Citroën Saxo 1.1i SX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Saxo 1.1i SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 132.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 153.120 km
Aanschaf: Vrijdag 21 december 2007
Deze Saxo is aangeschaft als tweede auto, vanmiddag hebben we hem opgehaald bij de dealer.
Deze SX uitvoering heeft standaard centrale portiervergrendeling ( met a.b. ), electrisch bedienbare ramen en als extra optie stuurbekrachtiging. Ook zijn er twee airbags, de passagiersairbag is een extra optie. De 1100 cc motor is fel en reageert zeer goed op het gaspedaal. Binnenkort meer over onze Saxo.
- Tot de volgende update
- Update 23 april 2008
De Saxo rijd voortreffelijk voor zo'n compacte auto van ruim 10 jaar oud.
De 1.1 motor snort heerlijk, gemiddeld benzine verbruik 1:18, en er wordt zeker niet 'lui' mee gereden.
Tot op heden géén problemen gehad, binnenkort komt de APK en volgt de volgende update.
- Tot de volgende update
- Update 1 augustus 2008
De Saxo moest voor de APK - keuring, maar werd afgekeurd.
De uitlaat was van voor naar achter "foos", met diverse lekkage's en de banden, remschijven en blokken waren "op".
De onderdelen stonden in bestelling en we hebben nog even doorgereden, maar de uitlaat hielt het niet en brak af bij de katalysator.
Hierdoor sleepte de katalysator over de straat en raakte dusdanig beschadigd dat ook deze moest worden vervangen.
Alle onderdelen zijn inmiddels vervangen en de Saxo rijd weer perfect.
Het enigste minpuntje is de zitpositie aan de bestuurderszijde.
De zitting loopt omhoog en je zit dus hangend met je onderbenen over de rand van de zitting, en met je voeten ptobeer je constant een goede positie te vinden op de pedalen.
De ziting is niet in hoogte te stellen en ook het stuur heeft een vast positie.
Verder geen op en aanmerkingen, prima autootje.................
- Tot de volgende update
- Update zondag 12 juli 2009
Mijn dochter is enkele weken geleden met de Saxo naar Denemarken gereden, hij heeft zich onberispelijk gedragen. Mijn dochter en haar vriend kwamen na een rit van 900 km redelijk fit aan en de gemiddelde snelheid in Duitsland was 140 km, waar dit was toegestaan. Met een gemiddeld verbruik van rond de 1:16 een top prestatie voor de 1.1 liter motor. Ook de terugreis liep perfect, alleen was het verbruik wat hoger omdat de Saxo was afgeladen met inkopen ( kaptafel enz,enz.) Ook in deze auto gooi ik na 4 tankbeurten een flesje injectiereiniger in de tank, het helpt echt!!!. ( zie ook revieuw VW Sharan 1996)
- Tot de volgende update
- Update zondag 26 juli 2009
Donderdag 24 juli voor de APK, en werd goedgekeurd!!
Wel 4 bougies laten vervangen,olie verversen en nieuw oliefilter.
Topauto.........
- Update vrijdag 30 juli 2010 km.stand 148420
Vandaag voor de APK en er waren enkele afkeurpunten:
Wiellager rechts voor defect
Spiegelunit linkerzijde
Stadslampjes vervangen
Rondom richtingaanwijzerlampjes vervangen
Deze punten laten vervangen, € 349,-
Saxo rijd nog steeds perfect en blijft zuinig ( 1:15 )
- Update vrijdag 3 september 2010 km-stand: 151.230
Wederom zijn mijn dochter en haar vriend met de Saxo naar Denemarken gereden zonder problemen. De afstand naar Aalborg, wat boven in Zweden ligt, is ongeveer 900 kilometer.
De Saxo heeft zó zuinig gereden dat ze de heenreis met één tank benzine hebben gered.Ze hebben de kilometerstand en het aantal liters niet bijgehouden maar ik denk dat het verbruik tussen de 1:18 en 1:20 is geweest. De snelheid is, waar het mogelijk was, niet boven de 130 km uitgekomen. Ook de terugreis ging voorspoedig, alleen was er in Duitsland een omleiding van 100 kilometer, dus het verbruik was wat meer als op de heenreis.
