Citroën Xantia 1.8i 16V Plus (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia 1.8i 16V Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 183.000 km |
Citroën zonder Franse slag
- 183.000 km
Het kan vreemd lopen. Dertien jaar geleden heb ik voor mijn ouders een tweedehands Xantia uitgezocht. Ze reden toch maar 5000 km per jaar dus een nieuwe was onzin. Drie jaar geleden bleek dat mijn moeder niet meer kon rijden. Ik wilde eerst mijn Saab houden en de Xantia verkopen, maar uiteindelijk was het omgekeerde een betere optie. Nu ben ik honderdduizend kilometer verder en heb ik hem op Marktplaats gezet terwijl ik eigenlijk niets dan lof voor de auto heb. Enfin, in ieder geval nog een geruststelling dat mijn goede vader het niet meer mee hoeft te maken…
Reparaties? Nauwelijks of niet. Twee nieuwe bollen en twee bollen bijgevuld, remvoeringen vóór en een stappenmotor, wat olie en wat filters, samen ongeveer € 700,- over 100.000 km en drie jaar. Niet wat je van een Franse auto zou verwachten. Benzineverbruik viel erg mee, tussen de 7,5 liter en 6,5 liter per 100 km. De vering is uiteraard erg comfortabel, terwijl de wegligging beter is dan die van menige auto waarin je wandelende nieren krijgt. De motor is erg stil en sneller dan de specificaties aangeven, i.i.g. qua acceleratie. Minpuntjes? De snelheidsmeter wijst vaak 10% te veel aan, maar gelukkig weet mijn TomTom-app het beter. De stoelen en beenruimte van de Saab waren heel veel beter en de remschijven zijn net te klein voor afremmen bij hoge snelheden op de Autobahn. Qua wegligging kan de auto die hoge snelheden echter gemakkelijk aan, ook in de normale stand. De Xantia activa is de grote winnaar van de elandtest, maar de gewone Xantia kan er ook wat van! De Xantia moet de meest wendbare Citroën met hydropneumatische vering zijn. Airco doet het geod wanneer je alles goed instelt. Radio en speakers zijn ok. Ook bij -10 start de auto meteen. Gebuikt geen olie, geen HLM, kortom een voorbeeldige auto. Waarom ik hem toch weg doe? Kon een mooie Saab 9-5 kopen op lpg voor weinig geld die dan meteen op de zaak komt te staan en nu levert de Xantia nog relatief veel op.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

Citroën Xantia 2.0 Turbo CT Activa - Op de Rollenbank

Klokje Rond: Citroën Xantia Break 2.0 HDI

Citroen Xantia V6 Activa (2000)

Praktijkervaring Citroën C5 Aircross: dit vinden eigenaren van hun auto
