Citroën Xantia 1.8i 16V Plus (2001)

autoreview

Citroën Xantia 1.8i 16V Plus (2001)

Signalement

UitvoeringXantia 1.8i 16V Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf149.888 km
KM-stand laatst152.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop & eerste kennismaking

  • 144.000 km

REDE TOT AANKOOP
Na mijn 106'je tegen een busje aan te hebben geparkeerd door niet op te letten bij het naderen van een rotonde, werd het voor mij tijd om een andere auto te kopen. Eisen:
- Een blijvertje (toekomstgericht, kan nog even mee)
- Veel ruimte en een degelijke grootte
- Trekkracht (ivm caravanwens)
- Karakter, iets aparts
- En nog betaalbaar ook (gebruikskosten & aanschaf)

SELECTIE
Na een longlist en shortlist te hebben gemaakt, bleven de Volvo 240 en de Xantia over als mogelijke kandidaten. Echter maakte het verbruik van de 240 (1:10) en het feit dat een goede 240 toch wel aanzienlijk duurder is in aanschaf dan een degelijke Xantia, moest het toch een Xantia worden. Dat is de kracht van de Double Chevron; je valt er voor, of niet! Na alle beschikbare Xantia's (phase 2) op benzine en met trekhaak te hebben geïnventariseerd en RDW-gegevens na te trekken, was deze de enige waarvan geen van de RDW-gegevens vragen opriep. Na een belletje te hebben gepleegd met de handelaar leek het de rit van 130 km in ieder geval de moeite waard te zijn! Ik ben dan ook niet vies van ritjes.

1e INSPECTIE
Eenmaal aangekomen bij de handelaar verwachtte ik toch wel een of ander wrak te ontdekken. Een auto uit 2001 met slechts 144.000 op de teller voor de prijs van €1350,-? Dat roept toch altijd wel wat vragen op. Na vluchtig de algemene optische staat te hebben bezichtigd, leek de basis me wel oké. Flink wat krasjes op de bumpers en wat ‘supermarktschades’ maar verder geen merkwaardige dingen. Zo rijden ze in Frankrijk ook rond, dat is dan weer karakter! Na vastgesteld te hebben dat het motorblok nog koud was, gezien te hebben dat de olie kraakhelder was en alle andere optische checkpunten onder de motorkap (vloeistoffen, nattigheid, corrosie etc.) met genoegen te hebben goedgekeurd was het dan tijd om deze zweefteef tot leven te wekken. ‘Hij zal wel beroerd lopen of niet van de grond komen!’ dacht ik. Nou; mooi niet dus: Starten, lopen, opstijgen. Als een naaimachine en ook geen rare tikjes/geluiden van de hydroliek. Na een nadere inspectie van de carrosserie zoals het aansluiten van naden, eventuele ernstige schades e.a. was het tijd voor een proefrit.

TESTRIT, 2e INSPECTIE & AANKOOP
Je kent dat wel: goed luisteren, flink op zijn staart en flink in de ankers. Het stuurgedrag testen, de koppeling op de proef stellen, alle elektronische poespas een paar keer uittesten en verwarming op standje sambal (blijkt ook een Xantiakwaal te zijn). Ongelooflijk, maar waar: Geen enkel van de testfasen stelde me teleur! Ik heb de nare eigenschap op alle slakken zout te leggen. ‘Dan zal er wel sprake zijn van roest, lekkages of andere angstaanjagende taferelen’, was mijn volgende gedachte. Teruggekeerd bij de handelaar uiteraard de bollenbak in de hoogste stand gezet om even lekker op mijn rug op zoek te gaan naar enge gewaarwordingen. Niets was minder waar: Geen enkel spoor van roest, overal kurkdroog en hij leek als een tank in elkaar te zitten! Nieuwe APK, 4 nagenoeg nieuwe banden, veerbollen achter vervangen én de prijs/staat van andere auto’s die de beste man in zijn showroom had staan waren eveneens allermeest redelijk. Zelfs het ‘van een oud stel geweest’-lulverhaal kon ik verifiëren aan de hand van de vele grijze haren die in de hoofdsteunen te vinden waren én het interieur is werkelijk smetteloos en ongeschonden (ook vaak een indicatie van een lage kmstand). Al-les wees in de goede richting, dus: Betalen, overschrijven en wegwezen!

COMFORT
Dat is toch wel even wennen, dat deinen van zo’n Franse familielimousine (de échte limousine is toch wel de XM in deze generatie). Opvallend is dat het rijden geruisloos gaat! Geen kraakje in het interieur, haast geen bandengeluid en buiten wat seponeerbaar windgeruis was het hardste geluid dat van de aanjager die langzaam snort op de achtergrond. Passagiers staan doorgaans versteld van het gevoel van comfort en degelijkheid. Een gezellig huiskamergevoel zet de toon. Oh ja, ook leuk: ik ging er eigenlijk vanuit dat de airco kapot was. Deze blijkt dus gewoon fantastisch te werken en de climate control werkt simpelweg per-fect! Leuk toegiftje van deze Xantia.

