Citroen ë-C3 Aircross 44kWh Max (2025)

autoreview

Citroen ë-C3 Aircross 44kWh Max (2025)

Signalement

Uitvoeringë-C3 Aircross 44kWh Max
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst1.364 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste ervaring

  • 1.364 km

Voorheen reed ik zakelijk een Volkswagen ID3 58kWh Plus, die nog in de 8% bijtelling viel.
Met mijn nieuwe leaseauto wilde ik qua maandelijkse kosten niet te veel achteruitgaan. Voor mij is een auto vooral een middel voor woon-werk verkeer en uitstapjes met vrienden in het weekend. De enige voorwaarden waren dat ik in één keer naar mijn familie kan rijden (200 km bij mij vandaan) en dezelfde dag volgeladen terug. Verder zijn Apple CarPlay, cruise control en een goede zitpositie voor mij een must.

In het goedkopere segment kwam ik al snel bij Stellantis-modellen uit. De Peugeot 208 en 2008 vielen af door de slechte zitpositie voor langere bestuurders, waarna de Citroën EC3 aan mij werd aanbevolen. Deze trok mijn aandacht door het aantrekkelijke prijskaartje. Toch vond ik de normale EC3 iets te klein ten opzichte van wat ik gewend was. Daarom besloot ik de Aircross variant in max uitvoering test te rijden.

Tijdens de testrit voelde ik direct veel verschil met de ID3. De EC3 is vergevingsgezind bij hobbels en stuurt veel lichter. De ergonomie is iets minder (doordat de ID3 het instrumentarium op het stuur had en een opklapbare armsteun), maar de stoelen zaten comfortabel. Je voelde dat hij niet zo snel in rechte lijn of bochten was als de ID3, maar dat stoorde me niet. Het interieur oogde sober, maar ik was niet anders gewend.

Daarom uiteindelijk de knoop doorgehakt en de Max uitvoering besteld in het groen.
Sinds ik in deze auto rijd heb ik nog niet heel veel ervaring met langere afstanden en dus ook snel laden. Het verst dat ik nu aan een stuk heb gereden was 150 km. Dit waren voornamelijk snelweg kilometers á 107 km/uur op de cruise control. In het begin leek het alsof de accu extreem snel leegliep, wat even schrikken was. Maar na verloop van tijd vlakte dit af en kwam ik uit op een realistisch verbruik van 18,1 kWh/100 km en daarmee dus een realistische actieradius van ongeveer 250 km. Wat voor mij opzich prima is, maar wel hoog in vergelijking met andere elektrische auto's (17,1 kWh/100 km bij mijn ID3).

Mijn grootste hekelpunt is op dit moment de software, zowel in de auto als de Citroën app op de telefoon. De app is ronduit waardeloos: geen kilometerstand, geen verbruik, en functies zoals voorverwarmen op afstand werken nog steeds niet, terwijl dit wel werd beloofd. Ook de software in de auto gaf problemen: Apple CarPlay werkte vaak niet, de radio startte oorverdovend hard, en tijdens telefoongesprekken bleef de ringtone van de auto zelf af gaan.

Een forum tipte een software-update, maar in tegenstelling tot de ID3 gaat dat niet over-the-air maar via een USB-C stick. Dit kan bij de dealer, maar uit gemak heb ik dit zelf gedaan.

Er moet nog blijken of ik na deze update tegen dezelfde bugs blijf aanlopen.

Conclusie voor nu. De Citroën EC3 Aircross Max is geen perfecte auto, maar hij doet wat hij moet doen: comfortabel, betaalbaar en elektrisch rijden mogelijk maken. Voor wie een praktische EV zoekt zonder torenhoge kosten, is dit een prima keuze. Verwacht geen premium afwerking of vlekkeloze software, maar wel een auto die je betrouwbaar van A naar B brengt.


Ps. ik merk dat ik in mijn review de Aircross vaak met de ID3 vergelijk, ik snap dat dit niet geheel vergelijkbaar is gezien het verschil in prijskaart (goedkoopste versie van de ID3, de Pure, is €5.000 duurder). Begrijp daarom dat dit mijn referentiekader is, hopelijk hebben jullie daarmee nog steeds wat aan deze review!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C3 Aircross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.