winter kan wat mij betreft beginnen.

Update 160.000 km. De Alpin3s hebben inmiddels plaatsgemaakt voor 4 hagelnieuwe zomerbanden (Michelin Energy Saver) en hij heeft weer een klein beurtje gehad (olie en oliefilter). Verder nog steeds tanken (helaas) en rijden. Gemiddeld verbruik bijna 1 op 18.

Inmiddels de 175.000 km gepasseerd en de Xantia is still going strong. Vandaag weer de APK gehad. Weinig echte problemen. Een stuurashoes, nieuwe remblokken en een tussenpijpje van de uitlaat. Verder nog steeds een prettige reisgezel die door het spitsverkeer (zo\'n 100 km p.u. gemiddeld en zonder file)steeds zuiniger gaat rijden. Gemiddeld verbruik 1 op 18.

Update 199.000 km. De auto rijdt nog steeds prima. Op geen enkele wijze is te merken dat de auto meer kilometers maakt en ouder wordt. Dat zal ook wel komen door mijn rijstijl en het soort ritten dat ik maak. Ik denk dat 95% van de kilometers wordt gemaakt op de snelweg met snelheden van tussen de 90 en 110 km per uur en dat is niet echt zwaar voor de auto.

Zeer recent wel een hele dure beurt gehad. Het is eigenlijk allemaal regulier onderhoud, maar het komt nu even allemaal tegelijk. Vervangen zijn distributieriem, spanrollen, waterpomp, alle 6 de veerbollen, alle filters en alle vloeistoffen. In totaal ruim € 1.400. Een heel bedrag natuurlijk, maar ik ben zo tevreden over de auto dat ik het de investering waard vind (hoewel deze in de buurt komt van de dagwaarde van de auto). Hiermee moet de auto zonder al te veel problemen de komende 2-3 jaar nog meegaan en dan wordt het tijd voor iets anders. Gezien de historie van deze auto en de reviews van andere Xantia en Td-rijders heb ik er alle vertrouwen in.

Update 214.000 km. Maar weer eens een update. Deze week weer een kleine beurt laten uitvoeren. Behalve een kapot stadslichtje kwam er weer niets bijzonders uit. Wat een betrouwbare auto is dit toch. Volgende week weer een APK-tje en gaan de winterbanden eronder (de beurt en APK gaan niet samen omdat ik het één bij een goedkope specialist laat doen en mijn winterbanden liggen opgeslagen bij de dealer en dan meteen maar de APK erbij).

Verder rijdt de auto nog steeds fantastisch. Ook wordt ie steeds zuiniger. De 1 op 19 komt erg dichtbij nu.

PROBLEMEN

  • 214.000 km

100.000 km
-Airbaglampje brand (los contactje, inmiddels verholpen);
- CV werkt niet meer op linkerachterdeur (motortje kapot. Nog eens rustig naar kijken);
- gloeikaarsen (vervangen);
- multiriem (vervangen);
- stuurashoes vervangen;
- nieuwe remblokken.

199.000 km
- vervangen distributieriem, spanrollen en waterpomp;
- vervangen veerbollen.

Verder na 4 1/2 jaar (oktober 2009) en 125.000 kilometer helemaal niets. Door en door betrouwbare auto.

  • 214.000 km

Buiten het reguliere onderhoud gaat er al ruim 100.000 kilometer niets kapot. Een beetje saai, maar wel prettig. Inmiddels de APK achter de rug bij Citroën Amsterdam. In één keer weer goedgekeurd zonder dat er iets aan mankeerde (nog geen lampje).

Still going strong

  • 231.000 km

We zijn weer een fors aantal kilometers verder sinds de stevige voorgaande grote beurt. Dit keer (weer) niets bijzonders te melden. Alles doet het nog steeds prima. Ook even bij de aircospecialist geweest. De airco heeft in 4 jaar tijd in totaal 15% koudemiddel verloren. Als je bedenkt dat 10% per jaar normaal is, blijkt wel dat het aircosysteem nog prima in orde is. Puntje van oplettendheid is dat 1 van de 2 koelventilatoren niet aan slaat. Die moet dus tzt worden vervangen, maar dat is nogal een rotklus. De ander doet het gelukkig prima.

Nu toch fors wat onderhoud

  • 249.000 km

Na al die gerieflijke kilometers nu toch een tegenvaller. In financieel opzicht wel te verstaan. Kleine beurt met APK en in verband met die APK moest er veel vervangen worden. Draagarmen voor, remschijven voor, remblokken voor, multiriem, handremkabels, ashoes en nog wat klein spul. Tezamen met de wissel voor de winterbanden ging de rekening naar € 1.900. Gezien de kilometerstand nog een jaartje of 2 ermee door (nog zo'n 80.000 kilometer zal dat zijn) en dan uitkijken naar iets nieuws. Voorlopig neem ik toch nog maar even geen afscheid van de Xantia omdat het zo'n vreselijk lekker rijdende auto is.

grote beurt met weinig bijzonderheden

  • 265.000 km

Inmiddels weer 15.000 kilometer verder sinds de vorige beurt en in de tussentijd niets bijzonders gebeurd. Nou ja.....2 weken geleden op de terugweg vanaf de Veluwe begon de auto op de snelweg hevig te schudden. Langs de kant gezet en ANWB laten komen. Zijn conclusie. De remcylinder rechtsachter is niet goed meer en moet worden vernieuwd of gereviseerd. Hij heeft de zaak weer gangbaar gemaakt en ik kon weer verder richting huis.

De maandag erop meteen de auto naar de garage gebracht. Meteen een beurt laten uitvoeren. Dat moest toch gebeuren. De remmen bleken mee te vallen. Goed schoonmaken en smeren en alles deed het weer prima. Verder de vering op druk laten brengen want deze was toch wel hard geworden. Winterbandjes zijn er ook weer vanaf.

Nog steeds betrouwbaar

  • 280.000 km

Na wat kleine problemen met de remmen en een dure APK vorig jaar, is de Xantia weer helemaal terug qua betrouwbaarheid. Hij loopt nog steeds als een zonnetje en bij de APK kwam niet meer aan het licht als een lampje vervangen en de handremkabels stellen. De winterbanden zitten er ook weer op, dus we kunnen er weer tegenaan. Op naar de 3 ton!

Weinig bijzonders. Hij gaat maar door

  • 301.000 km

De kilometerstand begint nu toch wel respectabel te worden. Nog steeds weinig bijzonderheden te melden sinds de vorige keer. Starten, lopen en weinig brandstof en het onderhoud valt de laatste tijd ook weer erg mee. Achterste uitlaatdeel is nu wel voor de 2e keer vervangen. De vorige keer was zo'n 6 jaar en 180.000 kilometer geleden :-) Dat is het voordeel van lange stukken rijden. Voorlopig rij ik nog lekker verder met deze heerlijk rijdende voiture.

Verkocht!

  • 333.100 km

Na ruim 8 jaar trouwe dienst en bijna 250.000 kilometer te hebben gereden heb ik mijn auto ingeruild. Hij heeft plaatsgemaakt voor een 2 jaar oude DS3 e-hdi 90. De specialist waar ik altijd kom had aangegeven dat er bij de volgende APK veel onderhoud en kosten aan zaten te komen en hij adviseerde daarom eens te gaan uitkijken naar iets anders.

Dat was niet aan dovemansoren gericht. Ik liep al enige tijd rond met het idee om iets anders te gaan rijden. Niet omdat de Xantia niet meer beviel, want die heeft zijn werk altijd prima gedaan. Wel omdat er zowiezo kosten aan kwamen (distributie, banden en misschien de koppeling). Nu was ik grote kosten voor. Bij inruil nog een mooi bedrag terug gekregen voor de Xantia. Hopelijk gaat ie nog een nieuw leven tegemoet.

Ik heb 2 Xantia's gereden en zeker de laatste was een heerlijke en betrouwbare auto met een heerlijk rijgedrag. De omschakeling naar de DS3 is behoorlijk groot, maar ook dat is een heerlijke auto, zij het wel op andere vlakken.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.