RIJ-EIGENSCHAPPEN
Het bochtengedrag en de wegligging zijn verrassend goed. Ook het sturen, gas en rem verloopt erg direct en je krijgt genoeg feedback van de weg. Dit wordt bij moderne auto’s vaak verkracht door elektronische stuurbekrachting, een elektronisch gaspedaal, elektronische stabiliteitscontrole en andere elektronische rotzooi. Het koppelen en schakelen laat daarentegen wel merken dat het geen sportmodel is, maar na enige gewenning pookt het toch ook wel weer lekker. Het veersysteem en de rustige 16V motor maakt het een fantastische cruiser, maar als de 110 paardjes worden ontwaakt laat hij menig Duitse eenheidsworst ver achter zich.

VERBRUIK
De grote vraag zat hem in de gebruikskosten en of er eventueel geen addertje onder het gras zat! De overstap van een 106 die in de zomer makkelijk 1:18 haalt en verder een poep en een scheet kost naar een écht Franse voiture die ook meetelt op de weg, is een grote. Ik verwachtte een verbruik van 1:11,5 als de fabrieksopgave en diverse recensies voorschrijven. Mijn ervaring leert dat je met deze 1.8 16V Berline toch echt wel 1:12,5 moet kunnen halen als je geen racemonster bent óf 2 uur per dag voor een rood stoplicht doorbrengt. Met mijn rijstijl (laidback, maar wel vlot genoeg) en voornamelijk langere afstanden haal ik de 1:13,5 gemiddeld. Een leuke prijs om te betalen voor de hoeveelheid auto waar je mee rijdt! Zie ook mijn AutoWeek verbruiksmonitor. Ook de vaste lasten van €52 wegenbelasting en verzekering idem vind ik allermeest acceptabel in relatie tot eisen waaraan deze auto moet voldoen.

EERSTE KILOMETERS
In de eerste anderhalve maand heb ik toch een ruime 5000 km afgelegd en deze verliepen werkelijk probleemloos! Ik verwachtte eigenlijk direct al wel wat problemen tegen te komen, wat ook mag voor dit bedrag. Ik denk altijd maar zo: ik kan een jongere auto kopen voor €4000,- en dan weet ik nog niet wat ik koop, terwijl ik bij deze auto voor dat bedrag nog €2650,- aan onderhoud kan uitgeven. Dat betekent ongeveer een grote revisie van de totale auto.

EERSTE KWAALTJES
Toen (na anderhalve maand en ruim 5000 km) begon het eerste kwaaltje zich te tonen. Hoe typisch ook; bij het verlaten van Citromobile 2016 in Haarlem begon de hoogteregelaar meer frequent te tikken (om de 10 seconden) en kraakte de vering voor licht bij drempels, bijna niet te horen. Ook lekte er LHM uit de rechter veerpoot voor. Oh jee, wat nu?! Google is onze beste vriend en na een check van een Citrofielenkennis kon ik de volgende diagnose stellen: De voorraadbol was versleten evenals de veerbollen voor én de versleten veerpoot veroorzaakte het krakende geluid. Dat de veerbollen versleten waren is niet opmerkelijk; dit is gewoon regulier onderhoud en de achterste waren recent vervangen, wat het niet vreemd maakt dat de voorste en andere veerbollen nu ook aan vervanging toe waren.

(Wordt vervolgd…)

Eerste investeringen en enkele weetjes

  • 152.000 km

DISTRIBUTIE PREVENTIEF VERVANGEN
Na het prevetief vervangen van de complete distributieset (€395 all-in) bleek de oude distributieriem nog in zeer goede staat te zijn. Dit is altijd wel een beetje balen, maar alsnog heb ik nu wel de zekerheid dat deze riem nog 120.000km/10 jaar meegaat. Gezien mijn kilometers per jaar zal ik die 10 jaar niet halen op deze riem helaas, maar wie weet de auto zelf wel!