Een top auto, die ons vanaf aanschaf nog niet heeft laten staan...
- Update 24 oktober 2010 kmstand:153.120
De Saxo is voor een weekje vakantie gebruikt naar Maastricht.
Het lijkt wel of de brandstofmeter defect is, hij rijd zó zuinig.....
- Update 29 juli 2011 kmstand 157.500
Saxo vandaag gekeurd, geen reparatie's.....
Kleine beurt uitgevoerd en er zijn nieuwe wieldoppen aangebracht..
Ik heb nieuwe foto's geplaatst. Nog steeds een topauto en blijft superzuinig!!!
- Zondag 20 november 2011km: 159.400
Temperatuurlampje gaat soms branden, ventilator draait wel.
- Tot de volgende update
- Update 28 januari 2012 km:161.000
Saxo rijd nog steeds zuinig en zonder problemen, een prima tweede auto!!
- Tot de volgende update
Zondag 27 mei 2012 kmstand: 163905
De remvoeringen aan de achterzijde zijn vervangen,remcilinders,remvloeistof, en de sensor voor de koelvin. (€ 403,-)
Zondag 16 december 2012
Er was de laatste periode weinig te melden, de Saxo doet waar hij voor gemaakt is, probleemloos van A naar B rijden.........
Tot de volgende update........
Woensdag 10 juni 2013
Vandaag is de Saxo APK gekeurd, zonder problemen door de keuring. Een klein beurtje laten uitvoeren voor € 211,-
Nog steeds een top auto..............
Vrijdag 1 november 2013 ( 171580 km)
Saxo rijd nog steeds prima, nog steeds als tweede auto in gebruik.
Zondag 2 februari 2014 (km stand?)
Accu is overleden, bij Harry Banis nieuwe accu gekocht voor € 84,-. Start weer probleemloos.
Juli 2014
APK en olieverversing laten uitvoeren.
Zonder probleem goedgekeurd.
Update: Zondag 20 augustus 2017 177.500 km
Naar aanleiding van mijn nieuwe review over onze tweede Saxo, model Furio, vandaag geplaatst, een update over deze......
Twee weken geleden gekeurd, en met het vervangen van wat rubbers weer een jaartje APK.
De Saxo gaat richting 20 jaar en motorisch is dit wel te merken. In de Furio ligt dezelfde motor en het verschil door de lage kilometerstand is zeker te merken. (zie review Saxo Furio) Wat opvalt is dat de Saxo zuinig blijft, ook al neemt het motor vermogen wat af. 1:18 haalt hij nog steeds en heeft ons geen enkele keer in de steek gelaten.
De Saxo is voor ons een zéér betrouwbaar vervoermiddel onder alle weersomstandigheden............
Tot de volgende update
Woensdag 1 augustus 2018
Helaas moeten wij na 11 jaar trouwe dienst afscheid nemen van onze Saxo. Roestvorming, leeftijd en weinig kilometers per jaar zijn de oorzaak dat de Saxo niet meer door de APK kwam. Het achterste gedeelte van de rechterkokerbalk was geheel doorgeroest en de koppeling moet ook vervangen worden. Reparatie is mogelijk, maar de kosten zijn het niet meer waard.
PROBLEMEN
Geen. Het onderhoudsboekje geeft aan dat er 6 maanden geleden een grote beurt is uitgevoerd en de distributieriem is vervangen.
Binnenkort meer over onze Saxo.
- Tot de volgende update
- Update 23 april 2008
Geen problemen vanaf aanschaf !!
- Tot de volgende update
- Update 1 augustus 2008
Naar aanleiding van de APK - keuring de volgende onderdelen vervangen:
- Complete uitlaat vanaf spruitstuk naar einddemper
- Katalysator
- 4 banden
- 2 remschijven en bijbehorend blokken
Tot de volgende update.
- Update zondag 12 juli 2009
Wereldauto, géén problemen !!!!
- Tot de volgende update
- Update zondag 26 juli
Geen problemen, zonder kosten door de APK keuring
- Tot de volgende update
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.