DE VEERBOLLEN
De monteurs/Citrofielen gaven aan dat de lekkage bij de veerpoten enkel zweten / een kleine was, maar dit was niet noemenswaardig en zeker niets om je zorgen om te maken. Pas als het echt 'zeikt' kun je je zorgen gaan maken; in de tussentijd vul je gewoon eens in de maand wat hydrauliekolie bij en je zorgen zijn over. Het vervangen van de veerbollen aan de voorkant en de HD-bol (voorraadbol) samen met de poreuze retourslangetjes was wel prijzig; €425,- bij een Citroënspecialist, Citrovries in Tilburg. Dit is grotendeels te wijten aan het feit dat deze specialist enkel met originele Citroënonderdelen werkt om garantie te kunnen geven op het onderhoud. Bovendien mocht ik meekijken gedurende het onderhoud en heeft de monteur samen met mij de auto onder de loep genomen. Nu weet ik ook hoe simpel het inderdaad is om die veerbollen te vervangen, nadat je ze los hebt gekregen. Een leerpunt voor de leek als ik: Als de vering stug wordt, moet de veerbol vervangen of gevuld worden (na ca. 5 jaar is een veerbol op en kan deze niet meer gevuld worden). De voorraadbol houdt het systeem op druk en wanneer deze kapot is gaat de hoogteregelaar frequenter aan, wat te kenmerken is aan een tikkend geluid. Bij mij tikte deze op een gegeven moment haast elke seconde; om de 30 seconden +/- blijkt normaal te zijn.

Leuk is de realisatie dat ik nu nog steeds geen €2.300,- incl. aankoop, nieuwe distributie en veerbollen spuitbussen e.d. kwijt ben aan een 100% luxe limousine waarmee ik al bijna 7000 km heb gereden in twee maanden.

HET OORDEEL VAN DE MEESTER
De monteur was bij de visuele inspectie onder de auto buiten wat speling op een stuurkogel rechts voor (wat vaker voorkomt) erg goed te spreken over de Xantia; niets mis mee en er was ook geen roest. Een leuke bijkomstigheid was dat de afstandsbediening het ook weer deed na een nieuw batterijtje van de specialist, wat ik niet had verwacht. Aandachtspuntje: Remschijven begonnen dun te worden. Dit is ook wel te merken aan het feit dat de auto zeer licht trilt bij het remmen. Deze remmen bestel ik op internet en installeer ik zelf voor de grote vakantie; een rondreis door Italië.

HET UITERLIJK WIL OOK WAT
Ondertussen heb ik ook mijn sterk afgebladderde wieldoppen geschuurd en gespoten en ben ik aan het proberen het wat ruwe uiterlijk op te frissen. Een deukje in de kunststof bumper weg met plamuur, een dag goed onder handen nemen met commandant en veel kramp... Één probleem van Xantia's is dat de raamstrips braampjes krijgen en dat sierstrips op de portieren/bumpers ook gaan corroderen. Een tip van de Citrofielen & Citrozielen facebookgroep: Gewoon oude aluminiumlaag verwijderen, aluminiumtape over de strip en je ziet geen verschil! €1,- bij de Action. ;) Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.

KOPPELING ÉN VEERPOTEN
Aan de start van een race tegen een vriend met een Polo TSI, weigerde mijn koppeling de auto voort te trekken en slipte de koppeling simpelweg door. 'Wie gaat er dan ook met een Xantia een dragrace doen?!' Nu slipt de koppeling bij volledige belasting van 110 PK op een helling. Ook zag ik dat de veerpoten steeds meer olie lekten, paniek dus! Bij een bezoek aan Citrovries inspecteerde de monteur die ook mijn veerbollen had vervangen mijn Xantia uitgebreid en hij hield een goed gesprek met me. Hij vertelde me dat die koppeling écht nog wel een tijdje mee kon tenzij je met een caravan op vakantie gaat of iets dergelijks. Wat betreft de veerpoten had ik me ook te druk gemaakt; ,,Waarom vervangen als ze hun functie nog vervullen? De motor zweet ook altijd wat olie, moet ik dan het blok ook maar gelijk vervangen?'' vertelde de monteur. Het advies was: geen zorgen maken, tussendoor het peil wat controleren en zo nodig bijvullen met LHM én rustig omgaan met de koppeling. Verder was er ook wat versnellingsbakslijtage hoorbaar, maarja... Dat had mijn Peugeot ook en die functioneerde jaren naar behoren.

WAAR MAAK JE JE DRUK OM?!
Nu ben ik ook wel een échte mierenzifter als het gaat om probleempjes aan mijn auto, dat zal ik even aan de kant moeten schuiven en de defecten waar prima mee te leven valt zal ik onder de noemer van 'karakter' moeten schuiven. Bovendien bleek de koppelingskabel wat te strak te staan, na het losser stellen (10 min werk) is hij bij normaal gebruik niet meer aan het slippen te krijgen! Aankomende week geef ik 'm zelf samen met een vriend een beurtje (olie + filters) met nieuwe remmen vóór en nieuwe versnellingsbakolie. Je moet het een beetje leren slikken, de kleine kwaaltjes van zo'n Fransoos. Hij heeft immers nog nooit geweigerd en rijdt als een vliegend tapijt!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens